<strong>I FARE FOR Å OVERSPISE LITT I HELGEN?:</strong> Sørg for å ha nok sitroner i kjøleskapet... Foto: Thinkstock
I FARE FOR Å OVERSPISE LITT I HELGEN?: Sørg for å ha nok sitroner i kjøleskapet... Foto: Thinkstock Vis mer

Overspising

Trikset som fikser stappet mage

Har du fråtset litt ekstra i helgen? Prøv dette.

Publisert
Sist oppdatert
Endelig er helgen her igjen, og vi gleder oss til å hamstre inn kosemat fra butikkhyllene. Planen er å slappe mest mulig av, og kose seg med sjokolade, cheeseburgere og potetgull.

Vi skal se på den siste tv-serien fra HBO, og ligge langflate på sofaen. Og ja, det blir rømmedip og rifla godbiter til, og karamell-is med coulis og ekstra sukkerstrø og non-stop til dessert.

For ikke å glemme brus, milkshake og ingefærøl. Vi skal jo tross alt ikke på trening med det første.

Men som så mange andre ganger før, så klarer vi ikke helt å begrense inntaket. Plutselig, når rulleteksten går over skjermen, føles magen helt sprengt.

Heldigvis finnes det en kjapp og enkel løsning på problemet - og den ligger allerede i kjøleskapet:

<strong>EFFEKTIV MOT FRÅTSING:</strong> Ikke bare syrlig og gul - sitronsaft gjør også susen for fordøyelsen.  Foto: Colourbox
EFFEKTIV MOT FRÅTSING: Ikke bare syrlig og gul - sitronsaft gjør også susen for fordøyelsen. Foto: Colourbox Vis mer

Superenkelt sitrustriks

Selvsagt er det alltid fint å drikke vann når du har spist for mye, men dersom du henter en gul og saftig sitron fra kjølelskapet og kvester den oppi vannglasset, vil du straks føle deg mye bedre.

Sitronsaften vil nemlig kunne forbedre fordøyelsesprosessen din, og gi deg en friskere følelse i kroppen. Sitrusen fungerer som en mild detox, og hjelper til å redusere oppblåstheten og skylle ut avfallsstoffene.

Trikset har blitt brukt i tusener av år, og er like enkelt som det er genialt.

Men ikke vær gnien på sitronen - èn båt holder ikke, her er det i alle fall en halv som gjelder. Og dropp sitronbrus, for det har ingen heldig effekt.





Gir dessuten vakker hud

Sitronen hjelper ikke bare for en stappet mage, den har også mange andre fantastiske egenskaper.

For ikke bare er den gul og vakker og koster lite, men den er også en nyttig antioksidant som gir næring til hudens collagen. Altså de fibrene som gjør at huden ser fast og sterk ut.

Og har du matt og ru hud, kan du lage din egen sukkerpeeling ved å blande sitronsaft og sukker. Du kan også lage din egen ansiktsmaske som både peeler og mykgjør huden. Bland saften fra en sitron med en kvart kopp olivenolje eller mandelolje. Smør på, og la den virke i et kvarter før du renser huden.

I denne KK-saken får du tre råd til mot stappet mage:


1. Mat som får i gang fordøyelsen

Hvis du fortsatt takler tanken på mat, kan det å spise en liten porsjon papaya, ananas, eller yoghurt cirka 30 minutter etter hovedmåltidet hjelpe til med å få i gang fordøyelsen.

Ananas er for eksempel rikt på enzymet bromelain, som hjelper til med å bryte ned protein, noe som gjør det enklere for kroppen din å fordøye maten.

LES OGSÅ: Derfor bør du spise suppe før middag

2. Drikk grønn te

Hjelp kroppen med å kutte ned på fettopphoping og kolesterol-nivåer ved å drikke litt grønn te rett etter måltidet ditt.

Som KK.no tidligere har skrevet har studier vist at grønn te inneholder visse typer polyfenoler (antioksidanter) som kan hjelpe til med å bryte ned fett, og dermed senke kolesterolnivå og BMI.

LES OGSÅ: Spiser du for store porsjoner?

3. Ikke legg deg ned

Ja, det er fristende å legge seg ned på gulvet eller sofaen etter at du har spist deg stappmett, men dette hjelper faktisk ikke!

Vent med å legge deg ned til minst tre timer etter at du har inntatt måltidet.

Legger du deg ned før risikerer du mer sure oppstøt og halsbrann, siden magesaftene- og syren på dette tidspunktet er godt i gang med fordøyelsen av maten.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer