Mat

Trøstematen som virker

Oppfører du deg som om du har PMS hele måneden? Slik spiser du deg glad.

Trøstematen som virker
Publisert
Sist oppdatert
Trøstespising har vi alle hørt om. Det er ikke uvanlig å søke tilflukt i Bamsemums-posen når verden ikke går på skinner. Søtsakers lindrende evne skal ikke undervurderes. Problemet er bare at effekten er kortvarig, og gjerne følges av dårlig samvittighet over fråtsingen i fett og tomme kalorier.Det er fullt mulig å trøstespise på en annen og langt mer virkningsfull måte. Du kan være glad i mat, og bli glad av mat.
  • Ta testen: Er du lykkelig?
  • Ta testen: Hva vet du om hva som er sunt?
  • Ifølge den velrenommerte amerikanske ernæringsfysiologen Sue Gilbert kan man forebygge angst og depresjon gjennom kostholdet. Hun mener også at noen matsorter kan forverre et trist sinn.Her er hennes beste tips for å på flere måter få en god magefølelse:

    Spis komplekse karbohydrater

    Føler du deg engstelig bør du spise karbohydrater. De virker beroligende fordi de øker serotonin-nivået ditt. Serotonin er et signalstoff i hjernen, og det spiller en sentral rolle i kontrollen av humøret. Vitenskapelige studier har vist at folk som går på dietter som er fattige på karbohydrater ofte blir sure og lei seg.Sue Gilbert foreslår at du sørger for å få i deg matvarer som bakte poteter, fullkornbrød og sunne frokostblandinger. De inneholder langsomme karbohydrater som kroppen bruker tid på å jobbe med. Kjappe karbohydrater som finnes i potetgull, hvitt brød og cornflakes anbefales ikke.
  • Her er maten som gir deg energi
  • Ikke sult deg

    Er du kronisk sulten, enten fordi du prøver å slanke deg, ikke har matlyst eller ikke har tid til å spise, vil humøret ditt lide for det. Du har kanskje lagt merke til hvor oppfarende og irritable folk på strenge dietter kan være? Det er fordi blodsukkernivået blir for lavt til at nivået av serotonin i hjernen kan opprettholdes.
  • Stjernenes syke sultekurer
  • Modeller er tynne og triste
  • Derfor bør du aldri slanke deg
  • Få i deg omega 3-fettsyrer

    Selv om forskerne ennå ikke har skaffet endelig bevis på dette, så tyder en rekke studier på at nok av de essensielle fettsyrene i kostholdet kan lette angst og depresjon.Gode kilder er laks, rapsolje, nøtter og frø.

    Få i deg nok vitaminer

    Dersom du ikke er sikker på om du får i deg alle vitaminer du trenger gjennom kostholdet, bør du ta en daglig multivitamintablett. Selv lett feilernæring kan ifølge Gilbert få deg til å føle deg engstelig. B-vitaminer er det viktig å få nok av, siden de er med på å frigjøre energien i maten du spiser. Vitamin B6 bidrar i produksjonen av serotonin i hjernen.

    Drikk nok vann

    Går du rundt og er lettere dehydrert kan det gjøre deg engstelig. Vi trenger åtte glass vann daglig.

    Bryt koffeinvanen

    Både cola, kaffe, te og sjokolade inneholder koffein, og får du i deg for mye av dette stoffet kan du bli oppjaget, nervøs og engstelig. I ekstreme tilfeller har for høyt koffeininntak utløst panikkanfall. Mange opplever at de føler seg bedre etter å ha kuttet ut koffeinen.

    Dropp alkoholen

    Mange synes alkohol roer nervene, men effekten kan også være motsatt. Alkohol gjør søvnen dårligere, noe som ikke er bra for nervene. Videre blir man dehydrert, hvilket også kan gjøre deg engstelig. Fyllenerver og fyllesyke er kjente begreper for de fleste.Trening kan også gjøre underverker for humøret, bare sjekk her. LES OGSÅ:
  • 10 lykketips
  • Spis deg til bedre sex
  • Tren deg til bedre sex
  • Les artikkelen gratis

    Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

    Gå til innlogging med

    Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.