RETT DEG OPP: En dårlig kroppsholdning kan blant annet føre til ryggsmerter, hodepine og tretthet. Se hvordan du kan skjerpe holdningen lenger ned i saken! Foto: All Over Press
RETT DEG OPP: En dårlig kroppsholdning kan blant annet føre til ryggsmerter, hodepine og tretthet. Se hvordan du kan skjerpe holdningen lenger ned i saken! Foto: All Over Press Vis mer

Rygg

Uvanen du bør kutte ut straks

Kan være årsaken til ryggsmerter, tretthet og hodepine.

Publisert
En god holdning er viktig av mange forskjellige grunner.

Ikke bare har det veldig mye å si for hva slags utstråling du gir, men det er minst like viktig for å ta vare på kroppen og skjelettet ditt.

Likevel er det veldig mange som lar skuldrene synke sammen, enten de står på bussen på vei hjem etter jobb, eller når de slenger seg ned i sofaen.

Men hvis du er blant disse - er det god grunn til å kutte ut uvanen, skriver Huffington Post.

LES OGSÅ: Vesken din kan gjøre deg tjukk

Er en påkjenning for kroppen

Uvanen får deg raskt til å se slapp og sliten ut, i tillegg til en rekke andre negative effekter.

Hvis du stadig vekk krummer ryggen når du er oppreist eller sitter, gjør det at musklene og leddbåndene i kroppen din jobber hardere for å holde deg i balanse.

Dette er en påkjenning for kroppen, og den evige kampen kan føre til problemer som ryggsmerter, tretthet og hodepine.

LES OGSÅ: 400.000 nordmenn lider av dette

EKSPERTEN: Inge Thomas Ravlo er ernæringsterapeut og personlig trener , samt ernærings- og treningsfaglig ansvarlig for StudioDay-kjeden i Oslo. Foto: Per Ervland
EKSPERTEN: Inge Thomas Ravlo er ernæringsterapeut og personlig trener , samt ernærings- og treningsfaglig ansvarlig for StudioDay-kjeden i Oslo. Foto: Per Ervland Vis mer

Slik dropper du uvanen

Det er viktig at du jobber med holdningen din.

Når du står oppreist bør du sjekk at skuldrene dine ikke er lent forover, men avslappet. Brystet bør være høyt og knærne bør være avslappet - ikke låst.

Når du sitter skal begge føttene dine være i gulvet, og hoftene skal være på nivå med knærne dine. Sørg også for at ryggen presser godt mot stolryggen, og hold den øvre delen av ryggen, og nakken, så rett du kan uten at det blir ukomfortabelt.

Enten du sitter eller står, kan det kanskje føles litt unaturlig og stivt i begynnelsen, men det vil komme mer naturlig etter hvert.

Et annet alternativ er å passe på at du strekker deg godt ut i løpet av dagen. Det kan også være lurt å melde seg på en styrketime for å styrke kjernemuskulaturen.

LES OGSÅ: Dette kan gjøre at du mister håret





Ikke glem å trene ryggen

En frisk rygg er helt nødvendig for at vi skal kunne fungere optimalt i hverdagen. Likevel er det en kroppsdel som svært mange av oss glemmer å trene.

– Det er helt riktig at mange glemmer å trene ryggen. Vi trener mest de musklene vi ser og ikke de vi har mest bruk for, har ernæringsterapeut og personlig trener Inge Thomas Ravlo, som også er ernærings- og treningsfaglig ansvarlig for StudioDay-kjeden i Oslo, tidligere uttalt til KK.no:

– Rygg og dype magemuskler bør imidlertid trenes oftere enn andre muskler, da vi trenger dem hele tiden. Så det er ikke så rart at det er flere med enn uten ryggplager i den vestlige verden.

Heldigvis trenger det ikke være så tidskrevende å trene ryggen - du trenger faktisk bare sette av ti minutter.

– Små, enkle øvelser er best, som for eksempel planke, bekkenvipp og rygghevninger. Alt du behøver er å bruke ti minutter på dette i forbindelse med vanlig styrketrening, løping, sykling eller annen trening, forklarer han.

LES OGSÅ: Dropp store måltider etter trening

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer