Alkoholinntak

Trodde du dette var en god idé?

Det kan være du vil stå over hamburgeren klokken 03 i natt.

ETTER FESTEN: Det smaker fantastisk, men du lurer deg selv om du tror den forebygger mot bakrus. I tillegg kan nattmaten få en annen konsekvens ... Foto: All Over Press
ETTER FESTEN: Det smaker fantastisk, men du lurer deg selv om du tror den forebygger mot bakrus. I tillegg kan nattmaten få en annen konsekvens ... Foto: All Over Press Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

For mange kan det bli en del ekstra vin og øl i sommermånedene, spesielt når vi har ferie.

Vil du gjerne holde vekten eller kanskje også gå litt ned, har du sikkert tenkt over at all alkoholen ikke er så gunstig.

Dersom du fester en del, bør du imidlertid være klar over over at det ikke bare er alkoholen i seg selv som kan ødelegge for vektmålet ditt.

LES OGSÅ: Ned i vekt uten slanking

Legger seg på sidebeina

For vi vet det så godt, alkohol er ikke akkurat det som booster selvdisiplinen og stålviljen.

- Alkohol får oss til å spise mer og da gjerne mer usunt. Vi gir rett og slett litt mer blaffen i kostholdet når vi har drukket alkohol, sier klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør til KK.no.

KEBAB: Vi vil ikke engang vite hvor mange kalorier denne inneholder. Foto: All Over Press
KEBAB: Vi vil ikke engang vite hvor mange kalorier denne inneholder. Foto: All Over Press Vis mer

Og er det slik at du fester litt ekstra i ferien, har ernæringsfysiologen ett klart råd:

- Dropp nattmaten!

Sundfør mener det ikke er noen gode grunner for å spise den fete maten vi gjerne assosierer med nattmat.

- Det er bare tull at det vil gjøre deg mindre fyllesyk dagen etter, sier hun og legger til:

- Du kan selvfølgelig redusere sjansen for å bli veldig fyllesyk om du venter litt med å legge deg, drikker en del vann og spiser et par knekkebrød, men å hive innpå et stort fetende måltid er bare tull.

Sundfør forklarer at kroppen uansett vil prioritere å forbrenne alkoholen du har drukket.

- Det betyr at den fete hamburgeren med pommes frittes vil legge seg mye lettere på sidebeina, enn om du spiste det på dagtid og i edru tilstand, sier hun.

LES OGSÅ: Slik påvirker én hamburger vekta

Ingen effekt på bakrusen

- Kroppen har egentlig ikke behov for nattmat, og effekten den har på bakrusen er dessverre overvurdert, sier Ole André Sivertsen, programleder for NRK-serien «Fylla» til KK.no.

- Men det smaker jo godt og det kjennes jo bra ut å legge seg mett.  

Sivertsen har skrevet flere vitenskapelige bøker, blant annet boken «Bakrus, en røff guide til dagen derpå».

Han mener den største effekten av å spise nattmat, er den psykologiske.

- Så fort du begynner på nattmaten, har du gått over i en annen fase, festen er over og du slutter og drikke, sier Sivertsen.  

Helt konkret er det slik at nattmaten vil tilføre kroppen salt og sukker.

- Men, at vi trenger så mye påfyll av akkurat disse to tingene, er litt overdrevet, sier Sivertsen.

LES OGSÅ: Derfor bør du spise mindre salt

Banan og brødskive

Litt påfyll av sukker og karbohydrater kan likevel være en god idé, ifølge Sivertsen.

SMART NATTMAT: Det er dette kroppen vår egentlig trenger. Foto: All Over Press
SMART NATTMAT: Det er dette kroppen vår egentlig trenger. Foto: All Over Press Vis mer

- Men da holder det med en banan. Jeg pleier å anbefale en brødskive med banan, og et glass melk, sier Sivertsen.

Han mener imidlertid det må være rom for å skeie ut innimellom, og er ingen tilhenger av et fullstendig asketisk liv.

- Jeg har klemt i meg mye kebab etter fest selv, og det er jo trist hvis man bare skal gå rundt å være kjernesunn og spise salatblader hele tiden, sier han.

Vet du at festen du skal på vil innebære en del alkohol, og først og fremst ønsker å forhindre at du blir altfor dårlig dagen etter, så kan det være lurt å spise litt fet mat før festen.

- Mat reduserer hastigheten alkoholen tas opp i, og dette gjør at du blir mindre full og dermed mindre dårlig dagen derpå, forklarer Sivertsen.

LES OGSÅ: Brødet som bare tar ti minutter å bake

Lag «alkoholregler»

I tillegg til at alkohol kan gjøre at vi spiser mer enn vi ellers ville gjort, så kan selvfølgelig også alkoholen i seg selv gjøre at du går opp i vekt.

- Alkohol er en av de vanligste grunnene til at mange går opp i vekt i ferien, mener Sundfør.

For alkohol inneholder en del kalorier. Et glass vin har cirka 100 kalorier, mens en øl har cirka 200 kalorier.

Det betyr at dersom du drikker tre øl i løpet av en dag, så gir det deg like mange kalorier som en sunn hverdagsmiddag ville gjort.  

Sundfør mener derfor det kan være lurt å lage noen «regler» for seg selv.

Enten at man for eksempel venter med alkohol til kvelden, eller at man kun tar ett glass vin til lunsjen og ikke to.

- Det handler om å være litt bevisst og om å ta noen valg. Bestem deg for hva du ønsker å kose deg med og kos deg i stedet skikkelig med det, råder Sundfør.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer