FRISTELSER: Klarer du ikke motstå spiselige fristelser? Du er ikke alene! Foto: Getty Images/iStockphoto
FRISTELSER: Klarer du ikke motstå spiselige fristelser? Du er ikke alene! Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Overspising

Triksene som gjør at vi spiser mindre av det usunne

Så enkelt er det å unngå å overspise på «farlige» fristelser.

Publisert
Sist oppdatert
Hva er din store svakhet? Sjokolade? Potetgull? Hjemmebakte scones, muffins eller kaker?

Vi har alle dilla på et eller annet usunt som vi synes det er veldig vanskelig å motstå. Og det å gi etter en gang i blant er ikke så farlig.

Men, om vi stadig vekk havner i fråtsefella når vi blir fysen på yndlingskosematen er ikke det så bra. Ikke bare får vi i oss unødvendige kalorier, men vi går også glipp av viktige næringsstoffer vi hadde fått i oss fra maten vi heller burde spist.

LES OGSÅ: Ikke la kjærestekiloene snike seg på

<strong>MEN DET ER JO SÅ GODT:</strong> Jada, potetgull er digg, men for mye av et er ikke så veldig bra. Foto: Thinkstock
MEN DET ER JO SÅ GODT: Jada, potetgull er digg, men for mye av et er ikke så veldig bra. Foto: Thinkstock Vis mer

Triksene som reduserer fråtsingen

Så hva skal du gjøre om du har problemer med viljestyrken når det kommer til sjokoladen, bollene eller potetgullet?

Det mest åpenbare er selvsagt å ikke ha tilgang til kosematen. Hvis den ikke finnes i kjøkkenskapet, og du eventuelt må dra til butikken for å kjøpe noe, er sjansen mindre for at du sprekker.

Men det virker kanskje veldig drastisk og strengt, da. Så hvis du pleier å ha godsaker i skapet, bør du tenke deg om når du står i butikken, og velge mindre pakninger av fristelsene.






- Både ferdigmatporsjoner, potetgullposer og godteposer er blitt større. Dermed er det lett å spise for mye, har Jeanette Roede i Grete Roede AS tidligere uttalt til KK.no.

For eksempel får vi kjøpt sjokoladeplater på 200 gram. En melkesjokolade av denne størrelsen inneholder 1100 kalorier. Og vi vet alle hvor fort gjort det er å spise ganske mye av den platen når vi først setter i gang.

Roede får støtte fra psykolog Andrew Geier ved Yale University. Han kaller det «porsjonsinflasjon», og mener spesielt de store posene med sjokoladebiter er et eksempel på dette, forteller han til Guardian.co.uk.

<strong>HOLD AN:</strong> Ikke sett fram en breddfull skål med godteri, men bare den totale mengden du skal tillate deg å spise. Foto: Thinkstock.com
HOLD AN: Ikke sett fram en breddfull skål med godteri, men bare den totale mengden du skal tillate deg å spise. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Gjør snackingen mer krevende

Et annet tips er å gjøre fristelsene vanskeligere tilgjengelig. Jo større jobb det er å få spist godsakene, jo mindre spiser vi av dem.

I en studie ga psykolog Geier en gruppe studenter rør med potetgull som de kunne spise mens de så på tv (altså pakninger lik de Pringles-potetgull kommer i). I noen av potetgullrørene var det lagt inn røde skillemerker som delte innholdet opp i porsjoner, mens i andre var det ikke. Og det viste seg at studentene som fikk rørene der potetgullet var porsjonsoppdelt spiste under halvparten så mye som de andre.

Med andre ord bør du kjøpe snacks og godteri som enten er porsjonsdelt, eller der hver bit er individuelt pakket inn (som for eksempel Smørbukk-karameller). Den lille ekstrajobben gjør oss mer oppmerksomme på hvor mye vi spiser.

LES OGSÅ: Hvilken type salt snacks er «sunnest»?






Oppsummering:
  • Begrens tilgangen. Ikke ha godsaker liggende i kjøkkenskapet.
  • Hvis du først skal kose deg, så kjøp mindre poser/porsjoner.
  • Er du fysen eller egentlig småsulten? Hvis det siste stemmer, så ikke sett fram snacks og godteri før du har spist skikkelig mat.
  • Bruk små boller, og legg bare oppi det du synes du skal få lov å spise. Pakk bort resten av posen.
  • Suppler gjerne med fruktbiter og nøtter. Hvis dette også står på bordet er det stor sjanse for at du spiser mindre av det usunne snackset, og velger de næringsrike variantene i stedet.
  • Når det gjelder godteri spiser vi mindre om vi først må pakke ut biten før vi kan spise den. Individuelt innpakkede karameller/drops/sjokoladebiter er dermed smartest.

  • Hvis suget ikke gir seg

    Dette er vel og bra, men likevel kan det være vanskelig å begrense seg. Da har Roede følgende tips:

    - Ta en tyggis eller puss tennene etter at du har spist den mengden snacks eller godteri du skal ha.

    Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer