Nyt sjokolade, avokado, og peanøttsmør med god samvittighet.  Foto: Image Source
Nyt sjokolade, avokado, og peanøttsmør med god samvittighet. Foto: Image Source Vis mer

Sjokolade

Usunn mat du bør spise

Peanøttsmør, sjokolade og poteter er bare noe av maten som har et ufortjent dårlig rykte.

Publisert
Nei-mat, kaloribomber og feitefeller. Usunt, skadelig og slankesaboterende.

Alle disse matvarene i denne saken har fått passet sitt påskrevet. Fedon Lindberg fikk nærmest poteten bannlyst. Og sjokolade har vel aldri vært anbefalt av helseeksperter. Men likevel - det finnes gode grunner til at du likevel bør fortsette å spise både peanøttsmør, avokado, kaffe, sjokolade og poteter.

Peanøttsmør

Dette gjør det sunt: Nøtter er en super kilde til hjertegode, umettede fettsyrer. Dette er sunt fett som kroppen trenger hver enesta dag. Det gjør dessuten at du holder deg mett lenger. Peanøtter inneholder også mye vitamin B og E, samt sink og magnesium. Og faktisk er det supert som en del av et etter-trenings-måltid som gjør at du kommer deg raskere etter en hard økt.

Mindre gode sider: Kalori- og fettinnholdet er ikke akkurat som i agurk. Faktisk inneholder to skjeer peanøttsmør 16 gram fett og hele 188 kalorier.

Avokado

Dette gjør det sunt: Den smøremyke konsistensen kommer blant annet av det rause fettinnholdet. Men fettet er av den sunne, enumettede typen, som er supert for hjerte- og karsystemet. I tillegg gir både nøtter og avokado deg en penere hud.

Derfor bør du unngå fem om dagen: Alt med måte. Og spiser du guacamole til frokost og fire avokadoer til lunsj, vil nok det høye fettinnholdet merkes på sidebeina. En halv avokado inneholder 14,8 gram fett, men likevel: Avokado i små mengder kan regnes som slankemat.


Poteter

Derfor er poteter bra: Poteter har havnet på manges nei-lister etter at lavkarbo-dietter ble vanlig. Men poteter er fortsatt rike på vitaminene C og B6, samt på kobber, jern, kalsium og kalium.

Derfor er poteter mindre heldig: Det meste av de nyttige næringsstoffene sitter i skallet. Mange velger å skrelle potetene, før de blir stekt i smør, fritert i olje eller laget potetmos av. Det er dermed grunn til å skylde på oljen, smøret og fløten som tilsettes, ikke poteten selv.

Sjokolade

Derfor kan du elske sjokolade: Den kommer med karamell, fudge, crisp og nøttebiter. For å nevne noe. Å spise noe som du virkelig nyter, kan av og til være sunt i seg selv. Men velger du mørk sjokolade, får du også flavonoider som er bra for hjertet. Mørk sjokolade inneholder også antioksidanter, som gjør deg både vakrere og friskere. Flere studier har vist at små mengder mørk sjokolade kan lette blodstrømmen i blodkarene og forbedre blodsukker- og insulinfølsomheten, noe som senker risikoen for diabetes.

Derfor bør du begrense sjokkis-spisingen: Selv om det er mulig å få flat mage med sjokolade, kan du ikke regne med å unngå de lubne konsekvensene av å spise en giga-plate hver dag. Dette har vi hørt før, men sjokolade inneholder både mye fett og sukker.

- Hvis du vil unne deg en sjokolade, er det aller beste tidspunktet rett etter at treningsøkten er ferdig, sier Irene Mårdalen, personlig trener og ansvarlig redaktør i PersonligTrening.no

Få oversikten

Usikker på om du har balanse på kalorikontoen?
- Hos oss på PersonligTrening.no får du treningspoeng for all aktivitet du registrerer, og poengene gir deg en kategori. Ved å bruke det, vil du enkelt finne ut om du er i kategorien sofasliter, litt aktiv, aktiv, svært aktiv, toppidrettsutøver eller olympisk mester. Målet bør være å komme i kategorien aktiv. Da gjør du en formidabel innsats for kroppen din og slipper å telle kaloirier, sier Mårdalen.

Slik kan du spise så mye is du vil.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer