<strong>KALDE POTETER:</strong> Det å vente med å spise potetene til de har blitt kalde kan ha en positiv effekt på blodsukkerstigningen din.  Foto: fotoXS - Fotolia
KALDE POTETER: Det å vente med å spise potetene til de har blitt kalde kan ha en positiv effekt på blodsukkerstigningen din. Foto: fotoXS - Fotolia Vis mer

Kalde Poteter

Trikset som gjør poteten litt sunnere

Spesielt gunstig for personer med denne sykdommen.

Publisert
Sist oppdatert

KK.NO: Er du en av dem som nesten har sluttet å spise poteter, fordi du forbinder de med litt negativt ladede ord som «stivelse», «karbohydrater» og «blodsukkerstigning»?

Da har vi en gladnyhet til deg!

Poteter er sunnere enn du tror, og særlig hvis du spiser dem kalde.

LES OGSÅ: 5 grunner til å ikke droppe poteten

Gir en langt lavere blodsukkerstigning

<strong>EKSPERTEN:</strong> Jeanette Roede.
EKSPERTEN: Jeanette Roede. Vis mer

Som du sikkert vet kan poteter gi rask blodsukkerstigning – for eksempel hvis du spiser dem i store mengder uten tilbehør.

Spiser du imidlertid poteter som er kokt og så avkjølt, vil dette ifølge Forskning.no gi en langt lavere og langsommere blodsukkerstigning.

Dette kan også Jeanette Roede, som er konseptsjef i Grete Roede AS, bekrefte at stemmer.

- Poteter inneholder omtrent 80 prosent vann og 20 prosent karbohydrater – som stort sett er stivelse som er relativt lett fordøyelig. For nykokte poteter blir størstedelen av den fordøyede stivelsen, altså glykosen, tatt opp i blodet.

- Det samme skjer for kalde kokte poteter, men det skjer noe saktere og dermed blir også økningen i blodsukkeret redusert. Varmes de kalde potetene opp igjen går imidlertid stivelsen tilbake til sin opprinnelige og lett fordøyelige form, sier hun.

Tidligere har KK.no skrevet at du bør du vente til poteten er kjølt ned til 25 grader eller kaldere, dersom du ønsker å oppnå denne effekten.

KALDE POTETER: Hva med å lage en potetsalat med kalde poteter?  Foto: Rohit Seth / Alamy/All Over Press
KALDE POTETER: Hva med å lage en potetsalat med kalde poteter? Foto: Rohit Seth / Alamy/All Over Press Vis mer

LES OGSÅ: Vurderer du karbo-kutt?

Utgjør ikke store forskjeller

Det å spise avkjølte poteter kan altså ha en positiv effekt på blodsukkerstigningen vår, men hvor store forskjeller er det egentlig snakk om?

Roede forteller at det å avkjøle potetene ikke utgjør noen stor forskjell.

- Vi må huske at potene stort sett spises som en del av et måltid, sammen med annen mat, og da er det summen av matvarene som er avgjørende for hvor raskt og hvor mye blodsukkeret stiger.

- Derfor mener jeg det ikke er lurt å fokusere for mye på om potetene er kalde eller varme - det blir små, ubetydelige detaljer i et sammensatt kosthold. Det finnes mange andre og mye mer effektive endringer man kan gjøre for å få et sunt kosthold og en lavere blodsukkerstigning, sier hun.

Det er altså ikke snakk om store forskjeller, men ifølge Cathrine Borchsenius, som er klinisk ernæringsfysiolog i BraMat.no, kan det å spise kalde poteter være gunstig for enkelte personer.  

- Forskjellen er spesielt synlig hos personer med insulinresistens eller som har diabetes type 2, da blodsukkeret deres svinger mer enn hos andre, har hun tidligere fortalt til KK.no.

Vi gjør oppmerksom på at Aller Media er deleier i Grete Roede AS. 

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer