Salat

Unngå å bli salat-feit

Det sunne alternativet er ikke alltid det magreste. Har du tråkka i salaten?

Foto: colourbox.com
Foto: colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
En deilig tacosalat omringet av knuste tacoshell, en lekker grønn salat som svømmer i fetaost og olje eller en cæsarsalat der parmesan, krutonger og kremet dressing slåss om oppmerksomheten.

De fleste restauranter har en rekke forskjellige salater å by på. Og tar du en titt i ditt eget kjøleskap er det sikkert mye rart du kan ende opp med å putte i salaten din.

Men om går for en salat ute på restaurant eller når du er hjemme, må du ikke tro du er sunn av den grunn!

For salaten kan virkelig kry av kalorier.

Like mange kcal som en burger

Spiser du en crispy kyllingsalat på Mc Donald's får du for eksempel i deg like mange kalorier som hvis du spiser en cheeseburger (300 kcal), og flere enn hvis du spiser en hamburger (255 kcal).

Verstingsalaten kan faktisk innholde så mye som 500-600 kalorier hvis den har mye fet dressing og mye kaloririke matvarer. Og om du virkelig dynker salaten i dressing, er det ikke uvanlig å komme opp i 700 kalorier, ifølge Jeanette Roede i Grete Roede AS.

For husk, en spiseskje olje inneholder så mye som 100 kalorier. Og olje er det blant annet mye av i rømme- og majonesdressinger.

- Vi har en generell oppfatning av at salat er sunt – og det er det. Men det er også avhengig av hva du putter i salaten. Selv om det er sunt kan det også være veldig kaloririkt, sier Jeanette Roede.

Slik slipper du slanking

Sunne kalorifeller

  • Gullost
  • Parmesan
  • Mozzarella
  • Fetaost
  • Fritert kjøtt/fisk/kylling/skalldyr
  • Pasta
  • Oliven
  • Avokado
  • Nøtter
  • Krutonger
  • Dressinger

  • - Nøtter og kjerner er veldig sunt, men også kaloririkt. Det er ikke slik at man kan spise ubegrenset av alt som er sunt. De er en god kilde til sunne fettsyrer og mange mineraler, men litt er tilstrekkelig. Det samme gjelder oliven og avokado, sier Roede.

    Ikke overless med ost

    I prinsippet all type ost er kaloririkt, med unntak av for eksempel cottage cheese. Litt er fint, blant annet fordi det inneholder kalsium, men ikke overless salaten med ost. Velg en lettere gulost eller lettere fetaost.

    - Litt pasta er greit, men om det er mer pasta enn salat, så spiser du egentlig et pastamåltid og ikke en salat. Da må du vurdere mengden ut fra det. Husk å velge fullkornspasta eller naturris, i stedet for hvit pasta eller ris. Har du brød ved siden av, velg grovbrød, råder Jeanette Roede.

    Kylling, skalldyr, kjøtt og fisk er flott å ha i salaten og gjør den til et mer komplett måltid. Det gjelder enten det er grillet, kokt eller bakt.

    - Men når det er panert, eller enda verre, fritert, bør du tenke varsko. Har du et valg, velg grillet, eller nøytralt, utdyper Roede.

    Velg også tunfisk i vann i stedet for olje hvis du spiser boksevarianten.
    Maten som gjør deg slankere

    Og ikke glem det som er manges favortitt:

    - Krutonger er godt og kan sette en god kryddersmak og konsistens på salaten. Husk at de er gjennomtrukket av olje eller smør, med mindre de er laget på en helt spesiell måte – da reklamerer de gjerne for det, sier Roede.

    Lurer du på hva som er igjen for i det hele tatt å kunne lage en sunn salat?

    Kroppsglade kvinner spiser sunnere

    Dressinger og bud nummer en

    - Mye grønnsaker er alltid bra. Salaten bør hovedsakelig bestå av grønnsaker. Velg blant alle mulige varianter. Gjør salaten full av konsistens og farge og mye godt å tygge på ved å velge mange forskjellige grønnsaker. Hakkede, friske urter gir mer smak. Da trenger du ikke så mye dressing, oppfordrer Roede.

    Men hun minner om:

    - Du kan ha en salat som er helt super, inntil du tar på dressingen. Huskeregel nummer én er å ikke overlesse salaten med dressing. Velg bort fete majones- og rømmedressinger. Velg heller olje og eddikbaserte. En slik dressing er såpass tyntflytende at det holder med bare litt, sier Jeanette Roede.

    Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer