Morgen

Trøtt i dag? Ikke i morgen

Synes du morgenstund er noe tull i grunn? Disse tipsene gir deg en mer harmonisk start på dagen.

Foto: Image Source
Foto: Image Source Vis mer
Publisert
Sist oppdatert




Stressende morgener etter netter med for lite søvn er ikke bare en kilde til irritasjon, men direkte utmattende i lengden. Men det enkle er ofte et beste, så lær deg litt mental trening først som sist, råder magasinet Expressens psykologiekspert Eva Johanson.

Lurer du på hvor mye søvn du trenger? Få rådene her.

  • Kunsten å slappe av
  • Slik får du tilbake energien
  • Gode råd for trøtte tryner

  • 1. Senk stressnivået

    For å senke stressnivået til et sunt nivå, så må du først lære deg å kjenne hvordan du føler deg når du er avslappet. Dette gjør du ved benytte deg av avslappingsteknikker. Dette er grunnlaget for all mental trening.

  • Stressfri med god samvittighet

  • 2. Skaff mer tid

    Alltid sent ute? Da kommer du ikke utenom å skaffe mer tid om morgenen. Hva kan du gjøre kvelden før? Stå også opp når klokken ringer, etter noen morgener med god tid vil du neppe gå tilbake til dine tidligere rutiner. Dette kan innebære at du må legge deg tidligere kvelden før, men kanskje verdt å huske på at en harmonisk morgen øker sjansene for at du får en fin dag betraktelig.

  • Farvel, morgentryne

  • 3. Tenk positivt

    Dersom du bestemmer deg for at «uff, det blir så grusomt å stå opp i morgen», da blir det mest sannsynlig det. Tenk heller på det positive ved å stå opp dagen etterpå, på noe du gleder deg til å gjøre for eksempel. Er det ingenting du gleder deg til? Da bør du pønske ut noe du kan belønne deg selv med etter endt arbeidsdag.

  • Slik blir du glad igjen

  • 4. Sovne lykkelig

    Se til at de momentene du må ha for at morgenen skal bli harmonisk er til stede. Gjør deretter ditt morgenscenario til en indre film som du kjører noen ganger før du sovner. Kjenn med hele kroppen hvordan du slapper av og se til at du våkner like rolig, tar deg tid til en lang dusj og en god frokost.

  • Slik får du tilbake energien

  • LES OGSÅ:
  • 1 minutt for helsa
  • Lev lenger med sunne råd
  • 10 tips for å unngå kronisk stress

  • Gode råd for trøtte tryner
  • Sengevaner splitter par
  • Unngå vårhodepinen
  • Snorkepillen er på vei

  • Morgenstund har kanskje ikke gull i munn, men kan være ganske greit i grunn. Foto: Image Source
    Morgenstund har kanskje ikke gull i munn, men kan være ganske greit i grunn. Foto: Image Source Vis mer
    Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

    Les mer