Bakrus

Unngå trening dagen derpå

Intens fysisk aktivitet etter en fyllekule kan være nedbrytende og i verste fall skadelig.

IKKE TREN FYLLESYK: Trening dagen etter en skikkelig fyllekule er hverken bra for kropp eller hode.  Foto: Getty Images
IKKE TREN FYLLESYK: Trening dagen etter en skikkelig fyllekule er hverken bra for kropp eller hode. Foto: Getty Images Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
17. mai er vel overstått og for de fleste av oss er feiringen av nasjonaldagen synonymt med kransekake, pølser, is og ikke minst et par glass sprudlevann. Og nei, det er ikke Farris vi tenker på…

De fleste har nok en eller annen gang opplevd å våkne opp 18. mai med et hode som føles ut som om det har blitt kjørt over av en dampveivals.

Likevel må du som regel på jobb, i butikken, hente i barnehagen – ja, alle de vanlige gjøremålene som kreves i løpet av en helt vanlig arbeidsdag.

LES OGSÅ: Velg riktig is - unngå kaloribombene

Dropp treningen

Kjenner du at det verker skikkelig i kropp og sinn, er det heldigvis én ting du kan droppe med god samvittighet – og det er treningsøkten.

De fleste har nok hørt «myten» om at trening dagen derpå er bortkastet, og tro det eller ei, så stemmer faktisk dette.

- Hvis du har tatt to glass vin er det helt ok å trene. Har du imidlertid vært full og lagt deg i tre-tiden, er det ikke bare bortkastet, men også nedbrytende og i verste fall skadelig, sier KK.nos trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe.

LES OGSÅ: Er det vits i å trene før festen?

- Kan virke mot hverandre

Det er flere grunner til at alkohol og trening ikke er noen god kombinasjon.

Først og fremst er begge deler vanndrivende, så ett problem du kan få dersom du trener i kraftig bakrus er dehydrering.

I tillegg har alkohol effekter på hjerte og blodkar som er svært lite gunstige å kombinere med trening.

- Alkohol er langt fra prestasjonsfremmende, og du bør ikke trene i bakrus eller i beruset tilstand, har Gudrun Høiseth, lege ved Folkehelseinstituttets seksjon for rettstoksikologi og rusmiddelforskning, tidligere uttalt til KK.no.

Også Jostein Hallén, professor ved NIH, seksjon for fysisk prestasjonsevne, har tidligere frarådet KK.no-lesere å trene etter en skikkelig fyllekule.

- Overdreven bruk av alkohol og mye trening kan virke mot hverandre. Begge deler er en påkjenning for kroppen og etter begge deler trenger kroppen tid til restitusjon, har Hallén uttalt:

- For en vanlig mosjonist vil det trolig ikke spille noen stor rolle, og en øl lørdagskvelden eller et glass vin til maten kan nok også kombineres med mye trening. Men når fylla kommer i veien for trening, blir det useriøst. Det er ikke uten grunn at de fleste toppidrettsutøvere holder seg unna alkohol.

Ekspertenes beste tips er derfor å ta en pause fra treningen dersom du er skikkelig fyllesyk, og heller «spare» treningsøkten til en dag der du faktisk føler deg i ok form.

LES OGSÅ: Slik kan du være sunn OG sosial

Hvordan påvirker alkohol formen?

Nå er det imidlertid slik at alkohol ikke bare har en effekt på deg og formen din dagen etter at du har drukket.

Drikker du mye alkohol i helgene, samtidig som du prøver å opprettholde god fysisk form, kan det faktisk påvirke treningseffekten.

- Alkohol hver helg kan ha noe å si. Jeg synes min bror sa det veldig bra med følgende uttrykk: «med alkohol i kroppen når du aldri toppen». Dette kan nok utvides til at alkohol og trening hører ikke sammen, har Hallén tidligere uttalt til KK.no.

Ifølge Gudrun Høiseth kan det også få følger for resultatene på lang sikt.

- Alkohol påvirker både testosteron og kortison, som regulerer dannelsen av muskelmasse, noe som kan påvirke styrketreningsresultatene. Alkohol er dessuten kaloririkt og gir lite gunstig energi. Mye tid med alkohol i blodet vil ha en negativ effekt på resultatene, spesielt med tanke på idrettsutøvere, har hun uttalt.

Det samme gjelder også for de som trener noen ganger i uka.

- Hvis du drikker store mengder alkohol hver eneste helg, kan det ha noe å si. Men det er uansett bedre å trene noen dager enn å la være. Det er ikke bortkastet, har Høiseth uttalt.

LES OGSÅ: Øl eller hvitvin - hva bør du velge?

Ødelegger ikke for trening du allerede har gjort

Ok, alkohol og trening er ikke spesielt bra for deg. Men dersom du har trent før du dro på festen eller lot 17. mai-feiringen gå litt over styr, vil ikke alkoholen ødelegge effekten av det du allerede har gjort.

- At trening du allerede har gjort er bortkastet hvis du går ut og drikker, er feil, har Høiseth tidligere uttalt.

Også personlig trener Irene Mårdalen har tidligere uttalt til KK.no at det å drikke alkohol ikke ødelegger for treningen du gjorde tidligere på dagen.

- Trening før alkohol er ikke bortkastet, har hun fortalt.

Men selv om det ikke er bortkastet, er det ikke helt ideelt.

- Alkohol er gift, og hvis du drikker mye for eksempel etter en økt, vil du bli sliten og restituere deg saktere. Det betyr at du trenger lengre tid på å komme deg igjen, har Mårdalen uttalt.

LES OGSÅ: Her er den beste bakruskuren

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer