<strong>TRIKS NUMMER 1:</strong> Kjenn etter at skoen er relativt stiv. Foto: Per Ervland
TRIKS NUMMER 1: Kjenn etter at skoen er relativt stiv. Foto: Per Ervland Vis mer

Joggesko

Unngå treningsklær-tabbene

Dette bør du sjekke før du handler, enten du liker å trene ute eller inne.

Publisert
Sist oppdatert
Nå et det sikkert mange som begynner å våkne opp etter å ha vært i vinterdvale i både uker og måneder. Mange opplever å få mer energi og overskudd nå som dagene blir lengre, og lysten til å trene vender sakte men sikkert tilbake, ikke minst med tanke på at bikinisesongen nærmer seg med stormskritt.

Kom deg opp av sofaen nå!

KK.no har tatt turen til en sportsbutikk sammen med personlig trener Irene Mårdalen, som også er ansvarlig redaktør fra Personligtrening.no for å se på hva du bør ha på deg når du trener, enten det er utendørs eller innendørs, og ikke minst, hva du virkelig bør unngå å ha på deg.

Viktigst av alt: Sko

- Det som er viktigst av alt, enten du trener ute eller inne, er sko. Ved all slags utholdenhetstrening trenger man sko med god demping, sier Mårdalen og legger til at det ikke er like viktig med gode sko når man driver for eksempel med styrketreningen.

Når du sykler trenger du heller ikke tenke så mye på at skoene skal ha god demping. Men hvis du sykler med sykkelsko, får du langt bedre tråkk enn hvis du sykler med joggesko.

Det er fort gjort å bli ganske forvirret i skoseksjonen i en sportsbutikk, da det er mange forskjellige merker og skotyper å velge imellom.

- Spør noen som kan dette. Mange av de store sportskjedene satser nå på å ha kompetanse på dette området, og flere og flere butikker har tredemøller og speil i butikken, og kan på den måten anbefale sko ut i fra hvordan du løper og står, forteller Mårdalen.

Hun presiserer at man bør kjenne etter at skoen er relativ stiv, og minner om faren ved å bruke feil sko:

- Da er risikoen for å få akutt legghinnebetennelse større, og man er dessuten mer utsatt for å trene på seg skader som kan gjøre at man ikke får trent på en stund.

Les på DinSide Helse: Joggesko er ferskvare

- Ny forskning viser at sports-BH-er med skål som går utover er bedre enn de flate. De støtter bedre, sier Irene Mårdalen. Foto: Per Ervland
- Ny forskning viser at sports-BH-er med skål som går utover er bedre enn de flate. De støtter bedre, sier Irene Mårdalen. Foto: Per Ervland Vis mer

Sokker og BH-er

Andre ting som er viktig, både når det gjelder utetrening og innetrening, er sokker og sports BH-er.



- Gode sokker er kjempeviktig! Bruker du sokker med dårlig kvalitet eller som har hull i, er du mer utsatt for å få gnagsår. Kast dem! Og ikke løp i bomullssokker, da risikerer du å få sko som stinker, sier Mårdalen

Hun anbefaler sokker som er uten søm, og som sørger for god svettetransport på de rette stedene.

- De fleste treningssokker har litt søm over tåen, kjenn på sømmen, den skal ikke være for «hard». Sokken skal dessuten være elastisk og sitte som støpt, sier Mårdalen.

Les også på DinSide Helse: Løp med riktige sokker

Mårdalen oppfordrer dessuten kvinner til å være nøye med bruk av sports-BH. Den skal sitte stramt og skal støtte godt.

- Ny forskning viser at sports-BH-er med skål som går utover er bedre enn de flate. De støtter bedre, sier hun.

LES OGSÅ: Dette visste du ikke om pupper

Trener du ute bør du ha en jakke med sterke farger. Da blir du mer synlig. Foto: Per Ervland
Trener du ute bør du ha en jakke med sterke farger. Da blir du mer synlig. Foto: Per Ervland Vis mer

Trening ute





Når det gjelder utetrening sier Mårdalen at det er viktig å ha på lag på lag, særlig nå når det fremdeles er litt kjørlig ute.

- Det er viktig å ha på supertøy innvendig, og ha en god elastisk bukse. Prøv å løpe med en olabukse, så kjenner du forskjellen, sier hun.

Du bør også passe på å ha en pustende og formsydd jakke, og gjerne en med en sterk farge.

- Den gjør deg mer synlig, sier Mårdalen, som minner om at jakken helst bør være lengre bak enn foran, for å unngå at den sklir opp.

LES OGSÅ: Jenter vil ha friske farger

Blir det for varmt er det bare å ta den av og knyte den rundt livet. Ha gjerne en jakke med lommer i, slik at du kan oppbevare nøkler og lignende her.

- Man bør heller kle seg litt for lite enn for mye. Man kan godt hutre litt idet man går ut, man blir jo fort varm, oppfordrer Mårdalen.

LES OGSÅ: ABC om løping i kulda

Det er viktig å bruke topper av god kvalitet, som transporterer fuktighet, slik at man ikke blir kald. Foto: Per Ervland
Det er viktig å bruke topper av god kvalitet, som transporterer fuktighet, slik at man ikke blir kald. Foto: Per Ervland Vis mer

Trening inne

Ved trening innendørs anbefaler Mårdalen først og fremst å bruke en tettsittende trekvartlang bukse.

- Den er mer luftig, og inne i en sal blir det jo ofte varmt, sier hun og minner om at buksene kommer i forskjellige kvaliteter. Ved trening innendørs holder det å bruke bukser som har to lag, mens ved trening utendørs kan man bruke buksene som har tre lag, hvis det er kaldt.



Det er behagelig å bruke topper av god kvalitet, som transporterer fuktighet, slik at man ikke blir kald. Også her er det forskjellig kvalitet.

- De med hull/porer i, med såkalt mesh stoff, puster veldig godt. Disse har gjerne en løsere passform. Ulempen er at det er lett for at tråder løsner seg, så man må være forsiktig. Denne typen topper har gjerne områder på siden med større hull, som lufter, og områder foran og bak med mindre hull, som transporterer fuktighet, forklarer hun.

Mårdalen viser også fram tjukkere topper som har en litt strammere passform. Disse har også gode pusteegenskaper og trekker fuktigheten fra kroppen. De egner seg best til innendørstrening.

LES OGSÅ: Ikke kle deg slik på gymmen!

Unødvendig og tullete

- Du ser sikkert folk som bruker mye tullete og unødvendig utstyr. Hva vil du si peker seg ut?

- Det er mange som trener med pulsklokke. Til dem vil jeg si at de må ta en test for å finne ut makspulsen sin. Hvis ikke er det helt bortkastet å bruke penger på en pulsklokke.

Hva er din makspuls? Det kan Personligtrening.no hjelpe deg å finne ut.

Videre synes Mårdalen synd på folk som bruker bomull når de trener.

- Når bomullstøyet blir vått blir det tungt og kaldt, og da blir treningsøkten tyngre enn den skal være. Det gjelder også for personer som trener i tunge klær, sier Mårdalen.

LES OGSÅ: Slik blir treningen en suksess

Hun oppfordrer alle til å trene i formsydde og elastiske klær, selv om man ikke føler seg helt vel i det. Det vil gi en mer behagelig treningsopplevelse.

Mårdalens tips til slutt:

- Husk at skal du trene i mer enn en halvtime bør du ha med drikke, som vann, og skal du trene i over en time bør du ha med drikke som er noe annet enn vann, som sportsdrikke.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer