BRA FOR IMMUNFORSVARET: Det å ta seg en avslappende og underholdende pustepause foran tv-en hver dag kan gjøre underverker for immunforsvaret viser ny forskning.
BRA FOR IMMUNFORSVARET: Det å ta seg en avslappende og underholdende pustepause foran tv-en hver dag kan gjøre underverker for immunforsvaret viser ny forskning.
Tv

TV-en kan holde deg frisk

Men 30 til 60 minutter om dagen er nok - ikke bli en tv-slave!

TV-en har fått en stor del av skylda for mange av helseproblemene vi mennesker sliter med i dag - særlig fedme.

Og det er et faktum at det å tilbringe mange timer foran fjernsynsapparatet ikke er spesielt bra for deg.

I 2009 ble det målt at en gjennomsnittlig nordmann bruker over tre timer foran tv-skjermen per dag, noe som er relativt mye.

LES OGSÅ: Så lenge kan du glo på tv

Overvekt og hjerteproblemer

I tillegg til at mye tv-titting gjerne fører til mindre fysisk aktivitet og mer fråtsing (noe som kan skape overvekt), kan det også ha en dårlig effekt på hjertet ditt, uavhengig av hvor mye du trener til vanlig.

Ifølge resultatene av en studie gjennomført ved University College Londons avdeling for epidemiologi og offentlig helse tidligere i år, kan nemlig risikoen for hjertesykdommer, og generelt risikoen for tidlig død, bli større dersom du ser på tv fire timer eller mer i løpet av en dag.

– Analysene våre kan vise at to eller flere timer foran tv-skjermen hver dag kan sette enkelte i større risiko for å få hjerteproblemer, har dr. Emmanuel Stamatakis, forskningsleder for studien tidligere uttalt.

Denne studien er den første som har undersøkt sammenhengen mellom tv-titting og hjerteinfarkt.

Resultatene viste at risikoen for å bli rammet av hjerteproblemer som fører til døden øker med så mye som 48 prosent om du ser på tv i mer enn fire timer i døgnet.

LES OGSÅ: Dette tv-programmet bør du skru av

Dårlig selvtillit og søvn



Hvor mye tid tilbringer du foran tv-skjermen per dag?




Som om ikke overvekt og hjerteproblemer kunne være nok til å skremme deg bort fra tv-skjermen, så har tidligere forskning også vist at visse tv-programmer kan påvirke deg psykisk.

Ifølge en studie gjennomført av forskere ved University of Southern California i 2009, kan nemlig programmer som «Extreme Makeover», «Dr. 90210» eller «10 år yngre» føre til kroppsangst, særlig blant kvinner.

I tillegg har det vist seg å «drive» flere kvinner til å legge seg under kniven, samt gi dårligere selvtillit.

Ifølge en tidligere studie omtalt på DinSide.no (Dinside.no er i likhet med KK.no eid av Aller Internett) kan for mye tv-titting, særlig på kvelden, kan også påvirke søvnkvaliteten din.

- Flere faktorer, som anspenthet, psykisk opphisselse, skremselseffekten av traumatiske scener, lys fra tv-en og manglende fysisk aktivitet på grunn av tv-titting kan føre til vanskeligheter med å sovne eller sove godt, har Jeffrey Johnson, studieleder og forsker ved New York State Psychiatric Institute ved Columbia University Medical Center i New York, tidligere uttalt.

LES OGSÅ: TV-serier kan gjøre deg feit

Mer enn tre timer per dag
 
(40%)
To til tre timer per dag
 
(31%)
Cirka én time per dag
 
(8%)
Jeg ser ikke på tv hver dag
 
(8%)
Jeg ser svært sjelden på tv
 
(6%)
Mellom 30 minutter og én time per dag
 
(4%)
Mindre enn 30 minutter per dag
 
(2%)
Jeg ser aldri på tv
 
(1%)

Men, tv er bra for immunforsvaret

For mye tv-titting er altså ikke bra, men dersom du liker å slappe av noen minutter foran fjernsynet hver dag trenger du ikke ha dårlig samvittighet for dét.

En liten gladnyhet er nemlig at «moderat» tv-titting ikke er spesielt skadelig (så fremt du ikke stapper munnen full av usunn mat mens du sitter i sofaen). Og forskere ved Carnegie Mellon University i Pittsburgh har til og med bevist at det å se mellom 30 og 60 minutter fjernsyn hver dag kan være med på å forbedre immunforsvaret ditt, skriver helsenettstedet iVillage.com (ekstern lenke).

Det å slappe av på sofaen og la tanker og stress fly av gårde med underholdende serier som «Gossip Girl», «Two and a half men» eller «Frustrerte Fruer» senker nemlig adrenalinnivået i kroppen, og lar immunforsvaret få tid til å angripe eventuelle bakterier eller virus i systemet ditt.

- Stress-hormonet adrenalin gjør at de hvite blodcellene i kroppen reagerer tregere, noe som gjør det mye vanskeligere for dem å angripe og drepe invaderende bakterier og virus, forklarer Carrie Demers, lege og medisinsk leder for the Total Health Center til iVillage.com:

- En morsom eller underholdende pustepause (som å se på tv) på mellom 30-60 minutter gjør at du føler deg mer avslappet og senker adrenalinet i kroppen i løpet av få minutter. Dermed får immunforsvaret tid og mulighet til å slå tilbake mot de invaderende bakteriene.

Nå er det ikke slik at du ha et fjernsynsapparat eller se på tv for å få samme effekt.

Det å kose seg i 30-60 minutter med en god bok, eller annen avslappende underholdning er akkurat like bra, så dette er faktisk helt opp til deg selv!

LES OGSÅ: Få kustus på kostholdet
Til forsiden