Slankekurer

Tyggis kan faktisk holde deg slank

Grunnen er såre enkel. Å tygge sukkerfri tyggis hjelper deg rett og slett å holde det verste søtsuget unna.

SMART TRIKS FOR Å STAGGE SØTSUGET: Å tygge en sukkerfri tyggis kan hjelpe deg med å holde søtsuget og appetitten nede. Bedre ånde er bare en bonus. Foto: Getty Images/Creatas RF
SMART TRIKS FOR Å STAGGE SØTSUGET: Å tygge en sukkerfri tyggis kan hjelpe deg med å holde søtsuget og appetitten nede. Bedre ånde er bare en bonus. Foto: Getty Images/Creatas RF Vis mer
Publisert
Sist oppdatert






Tyggingen holder det verste søtsuget unna, og på denne måten får du hjelp til å hindre at du spiser ting som faktisk kan føre til økt vekt, lyder et tips hos det medisinske nettstedet WebMD.

Vær obs på sorbitol

En bonus med tyggis er at det gir frisk pust, og studier har vist at tyggis kan ha en indirekte positiv effekt på tannhygiene og helse. Det å tygge tyggis etter et måltid hjelper til å stimulere spyttproduksjonen, og spyttet hjelper med å vaske vekk og nøytralisere syre som er produsert i plakk. Denne syren forårsaker forråtnelse og dårlig ånde. Tyggis kan også i noen tilfeller minske presset i ørene og sinus ved å øke kjevebevegelsen.

Vær imidlertid litt påpasselig med tyggisforbruket. Sukkerfri tyggegummi inneholder nemlig søtningsmiddelet sorbitol, som kan virke lakserende, og overdrevent forbruk kan føre til mageproblemer. En sunn diett og trening anbefales derfor i tillegg.

Tyggistrikset er ikke det eneste enkle grepet som kan hjelpe deg når du skal ned i vekt.

Drikk før du spiser

Før du kaster deg over mat eller snacks lønner det seg å drikke et stort glass vann,eller annen kalorifattig drikke. Årsaken er at man ofte kan forvirre sultfølelse med tørst, og kan dermed ende opp med å spise ekstra kalorier når et glass iskaldt vann faktisk er alt du trenger.

Pass på hva du spiser før du legger deg

Det er når man slapper av etter middag at de fleste går i "matfella". Sitter man foran tv-en etter en hektisk dag og vil kose seg litt, hender det at man unner seg mat man ellers styrer unna. Rådet er derfor å enten "stenge av" kjøkkenet etter et visst tidspunkt på dagen, eller å kjøpe inn forskjellige lav-kalori snacker, som frukt og grønt,som man kan nyte med en god følelse før sengetid.

Spis flere mini-måltider i løpet av dagen

Spiser man færre kalorier enn man forbrenner, går man ned i vekt. Men når man er sulten hele tiden, så kan det å spise færre kalorier bli en utfordring. Ifølge fedmeforsker Rebecca Reeves viser studier at mennesker som spiser 4-5 måltider eller snacker per dag er flinkere til å kontrollere appetitten og vekten. Hun anbefaler derfor at man deler sitt daglige kaloriinntak i mindre måltider, og spiser mest tidlig på dagen. Middag burde også være noe av det siste du spiser.

Få i deg nok protein og fiber

Proteiner hjelper til å fylle opp magen, og er mer tilfredsstillende for kroppen enn karbohydrater og fett, samtidig som det holder deg mett lenger. Proteiner hjelper også med å opprettholde og bygge muskelmasse og bidrar til økt fettforbrenning. Derfor lønner det seg å inkludere proteiner, i form av for eksempel magert kjøtt, yoghurt, ost, nøtter eller bønner, i måltidene. Det samme gjelder fiber, som hjelper på fordøyelsen, hindrer forstoppelse og senker kolesterolet. De fleste kvinner bør få i seg mellom 21-25 gram fiber daglig, og gode kilder til dette er bønner, frukt, grønnsaker, fullkornsprodukter og noen typer nøtter - som for eksempel pistasjenøtter, som både inneholder få kalorier og er rike på fiber.

Les også Bør du droppe karbohydrater helt?

Spis frokost - hver dag!

Tror du at du går ned i vekt ved å skippe frokosten? Da tar du feil. Flere studier viser at det motsatte som regel er sant. Det å ikke spise frokost gjør at du blir mer sulten og fører til at man ofte overspiser, eller spiser flere måltider enn man ellers ville gjort. For å gå ned i vekt - og holde vekten nede, lønner det seg å spise en god frokost hver dag, gjerne med et rikt innhold av fiber, som setter i gang fordøyelsen.

Bestill små porsjoner på restaurant

Man skal ikke slutte å gå på restaurant selv om man forsøker å holde vekten nede. En av løsningene for å kunne nyte et bedre måltid ute, men samtidig holde midjen smal, er å passe på hva man bestiller. Istedet for store måltider, bestill en barneporsjon, eller en forrett. Et annet tips er å bruke mindre tallerkner når du spiser middag hjemme. Dermed ser porsjonene større ut, og hvis hjernen er fornøyd, så blir ofte magen det samme...

Les også Spiser du for store porsjoner?

Å få nok søvn kan hindre deg i å gå opp i vekt.  Foto: Colourbox
Å få nok søvn kan hindre deg i å gå opp i vekt. Foto: Colourbox Vis mer

Få nok søvn






Har du fått for lite søvn den siste tiden? Pass på. Når kroppen sliter med søvnmangel øker produksjonen av hormonet ghrelin, som blant annet er ansvarlig for å stimulere appetitten. For lite søvn fører også til mangel av hormonet leptin, som styrer metthetsfølelsen. Det å få nok søvn hjelper derfor ikke bare på energinivået, men hindrer deg også i å få i deg unødvendige kalorier.


Spar alkohol til helgene

Alkohol inneholder masse såkalte "tomme" kalorier. Hvitvin inneholder omlag 500 kilokalorier, mens øl inneholder omlag 780 kilokalorier. Fordi kroppen vår ikke bruker disse kaloriene på "riktig" måte, blir de ofte omdannet til fett. Hvis du nyter et glass alkohol til middagen, så vurder å bytte det ut med noe mindre kaloririkt, og spar alkoholen til helgene. For å holde gå ned i vekt bør man også holde alkoholkonsumet lavt i helger og ferier.

Les også Øl eller hvitvin - hva bør du velge?

Rens skapet ditt for fet mat og snacks

Har du potetgull i skapet og is i fryseren? Da gjør du vekttap mye vanskeligere enn det behøver å være. Hvis du fjerner alle slike fristelser fra skapene, unngår du å gå i snack-fella. Det å måtte gå ut for å kjøpe seg noe godt er ofte et større prosjekt, og dermed minsker du muligheten for å overspise eller få i deg unødvendige kalorier betraktelig.
Klarer du likevel ikke kvitte deg med godsakene?

Les også Dette bør du fylle kjøleskapet med







Et glass vann før du spiser kan gjøre underverker for vekten.  Foto: Colourbox
Et glass vann før du spiser kan gjøre underverker for vekten. Foto: Colourbox Vis mer
Pistasjenøtter inneholder færre kalorier enn mange andre nøttetyper og er også rike på fiber.  Foto: All Over Press
Pistasjenøtter inneholder færre kalorier enn mange andre nøttetyper og er også rike på fiber. Foto: All Over Press Vis mer
Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer