Sommermat

Unngå å legge på deg i ferien

Slik unngår du at kosen saboterer formen.

VERSTINGENE: God grillmat, fete sauser og tilbehør, for ikke å glemme rikelig med vin, er med på å gjøre oss litt rundere om sommeren.
VERSTINGENE: God grillmat, fete sauser og tilbehør, for ikke å glemme rikelig med vin, er med på å gjøre oss litt rundere om sommeren. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Da KKs trenings-og kostholdsekspert Ina Garthe holdt nettmøte på KKno før helgen, stilte «Mirella» det klassiske spørsmålet mange nordmenn lurer på om sommeren:

– Har du forslag til gode og sunne middagsretter man kan servere i sommer? I fjor ble det mye grilling og fet mat, noe som resulterte i at jeg la på meg en del. Nå har jeg imidlertid gått ned fem kilo og ønsker og holde vekten der den er. Hva er sunt og næringsrikt, men kalorifattig?

LES OGSÅ: Husk dette når du skal grille

BYTT UT FRITYR MED SALAT: Gå også for oljebaserte dressinger. Foto: Getty Images/iStockphoto
BYTT UT FRITYR MED SALAT: Gå også for oljebaserte dressinger. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Unngå fetende tilbehør





Ifølge Garthe er det ikke vanskelig å "grille seg i form".

– Filleter av kylling/kalkun, storfe og fisk er alle en god proteinkilde, som i tillegg er mager - med unntak av noen fisketyper som gir endel umettet fett - som du absolutt skal ha, skriver Garthe.

Den største fella du kan gå i er å velge fett tilbehør. Og ja, det inkluderer drikke.

– Tilbehøret blir ofte litt fetere med fete sauser, pommes et «et eller annet» og alkoholholdig drikke, forteller kostholdseksperten.

LES OGSÅ: Marinér grillkjøttet sunnere

Dette bør du se etter

Passer du på linjene bør du styre unna frityrstekt mat, tykke sauser og potetsalat. Erstatt det heller med sunnere tilbehør som dette:

– En god salat til med hvitløksolje, sauser laget på magre alternativer - kesam og lettmelk. Ris med bakt potet er gode tilbehør, som er næringsrike og fettfattig, opplyser Garthe.

I ferien blir det ofte litt mer desserter og is enn vanlig. Men selv om du er glad i søtt, trenger du likevel ikke å kutte det helt ut.

– Bær med vaniljekesam/skyr er en kjempedeilig dessert eller mellommåltid. Frukt og bær i alle former smaker ekstra godt om sommeren, foreslår kostholdseksperten.

LES OGSÅ: Rund i kantene? Vær forsiktig med alkohol

MYE VIN I SOMMER? Det legger seg fort langs midjen, dessverre. Bytt ut med Farris så ofte du kan. Foto: Colourbox
MYE VIN I SOMMER? Det legger seg fort langs midjen, dessverre. Bytt ut med Farris så ofte du kan. Foto: Colourbox Vis mer

Mye ferieøl og ferievin





Hvis det blir mye grilling og utemiddager i sommer, er terskelen lavere for å ta seg et glass vin eller tre. Men selv om det er sommer og du har ferie, gjør du likevel lurt i å begrense inntaket.

– Ofte er det faktisk alkoholen som ødelegger litt for formen om sommeren - i hvert fall for mange. Prøv heller Farris, gjerne med litt smak. Det er en frisk drikk til hverdags og i mellom et par glass vil til middag. Kos deg med dette med måte, råder Garthe.

LES OGSÅ: Hva skal du drikke hvis du er på slanker'n?

Ikke glem kaloriene

Det er viktig at du ikke glemmer at alkoholholdige drikker som vin, øl og drinker inneholder ganske mye tomme kalorier i tillegg til alkohol.





Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer