GODT TRIKS: Still deg samme spørsmål hver morgen når vekkerklokken ringer: Hva gleder jeg meg til i dag? Foto: Getty Images/Pixland
GODT TRIKS: Still deg samme spørsmål hver morgen når vekkerklokken ringer: Hva gleder jeg meg til i dag? Foto: Getty Images/Pixland Vis mer

Kjendis

Tungt å stå opp?

Lær triksene for hverdagene i det nye året av Petter Northugs mentale trener.

- Om du skal få et helt ok eller et helt fantastisk liv, avgjør du selv hver dag, sier Erik Bertrand Larssen.

Han passer til daglig på at psyken til skiesset Petter Northug er på topp. Han er også mental trener for bokseren Cecilia Brækhus og holder motivasjonsforedrag for toppsjefer i næringslivet og toppidrettsutøvere. Bertrand Larssen mener at absolutt alle kan oppnå enormt mye i livene sine bare ved å styre tankene positivt.

Vinni, Norges mest populære hiphop-artist, er en av mange som har jobbet hardt med mental trening for å løfte seg igjen etter bruddet med kjæresten.

LES OGSÅ: 6 tegn på at du er stresset

Avslørende morgen

– Situasjonen om morgenen avslører en del om hvordan du har det, og hvilken karakter du er, sier mentaltrener Erik Bertrand Larssen.
I følge ham kan vi alle få litt av Superpetters viljestyrke, futt og fart. Men, for å komme dit, må vi nok gjøre det meste av jobben selv.
– I perioder med mye motstand kan det være ekstra vanskelig å stå opp. Du må bevise for deg selv at du kan ta riktig avgjørelse, til tross for motstanden, sier Bertrand Larssen.

Hva gleder du deg til når vekkerklokka ringer? Foto: Getty Images/Brand X
Hva gleder du deg til når vekkerklokka ringer? Foto: Getty Images/Brand X Vis mer

1. Bruk vekkerklokken






Treneren har heldigvis noen triks. Han skal ha oss til å styre tankene. Legg vekkerklokka under senga, og still deg samme spørsmål hver morgen når den ringer. Hva gleder jeg meg til i dag?
– Du får kanskje ikke noe svar, men hjernen er konstruert slik at underbevisstheten likevel prøver å finne svaret, sier Bertrand Larssen, og forklarer videre:
– Tving fram et smil. Et veldig corny og rart smil. Hjernen registrerer det som noe positivt har hendt. Planlegg morgenen med noe godt til frokost, kjøp favorittjuicen din, ha god kaffe i hus, alt hjelper på å få kroppen i gir.

LES OGSÅ: - Alexander Dale Oen var et forbilde

Hva gir deg godfølelsen?
Hva gir deg godfølelsen? Vis mer

2. Sett deg mål

Men treneren har noe enda viktigere å si, som ikke gjelder bare på morgenen, men hele tiden, i alle de viktige hverdagene:
– Hva er drømmen din? Hva er målet? De fleste har ingen drømmer, de flyter med elva nedover og håper på det beste, sier han.
Drømmene kan være hårete og svære, men det er ikke nødvendig. Alle skal ikke bli en Northug, Marit Bjørgen, Jens Stoltenberg, rike eller berømte.

(Saken fortsetter under bildet)



3. Finn ut hva som gir godfølelse

– Det vi slåss for, er godfølelse, å ha det godt med oss selv. Noen får det ved å hjelpe andre, noen ved å tjene masse penger. Men mange vet ikke hva som gir dem denne godfølelsen, de har ikke definert hva som gir livet mening for dem, hvilke verdier de ønsker å leve livet etter, sier han og legger til:
– Mange lever livene sine på andres premisser. Samfunnet forventer at vi skal være god på alt. Presset på å levere på alle områder, er veldig ødeleggende. Du ender med å gjøre mye som ikke gir deg godfølelse. For å unngå det, må du prioritere knallhardt.

LES OGSÅ: Denne yogaen gjør deg knallsterk

4. Skriv opp drømmene dine

– Betyr det at man skal bli mer egoistisk?
– Tvert imot. Det er som med oksygenmasken på flyet, du må ta vare på deg selv for å kunne ta vare på andre.
Erik Bertrand Larssen foreslår at du skal sette deg på kafé og skrive ned hva du drømmer om. Hvilke mål har du? Hva gir mening for deg? Når det er avklart, kan du begynne med små justeringer. Det er viktig ikke å gape over for mye. Å prøve å nå alle de store målene med en gang, kan virke overveldende. Umulig.

Treneren jobber også mye med visualisering. Som en utforkjører ser for seg løypa, kan vi se for oss dagen. Når du har klart å stå opp, ta to minutter, gjerne i dusjen så du slipper å høre at ungene slåss. Lukk øynene, se for deg hvordan dagen blir.

5. Se det for deg i hodet

– Det er få som gidder å gjøre det, men om du har lyst til å bli bedre i jobben, bli en mer tålmodig mamma, være mer frampå i møtene, komme deg på gymmen og takle treningen, så snurr en kortfilm i hodet. Se for deg hvordan du sitter i møtet, hvor stolt du er av deg selv etter treningen, at du leser en bok i stedet for å se på tv. Det er bevist i idretten at visualisering gir god effekt.

6. Hjernevask deg selv

Mens du er så godt i gang, kan du like godt hjernevaske deg selv. Hvis du forteller deg selv nok ganger at du ikke gir deg, for eksempel, vil ordene ha utrolig sterk kraft, ifølge treneren.
– Hvilke ord du velger, både i samtale med deg selv og andre, har mye å si på hvordan livet faktisk blir.
Du har kommet deg ut i sluddet. Lua på, votter på, siger av gårde inni regnjakken. Så kan du faktisk velge. «Høst, vinter, kaldt, drittvær og jeg kan ikke vente til våren kommer.» Eller du kan tenke på at «jeg har peis. Så koselig det er med stearinlys inne, gatelys ute, så romantisk å drikke rødvin sammen når vinden piper.»
– Du velger jo selv hva du vil fokusere på, du velger hvilke tanker du skal ha, sier Bertrand Larssen.

Erik Bertrand Larssen
Erik Bertrand Larssen Vis mer

7. Ha med deg følelsene!






Men, for at de tankene skal føre til at du endrer atferd, må det være følelser involvert. Ellers går det ikke. Slutte å røyke, for eksempel. Det går ikke, ifølge treneren, om du ikke føler sterkt at «nei, sånn kan jeg ikke ha det lenger.» Da først kan du inngå en kontrakt med deg selv. Men ikke bare se lyset på nyttårsaften når den siste raketten går til værs, eller når du fabler stort om framtiden i bilen hjem. Virkelige endringer skjer i de små, helt vanlige timene.
– Du kan bestemme selv at denne dagen ikke er som alle dager. Den vil kanskje bli min beste hverdag – ever.

PS. Erik Bertrand Larssen har gitt ut boken «Bli best med mental trening.»

LES OGSÅ: Varm opp før du jogger i vinterkulda
LES OGSÅ: Forbrenn 20 prosent mer med elghuffs som Petter Northug

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: