ANSIKTSMASSASJE MOT STRESS: Les i saken hvordan du kan lette på trykket i hodet. Foto: Malin Gaden
ANSIKTSMASSASJE MOT STRESS: Les i saken hvordan du kan lette på trykket i hodet. Foto: Malin Gaden Vis mer

Ansiktsmassasje

Trikset som gir glødende hud

Det eneste du trenger er hendene dine.

KK.NO: Mange unngår nok å la hendene berøre ansiktet for mye, ettersom dette skal kunne gi uren hud.

Men MindBodyGreen.com mener dette er noe som vi absolutt burde gjøre mer. Ifølge nettsiden er hendene våre det beste redskapet vi har når det kommer til hudpleie.

LES OGSÅ: Ingenting ødelegger huden mer enn dette

Masser ansiktet

Ansiktsmassasje kan fjerne spenning i kjeven og trykk i hodebunnen. Sirkulære bevegelser vil stimulere musklene og gjøre at kremer vil komme lettere inn i huden. I tillegg vil dette gi deg en naturlig glød!

Tenk deg at ansiktet ditt har hundrevis av trykkpunkter. Disse punktene hører sammen med en annen del av kroppen din, og ved å massere ansiktet ditt kan du hjelpe eventuelle plager du har i andre kroppsdeler.

Det flotte med dette er at du kan gjøre det helt selv. Alt du trenger er hendene dine og kanskje en god, organisk olje.

LES OGSÅ: Kokosmelk, kokosolje og kokosflak - er det egentlig sunt?

Slik gjør du

Før du begynner er det et par ting du bør tenkte på. Ikke press for hardt når du masserer ansiktet. Behold kontakten mot huden og masser med samme trykk både på hals og i ansiktet. 

Sørg for at ansiktet og hendene er godt vasket før du begynner, og at neglene dine er forholdsvis korte.

1. Plasser alle fingrene over øyenbrynene. Beveg dem sakte oppover mot hodebunnen mens du trykker ned. Du finner selv ut hvilket trykk som passer best for deg. Gjenta fem ganger.

GJØR DETTE FØRST: Bruk alle ti fingre og beveg dem opp mot hodebunnen. Foto: Malin Gaden
GJØR DETTE FØRST: Bruk alle ti fingre og beveg dem opp mot hodebunnen. Foto: Malin Gaden Vis mer

2. «Klyp» øyenbrynene forsiktig med tommelen og pekefingeren. Beveg fingrene langs brynet og klyp fire ganger på hver bryn. Gjenta dette fem ganger. Dette er en fin måte å avverge hodepine.

KLYP BRYNENE: Klyp forsiktig langs brynene og gjenta. Foto: Malin Gaden
KLYP BRYNENE: Klyp forsiktig langs brynene og gjenta. Foto: Malin Gaden Vis mer

3. Bruk pekefingeren og langefingeren og plasser fingertuppene innerst på øyebeinet. Masser forsiktig noen sekunder mens du fører fingertuppene bortover øyebeinet før du lar fingrene gli under øyet, mot nesa og så opp over øyenbrynet. Ikke mist kontakt med huden og gjenta denne bevegelsen fem ganger.

RUNDT ØYNENE: Beveg to fingre rundt øynene mens du masserer. Foto: Malin Gaden
RUNDT ØYNENE: Beveg to fingre rundt øynene mens du masserer. Foto: Malin Gaden Vis mer

4. Når du har gjort dette beveger du fingertuppen nedover sidene av ansiktet og mot halsen. Dette bidrar til å flytte stillestående væske. Hvis du har overflødig væske under øynene, er dette en fin måte å få bort dette på!

NED TIL HALSEN: Beveg fingrene ned mot halsen. Foto: Malin Gaden
NED TIL HALSEN: Beveg fingrene ned mot halsen. Foto: Malin Gaden Vis mer

5. Ha fingertuppen rett ved ørene og masser forsiktig langs kjeven i sirkulære bevegelser med ringfingeren og pekefingeren mot haken. Gjenta denne bevegelsen så mange ganger du vil til du kjenner at kjeven begynner å slappe av.

LANGS KJEVEN: Beveg fingrene fra ørene, langs kjeven og mot haken. Foto: Malin Gaden
LANGS KJEVEN: Beveg fingrene fra ørene, langs kjeven og mot haken. Foto: Malin Gaden Vis mer

6. Lag et «peacetegn» med langefingeren og pekefingeren. Plasser sistnevnte rett over overleppen og langefingeren rett under underleppen. Dra forsiktig fingrene mot øret ditt samtidig. Gjør dette med både venstre og høyre hånd samtidig og gjenta fem ganger.

PEACE: Bruk pekefinger og langefinger og beveg bort fra over- og underleppen. Foto: Malin Gaden
PEACE: Bruk pekefinger og langefinger og beveg bort fra over- og underleppen. Foto: Malin Gaden Vis mer

7. Plasser hendene med håndflaten ned på brystet. Start med venstre hånd, beveg den opp mot nakken og haken. Gjør det samme på andre siden med høyre hånd og gjenta fem ganger.

MED HÅNDFLATEN: Bruk håndflaten til å massere fra brystet og opp mot haken. Foto: Malin Gaden
MED HÅNDFLATEN: Bruk håndflaten til å massere fra brystet og opp mot haken. Foto: Malin Gaden Vis mer

8. Til slutt masserer du hodebunnen. Du velger selv hvor mye trykk du vil bruke, men ikke vær redd for å ta i litt mer nå enn det du gjorde på ansiktet. Bruk tid i bakhodet, mitt på hodet og på framsiden ved hårfestet. Du skal kunne kjenne at trykket i hodet slipper opp.

MASSER HODEBUNNEN: Ha fokus på bakhodet, midt på hodet og ved hårfestet. Foto: Malin Gaden
MASSER HODEBUNNEN: Ha fokus på bakhodet, midt på hodet og ved hårfestet. Foto: Malin Gaden Vis mer

9. For å gjøre hele prosessen komplett, legger du hendene over ansiktet ditt og tar et par dype åndedrag. På hvert utpust skal all negativ energi forsvinne.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: