BRA FOR BLODTRYKKET: Ny forskning viser at det å drikke lettere tranebærjuice (usøtet) regelmessig kan ha en positiv innvirkning på blodtrykket ditt.  Foto: Getty Images
BRA FOR BLODTRYKKET: Ny forskning viser at det å drikke lettere tranebærjuice (usøtet) regelmessig kan ha en positiv innvirkning på blodtrykket ditt. Foto: Getty Images Vis mer

Juice

Usøtet tranebærjuice motvirker høyt blodtrykk

Antioksidantene i juicen har en svært positiv effekt på blodtrykket, viser forskning.

De fleste kvinner har hørt at tranebær, og da særlig tranebærjuice, er et genialt hjelpemiddel dersom du sliter med urinveisinfeksjon.

Ikke fordi juicen er syreholdig eller inneholder mye vitamin C, men fordi antioksidantene i juicen forhinder bakterier fra å komme inn i urinblæreveggene, hvor de kan forårsake en infeksjon.

Usøtet er best

I tillegg til de plagsomme urinveisinfeksjonene, kan usøtet tranebærjuice (sjekk varedeklarasjonen) motvirke hull i tennene, da det forhindrer opphopning av streptococcus mutans, som er bakterien som er skyld i de fleste hull.

Juicen virker ved å hindre bakteriene i å feste seg til tennenes overflate, og den forhindrer også belegg på tennene.

Som om ikke dét var nok, viser ny forskning at tranebærjuice (lettere, usøtede varianter) har en svært gunstig innvirkning på blodtrykket ditt.

Det er en ny studie, som ble presentert under the American Heart Association's High Blood Pressure Research 2012 Scientific Sessions denne uken, som har vist at å drikke lettere tranebærjuice regelmessig, kan hjelpe til med å holde blodtrykket ditt under kontroll, skriver forskningsnettstedet Sciencedaily.com.

LES OGSÅ: Yoghurt motvirker høyt blodtrykk

ETT GLASS ER NOK: Ett glass tranebærjuice (usøtet) om dagen holder. Det er også bra mot urinveisinfeksjon, og for å motvirke dannelsen av hull i tennene. Foto: Getty Images/iStockphoto
ETT GLASS ER NOK: Ett glass tranebærjuice (usøtet) om dagen holder. Det er også bra mot urinveisinfeksjon, og for å motvirke dannelsen av hull i tennene. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Lavere blodtrykk

I studien delte forskerne deltagerne i to grupper, hvor den ene gruppen skulle drikke lettere tranebærjuice, mens den andre gruppen fikk utdelt en placebodrikk.

Drikkene skulle konsumeres daglig i åtte uker, som del av et normalt kosthold, og blodtrykket til deltagerne ble målt på begynnelsen, midtveis og på slutten av testperioden.

Etter åtte uker, hadde blodtrykknivåene dalt fra et gjennomsnittlig nivå på 121/73 mmHg til et nivå på 118/70 mmHg blant dem som hadde drukket tranebærjuice (placebogruppen merket ingen endring).






Blodtrykk måles med to tall atskilt av en skråstrek og angis av en måleenhet som kalles millimeter kvikksølv (mmHG). Overtrykket (systolisk trykk) er trykket som måles når hjerter trekker seg sammen, mens undertrykket (diastolisk trykk) er trykket som måles mellom hjerteslagene når hjerter hviler.

Et normalt blodtrykk for en frisk voksen person skal ligge på rundt 120 (systoliske) /80 (diastoliske).

LES OGSÅ: 1 av 10 har for høyt blodtrykk

Så mye bør du drikke

Ifølge forskerne er det antagelig det svært høye nivået av antioksidanter i juicen, som har den positive effekten på blodtrykket. Tidligere studier har nemlig vist lignende effekter av andre mat/drikkevarer med høyt antioksidantinnhold.

I likhet med de fleste andre, antioksidantrike eller ei, mat - og drikkevarer, er det selvfølgelig ikke slik at du bør drikke ubegrensede mengder tranebærjuice.

Anbefalt dose varierer, men ett glass om dagen bør gjøre susen.

Det viktigste er at du drikker 100 prosent, usøtet tranebærjuice. Da unngår du nemlig unødvendig store mengder sukker, som ikke har en spesielt bra innvirkning på helsen din.

Synes du juicen er litt bitter på smak? Prøv å blande den med litt vann, så får du tynnet ut smaken.

LES OGSÅ: De beste matvarene for kvinner

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: