VEKKER KROPPEN: Grove karbohydrater, som i mørkt brød, tunfisk og avocado er blant matvarene som har en oppkvikkende effekt på kroppen.  Foto: Getty Images/iStockphoto
VEKKER KROPPEN: Grove karbohydrater, som i mørkt brød, tunfisk og avocado er blant matvarene som har en oppkvikkende effekt på kroppen. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Proteiner

Trøtt og sliten? Spis tunfisk, egg, avokado og kylling!

Her er maten som vekker kroppen hvis du føler deg litt sigen.

Når det ikke lenger hjelper med fire kopper kaffe og du sliter med å holde øynene åpne, ta en titt på hva du spiser. Riktig sammensetning av karbohydrater, proteiner og fett har mye å si for hvor opplagt du føler deg.

– Proteiner gir en svakere effekt på blodsukkeret og du vil derfor ikke få de voldsomme blodsukkersvingningene som gjør at vi føler oss trøtte, forklarer ernæringsfysiolog Lise von Krogh, som underviser, holder foredrag og gir tips på nettstedet von Krogh Ernæring Ltd.

Som hovedregel kan man si at jo mer proteiner du spiser, desto mer opplagt vil du føle deg. Og motsatt, for mye karbohydrater vil kunne få deg til å føle deg trøttere enn nødvendig.





LES OGSÅ: Derfor er du trøtt

AVOKADO: Frukten inneholder blant annet aminosyren tyrosin, som skal gjøre at du føler deg mer opplagt. Foto: Getty Images/iStockphoto
AVOKADO: Frukten inneholder blant annet aminosyren tyrosin, som skal gjøre at du føler deg mer opplagt. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Kutt ned på raske karbohydrater

All mat vi spiser påvirker blodsukkeret, men karbohydrater og særlig raske karbohydrater, får blodsukkeret til å stige raskt. I tillegg synker det tilsvarende raskt.

– Proteiner i kombinasjon med sunt fett og grove karbohydrater gir en jevnere og mer langsom levering av energi, forklarer von Krogh.

Det betyr at dersom du spiser mye raske karbohydrater, så vil du kunne føle deg mer slapp og søvning enn du egentlig trenger å gjøre.

– Kroppen vil merke stor forskjell på om du spiser en skive loff med syltetøy og en skive grovbrød med egg, sier Krogh.

LES OGSÅ: Spis bedre - gå ned i vekt





Spis rent kjøtt og fisk

Den britiske helseeksperten Jonny Bowden mener det å spise mer proteiner er den desidert beste måten du enkelt kan forbedre kostholdet ditt på. Han trekker fram flere råvarer som god «våkn opp»-mat:

Tunfisk, avokado og kylling inneholder aminosyren tyrosin, og dette vil få deg til å føle deg lys våken, sier Bowden til Telegraph.co.uk.

Ernæringsfysiolog Lise von Krogh trekker fram rent kjøtt og rene fiskefileter som gode kilder til proteiner.

Og hun presierer at du ikke trenger å kutte ut karbohydratene, bare velge de riktige.

– Spis grovkarbo (grove kornprodukter), det vil gi deg et stabilt blodsukker, sier hun.

LES OGSÅ: Den beste kosematen til kvelds

KYLLING: Filetene inneholder masse proteiner som gir en jevn blodsukkerstigning. Foto: Getty Images/iStockphoto
KYLLING: Filetene inneholder masse proteiner som gir en jevn blodsukkerstigning. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: