IKKE UMULIG: Med seks enkle og naturlig tips kan du holde på vekten gjennom hele høsten og vinteren. Foto: colourbox.com
IKKE UMULIG: Med seks enkle og naturlig tips kan du holde på vekten gjennom hele høsten og vinteren. Foto: colourbox.com Vis mer

Slanking

Unngå å bli vinterfeit

Grepene som gjør at du unngår å legge på deg.

Det er ingen hemmelighet at mange føler at vinteren er tid for å gå i hi istedenfor å gå på jobb. Det frister i alle fall å bli liggende under dyna i lang tid etter at vekkerklokken har gitt lyd fra seg.

Dette er også den tiden av året der mange har lett for å unne seg noen ekstra utskeielser i matveien, med det resultatet av vektnålen sakte men sikkert beveger seg oppover.

Men det trenger ikke være slik. Med seks enkle og naturlig tips kan du holde vekten gjennom hele vinteren.

Les også:Gå ned 19 kilo på et år

1. Lite og ofte

Nei, her er det ikke snakk om sjokolade og potetgull. Etter at vi har passert 20 år, går forbrenningen ned med rundt ti prosent hvert tiår. Det kan være grunnen til at enkelte går opp i vekt, selv om de spiser nøyaktig det samme som da de var yngre. En måte man kan unngå dette på er å spise fem små måltider hver dag, og ikke tre større.

Spiser du sjeldnere og mer, klarer ikke kroppen å ta opp all næringen og vil lagre overskuddet som fett, mens hvis du spiser lite – eller ikke noe i det hele tatt, forvirrer du kroppen som tror den er på randen av sult, og den vil bremse forbrenningen. På sikt vil det gjøre at vekten går opp.

Brenn fett hele dagen

2. Gå ned i vekt uten å miste næringsstoffer

Fokuser på næringsstoffer, og ikke på slanking. Hvis man fokuserer for mye på ”slanking” kan det føre til at man ikke spiser visse matvarer, eller at man alltid spiser ekstremt sunt, som til syvende og sist kan ha motsatte effekt.

- Å unnlate visste matvarer eller være helt ekstrem og bare spise noen matvarer vil gå utover forbrenningen. Selv om du opplever å gå ned i vekt, vil resultatene neppe vare, og dessuten får du ikke i deg viktige næringsstoffer – som på lang sikt også vil ha en negativ effekt på kroppen, skriver Dr. Maoshing Ni på Yahoo! Health.

Her er formelen hans på hva du bør spise for å holde deg sunn og ikke gå opp i vekt:

  • 25 prosent av kostholdet bør bestå av proteiner fra sjømat, egg, kylling, kalkun eller lam. Spis i overkant av 100 gram av dette, tre ganger om dagen.
  • 50 prosent av kostholdet bør bestå av frukt og grønnsaker, som inneholder viktige antioksidanter, vitaminer og fiber.
  • 25 prosent av kostholdet bør komme fra nøtter, frø, bønner, belgfrukter og kornvarer – som ris og grovt brød.
Samtidig bør inntaket av fet mat, melkeprodukter og karbohydrater som sukker, hvetemel, pasta, hvit ris og alkohol reduseres.

Brød er ikke roten til alt ondt, mener eksperter

Ni sier man ofte i vil savne smaken etter god og fet mat i starten av en slik diett, men forsikrer at etter to til tre uker vil smaksløkene i munnen omstille seg og man får sans for maten.

3. Mer drikke, mindre vekt

Det er viktig å fylle på med vann, for hvis ikke går kroppen i et modus der den lagrer vannet, som vil føre til ekstra og uønsket vekt. Ved å drikke mer får kroppen en real rens der den kvitter kroppen med giftige stoffer, og den trenger ikke lengre å lagre vannet.

Ny forskning anbefaler at man drikker ca 1 1½ liter væske om dagen, ifølge Matportalen.no.

4. Morgenrituale

Hver morgen bør du få i deg dette på tom mage: To spiseskjeer eplesidereddik og en teskje lønnesirup blandes med cirka 3,5 dl varmt vann. Det gjør godt for fordøyelsen og øker forbrenningen.

Og når vi først er inne på morgenritualer – hopp aldri over frokosten! Kroppen din trenger energi på morgenen.

Unngå frokostfellene

5. Vær aktiv

Dette er vel ikke noe nytt for de fleste. Ved å være fysisk aktiv opprettholdes forbrenningen, og det blir lettere å holde overflødige kilo unna. Ta trappene istedenfor heisen, bruk beina dine så ofte du kan, bli medlem på et treningssenter, gå en tur eller hva som helst som motiverer deg til å røre på deg.

Og hva med litt styrke hjemme i stuen? Se treningsvideoer på KK.no:
Mi anbefaler å være fysisk aktiv fire ganger i uken eller mer, i cirka 30 minutter hver gang. Og det skal være gøy, mener han. Med en gang treningen blir kjedelig og for rutinepreget, vil det bli vanskeligere å holde på vekten.

Slik kommer du i høstform
Bli hekta på trening

6. Urtesunn

Med sine asiatiske aner, anbefaler Mi selvfølgelig også kinesiske urter som en del av kostholdet. Urtene krysantemum, ginseng, schizandra og astragalus, samt grønn te, skal stimulere forbrenningen.

Sjekk KKs store årshoroskop!