Folk husker et produkt dårligere hvis reklamen sendes under et tv-program med mye seksuelt innhold, enn om reklamen sendes under et program som ikke inneholder sex. Det kom fram under en undersøkelse utført av psykologene Ellie Parker og Adrian Furnham ved University College London i Storbritannia.
- Reklamens innhold fortrenges av det seksuelle innholdet i et tv-program. Det er altså enten noe forstyrrende, eller særlig fengende ved sexprogrammer. Interessant nok ser vi samme tendens når det gjelder voldelige tv-programmer, sier Furnham i en pressemelding.
Annonsører bør dermed la være å bruke pengene sine på reklame i forbindelse med programmer som inneholder mye sex, eller mye vold, for den saks skyld. Når det gjaldt innholdet i selve reklamen, viste det seg at menn husket sexy reklamesnutter bedre enn annen reklame. Kvinner derimot, ble frastøtt av reklame med seksuelt innhold.
- Sex er kun et effektiv redskap i reklame når reklamen rettes mot menn. Når den rettes mot kvinner er det faktisk skadelig for salget, sier Ellie Parker.
Studien involverte 60 universitetsstudenter i alderen 18 til 31 år, 30 menn og 30 kvinner. De ble delt inn i fire grupper. Én gruppe så en svært så sexy episode av Sex and the City, hvor også reklamen i pausene var full av sex. Én så samme episode, men fikk reklame uten sex. De to andre gruppene så en sexfri episode av Malcolm in the Middle. Reklamen som ble sendt i pausene var enten kun med, eller helt uten sex.
LES OGSÅ: