LUFT I MAGEN? Det skyldes antakelig noe du har spist. Foto: PantherMedia/Piotr Marcinski
LUFT I MAGEN? Det skyldes antakelig noe du har spist. Foto: PantherMedia/Piotr Marcinski Vis mer

Oppblåsthet

Unngå luft i magen ved å tilberede maten riktig

Med noen enkel grep kan du fortsatt spise maten som er tung for magen.

Luft i magen er sjelden hyggelig, men heldigvis er det noen måter å unngå problemet på.

Det er mange matsorter som kan forårsake problemet, men det betyr likevel ikke at du må kutte dem ut helt.

I den forbindelse gir nettsiden fitsugar.com råd til hvordan du kan spise disse matvarene uten å få tarmgass.

LES OGSÅ: Skal du på date? Dropp denne maten

BØNNER OG ERTER: Husk å bruke ferskt vann når du koker opp bønner og erter.  Foto: PantherMedia / ribeyron sandrine
BØNNER OG ERTER: Husk å bruke ferskt vann når du koker opp bønner og erter. Foto: PantherMedia / ribeyron sandrine Vis mer

Bønner

Du har sikkert hørt det før, men bønner er ofte årsaken til luft i magen. Den er full av protein og fiber, men blir hard kost for en sensitiv mage.





Enten du legger bønnene i bløt og koker dem, eller bruker tørkede bønner i supper og stuinger, bør du kvitte deg med vannet som bønnene ble bløtlagt i. Vannet inneholder nemlig noen av de gassproduserende enzymene. Fyll alltid gryta med ferskt vann før du koker bønnene, råder Fitsugar.

En porsjon bønner er vanligvis en halv kopp, men hvis magen din er ekstra sensitiv, bør du holde deg til en kvartporsjon. Unngå å kombinere bønner sammen med annen mat som kan forstyrre magen din, som paprika og meieriprodukter.

LES OGSÅ: Oppblåst? Slik blir magen flat igjen

Meieriprodukter

Laktose er kjent for å gi enkelte magetrøbbel. Dersom du vet at du er ømfintlig for dette, gjør du lurt i å holde deg unna.

Men det er noen meieriprodukter som inneholder mindre laktose enn andre. Smør, harde oster og cottage cheese inneholder lavere nivåer av laktose enn et glass melk.

Det kan også hjelpe å kombinere meieriprodukter sammen med lettfordøyelig mat som pasta, brød, brun ris, blåbær eller banan.

Husk at det finnes gode melkeerstatninger, som for eksempel ris-, soya- eller mandelmelk.

LES OGSÅ: Disse krydderne kan gjøre deg oppblåst

UNNGÅ RÅ BROKKOLI: Det er tøffest for magen. Foto: Colourbox.com
UNNGÅ RÅ BROKKOLI: Det er tøffest for magen. Foto: Colourbox.com Vis mer

Brokkoli





Det er mange grunnen til hvorfor du bør spise brokkoli. Men selv om den er sunn, kan den være litt tøff mot magen. Brokkoli er vanskeligst å fordøye når den er rå, så du gjør lurt i å dampe eller frese den i stekepanna før du spiser den. Hold deg til noen få brokkolibuketter og magen din vil merke stor forskjell.

Selv om brokkoli kan være hard mot magen, er det dumt å unngå den. Forskning viser det å spise brokkoli blant annet kan redusere risikoen for betennelser og kreftformer, som magekreft og prostatakreft.

Brokkoli har også vist seg å kunne redusere risikoen for at allerede påvist kreft skal bli mer aggressiv, i tillegg har det en positiv effekt på immunforsvaret og kan forebygge hjerte- og karsykdom.

Grønnsaken er også kjent for å forebygge utviklingen av Alzheimers, depresjon, Parkinsons sykdom, demens og for tidlig aldring.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: