Nøtter

Usikker på hvor mye du kan spise av disse?

Den perfekte mengden nøtter er 42 gram.

NØTTER: Undersøkelser viser at de som spiser nøtter jevnlig, har mindre risiko for å få hjerte- og karsykdom. Foto: Getty Images
NØTTER: Undersøkelser viser at de som spiser nøtter jevnlig, har mindre risiko for å få hjerte- og karsykdom. Foto: Getty Images Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Nøtter er en undervurdert matvare som mange styrer unna i frykt for å legge på seg.

Det er ingen tvil om at nøtter kan føre til overvekt hvis du spiser for mye av det, men i riktige mengder kan det være bra for både kropp og helse.

LES OGSÅ: Yoghurtnøtter er ikke så sunt som du tror

En porsjon holder

Ifølge Foxnews.com bør en porsjon tilsvare 42 gram. Men hvor mange nøtter dette tilsvarer kommer helt an på hvilken type det er snakk om.

Vekt, størrelse, kalori- og fettinnhold spiller stor rolle for hvor mange du kan spise av de forskjellige variantene.

Er du usikker på hvor mye du kan spise av favorittnøttene dine, kan du ta en kikk på listen som står skrevet under.

42 gram tilsvarer:

•Pistasjnøtter: 47 – 49 stk
•Hasselnøtter: 18 – 20 stk
•Chashewnøtter: 16 – 18 stk
•Mandler: 20 – 24 stk
•Pekannøtt: 18 – 20 halve
•Valnøtter: 10 – 14 halve
•Paranøtter: 6 – 8 stk

LES OGSÅ: En håndfull nøtter kan hjelpe deg ned i vekt

EN PORSJON: En porsjon nøtter tilsvarer cirka 42 gram.  Foto: Getty Images/iStockphoto
EN PORSJON: En porsjon nøtter tilsvarer cirka 42 gram. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Mange fordeler for helsen

Til tross for at de inneholder en del kalorier, har også nøtter mange fordeler. Spiser du nøtter er det blant annet stor sjanse for at du er mindre utsatt for fedme, type 2-diabetes og hjerte-og karsykdommer.

Ifølge Bramat.no viser undersøkelser at de som spiser nøtter jevnlig, har mindre risiko for å få hjerte- og karsykdom. En av grunnene til dette, er at nøtter reduserer det skadelige LDL-kolesterolet.

Dette skyldes delvis det sunne fettet i nøtter, men det ser også ut som det kan være andre stoffer i nøtter som bidrar til å senke kolesterolet.

Nøtter inneholder også vitamin E og andre antioksidanter som har vist seg å beskytte mot oksidering av LDL, en viktig risikofaktor i utviklingen av hjerte- og karsykdom.

Det ser også ut til at nøtter bidrar til å dempe betennelsesprosesser i kroppen, noe som også kan redusere risikoen for hjerte- og karsykdommer.

(Saken fortsetter under bildet)






LES OGSÅ: Syv valnøtter om dagen er alt du trenger

De beste nøttene


Tidligere har KK.no skrevet at nøtter ikke er nei-mat, men at det heller ikke er noe du skal spise veldig mye av. Nøtter inneholder mye fett og dermed mange kalorier, selv om det meste av fettet er av den bra typen.

Mandler
Mandler inneholder mye vitamin B og E, som er bra for hud og hår. I tillegg er de gode kilder til magnesium, sink, fosfor og jern. Mandler hjelper deg dessuten å bygge muskler.

  • 100 g gir 620 kcal og 56 g fett.

  • Valnøtter
    Valnøtter er først og fremst en fin kilde til omega-3-fettsyrer, så om du ikke spiser fet fisk, kan valnøtter være smart å snacke på. I tillegg inneholder de mye antioksidanter, og syv om dagen holder. 100 g nøtter gir 700 kcal og 69 g fett.

    Pistasjnøtter
    Pistasjnøtter har høyt innhold av kalium og vitamin B6. Det smarte med pistasjnøtter er at du må skrelle dem, og dermed hiver du ikke innpå så raskt.

  • 100 g gir deg 635 kcal og 55 g fett.

  • Peanøtter
    Peanøtter er egentlig ikke nøtter, men en liten belgfrukt. Uansett, klassikeren inneholder mye niacin og folat. I tillegg inneholder de en del protein, så dermed vil peanøtter mette deg mer enn andre nøtter.

  • 100 g gir 560 kcal og 46 g fett.

  • Hasselnøtter
    Hasselnøtter er rike på vitamin E, folater og fiber. Dessuten er dette nøttetypen som inneholder mest sunt fett.

  • 100 g gir 650 kcal og 64 g fett.

  • LES OGSÅ: Derfor bør du spise nøtter

    Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer