Næringsstoffer

Trikset som gjør baksten saftigere

I tillegg bidrar det til å øke innholdet av næringsstoffer.

TILSETT GRØNNSAKER: Et enkelt triks for å gjøre baksten litt sunnere, enten det er muffins, brød eller rundstykker, er å tilsette litt grønnsaker i deigen. Se hvilke du kan teste ut lenger ned i saken.  Foto: Fotolia
TILSETT GRØNNSAKER: Et enkelt triks for å gjøre baksten litt sunnere, enten det er muffins, brød eller rundstykker, er å tilsette litt grønnsaker i deigen. Se hvilke du kan teste ut lenger ned i saken. Foto: Fotolia Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Liker du å bake?

Spesielt nå som det begynner å nærme seg jul vil nok de fleste kjøkkenmaskinene her til lands gå varme.

Og selv om julen absolutt er tiden for å kose seg, finnes det noen triks som raskt gjør baksten litt sunnere - ikke minst saftigere.

Bare sjekk her!

LES OGSÅ: Frokosten som hjelper deg ned i vekt

Bland inn grønnsaker

Opplysningskontoret for Frukt og grønt (Frukt.no) anbefaler blant annet å tilsette grønnsaker i baksten din.

Ikke bare vil det øke innholdet av næringsstoffer og sørge for at du er litt nærmere myndighetenes anbefaler om «fem om dagen», men det gjør også baksten mye bedre - smaksmessig.

Prøv for eksempel å ha revne grønnsaker - som gulrøtter, i deigen neste gang du skal lage brød, rundstykker eller muffins, og de vil bli mye sunnere på kort tid.

Blant annet er danskene godt kjent for sine «gulerodsbrød».

I tillegg til gulrot, kan du også prøve squash, appelsin, gresskar, kålrot, selerirot, poteter, sitron og krydderurter.

LES OGSÅ: Kan redusere risikoen for diabetes type 2

VAFLER: Også i vaflene kan det smake godt med litt grønnsaker - faktisk blir de nesten sunnere enn brød.  Foto: Frukt.no/Mette Randem
VAFLER: Også i vaflene kan det smake godt med litt grønnsaker - faktisk blir de nesten sunnere enn brød. Foto: Frukt.no/Mette Randem Vis mer

Gjør vaflene sunnere enn brødskivene

Du kan også bruke det samme trikset til vaflene dine.

Som KK.no har skrevet tidligere, er det nemlig ikke slik at du bare kan unne deg vafler i helgene. Med riktig ingredienser i røren - som egg, mager melk og grovt mel, så kan de være like sunne som grove brødskiver - hvis ikke sunnere!






– Grove vafler inneholder flere næringsstoffer enn et grovt brød bakt på grovt mel og vann. Egg inneholder nesten alle næringsstoffene vi trenger, i større eller mindre mengder, i tillegg bidrar melk med proteiner, vitaminer og mineraler, har ernæringsfysiolog og daglig leder av Somebody.no, Camilla Andersen uttalt til KK.no.

Du kan også gjøre de enda mer næringsrike ved å tilsette grønnsaker.

Denne røren kan i tillegg stå klar i kjøleskapet, slik at barna, eller du, kan steke vafler når de/du kommer hjem fra skole/jobb.

Prøv ut noen av grønnsakene over, eller prøv deg frem med noe helt nytt.

LES OGSÅ: Ingrediensene som maten enda sunnere!

DROPP SUKKERET: Ifølge eksperten er det fullt mulig å få smakfull og fin bakst med stevia. Foto: Getty Images/iStockphoto
DROPP SUKKERET: Ifølge eksperten er det fullt mulig å få smakfull og fin bakst med stevia. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Få perfekt bakst - uten sukker

Men julen er kanskje ikke høysesong for vafler, sånn egentlig. Da er det kaker og annen bakst som gjelder - og også her er det mye du kan gjøre for å at bakevarene skal bli litt sunnere.

Faktisk er det ikke sikkert du engang trenger sukker!






«Hemmeligheten» er å bruke søtningsstoffet stevia - som slapp gjennom EØS-nåløyet og ble godkjent som nytt tilsetningsstoff i Norge i fjor sommer.

Ifølge ernæringsekspert Kenn Hallstensen - som nylig ga ut bakeboken «Søtt Uten Sukker» med Thorun Ranes, er søtningsmiddelet, som tidligere har vært omdiskutert, klart sunnere å bruke i baksten enn sukker.

– Det finnes drøssevis av studier som viser at stevia er ufarlig, og enda til har helsebringende egenskaper. Japan har for eksempel brukt stevia i stor skala i over 40 år med svært gode erfaringer - og uten bivirkninger, har han tidligere fortalt:

– Dette kan erstatte sukker i de fleste oppskrifter, men trenger man gjæring eller er ute etter sukkerets bruningseffekt, kan man heller erstatte med kokosnøttsukker.

LES OGSÅ: Så mange egg kan du spise

VELG GROVT: Ved å velge grovt mel vil du betraktelig øke innholdet av kostfiber i baksten din, som spesielt er viktig for fordøyelsen.  Foto: Getty Images/iStockphoto
VELG GROVT: Ved å velge grovt mel vil du betraktelig øke innholdet av kostfiber i baksten din, som spesielt er viktig for fordøyelsen. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

– Bytt ut hvetemelet med fullkorn hvetemel

Sist, men ikke minst, kan du gjøre baksten sunnere ved å velge grovere mel.






– Hvis du bytter ut hvetemel med fullkorn hvetemel, så øker du innholdet av fiber. Vanlig siktet hvetemel inneholder for eksempel 3 gram fiber per 100 gram, mens fullkorn hvetemel (begge fra Regal) inneholder 7,5 gram fiber per 100 gram, har Andersen uttalt til KK.no.

Grovere melvarianter (sammalt mel, helkorn) er nemlig laget av hele korn, og siden de fleste næringsstoffene finnes i skallet, får du i deg alt det kornet har å tilby av vitaminer, mineraler – og ikke minst kostfiber, som er svært viktig for kroppen.

– Med fullkorn hvetemel kan du bake like fine bakevarer (samme bakeegenskaper som hvetemel) samtidig som du tar vare på næringsstoffene fra fullkornet, sier hun.

Når du kjøper fullkorn hvetemel, kan det være lurt å sjekke fiberinnholdet på pakningen.

– Det viser seg at det er stor forskjell på å velge Regal og Møllerens sitt fullkorn hvetemel. Regal har 7, 5 gram fiber, mens «Fibra» fullkornhvetemel fra Møllerens har 11, 3 gram fiber, sier Andersen.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer