Irrriterende passasjerer

Uvanene kabinpersonalet skulle ønske at vi sluttet med

Her har vi faktisk syndet – opp til flere ganger.

REISE: Dette irriterer kabinbetjeningen seg mest over FOTO: NTB
REISE: Dette irriterer kabinbetjeningen seg mest over FOTO: NTB Vis mer
Publisert

Snart er tiden inne for å kunne reise litt igjen, enten det er til bestemor i Nord-Norge, jobbreise, eller kanskje en etterlengtet utenlandsferie.

Der vi tidligere med største selvfølge satt oss i et fly, og visste nøyaktig prosedyrene, er vi nå kanskje litt mer rustne i kantene.

Men visste du at noen uvaner går igjen blant oss flypassasjerer, og er til stor irritasjon for dem som jobber om bord?

Det amerikanske magasinet Insider har snakket med folk som jobber i luften, og laget en sammenstilling av hva kabinbetjeningen irriterer seg mest over. Vi tillater oss å formidle noen av de mest irriterende tingene vi passasjerer gjør:

SMIL TILBAKE: Å ikke møte personalet med et smil, er bare en av tingene kabinbetjeningen irriterer seg over. FOTO: NTB
SMIL TILBAKE: Å ikke møte personalet med et smil, er bare en av tingene kabinbetjeningen irriterer seg over. FOTO: NTB Vis mer

Å sperre midtgangen under boarding

Folk som åpner kofferten i midtgangen fordi de bare skal hente puta eller en jakke mens flyet holder på å boarde, er til stor irritasjon både for kabinbetjeningen og andre passasjerer. Sørg for at du har alt du trenger for hånden før du går om bord.

Å ikke hilse

Når kabinbetjeningen sier Hei eller God morgen, er det høflig å hilse tilbake. Personalet setter faktisk pris på det, så ta av deg hodetelefonene og hils tilbake.

Å legge jakka eller veska hattehylla

Mange tenker kanskje at det å legge håndveska eller jakken i hattehylla er en god idé, for å få bedre plass til bena. Men hattehylla er ment for større vesker og kofferter, og en jakke tar fort opp verdifull plass, noe som skaper stress for personalet, som skal sørge for at alt får plass. Derfor, legg håndveske under setet foran deg.

DER JA: Koffert opp, og håndveska på gulvet foran deg. Da en du hensynsfull. FOTO: NTB
DER JA: Koffert opp, og håndveska på gulvet foran deg. Da en du hensynsfull. FOTO: NTB Vis mer

Å be om noe under sikkerhetsdemonstrasjonen

Selv om du føler at du kan sikkerhetsdemonstrasjonen utenatt, gjør du lurt i å følge med. Også av respekt for dine medpassasjerer, for nødprosedyrene er viktige. Om det haster med å få bedt om et pledd eller en pute, vent til etter taxing, takeoff eller landing.

Å be om å få sitte på første klasse

Kabinbetjeningen får ofte spørsmål fra passasjerer som ønsker å få sitte på første klasse. Ifølge Insider har kabinpersonell ikke myndighet til å oppgradere billetter, og en oppgradering må betales før du går om bord.

Å ha tærne på bordet

Å slenge skoene i setet, eller legge nakne føtter på bordet eller armlenene er uhøflig, skriver Insider. Kabinen er et fellesområde som bør holdes så rent som mulig. Likeledes regnes det å gå barføtt rundt i flyet ikke bare som frekt, det er også ikke spesielt lurt ut fra et hygienisk perspektiv, da de fleste andre går rundt med utesko på vegg til veggteppet.

Å ikke respektere sikkerhetsreglene

I løpet av en flytur guides passasjerene gjennom de enhver til gjeldende regler, og blir bedt om å skru av mobil, rette opp seteryggen, ikke benytte toalettene og spenne setebeltene. Likevel opplever kabinbetjeningen hele tiden passasjerer som ikke følger reglene, noe som skaper stress og irritasjon, da personalet må henvende seg til vedkommende.

Å ha headsettet på

Husk å ta av headsettet under sikkerhetsdemonstrasjonen eller når personalet snakker til deg. Om personalet må si alt to ganger fordi du ikke hørte etter, sinker det servicen om bord.

Å bruke doen under takeoff og landing

Det er alltid noen som ikke hører etter, og i luften intet unntak. Må du på do, er det lov å bruke toalettet like etter boarding, men ikke rett før takeoff eller landing. Å ta av seg sikkerhetsbeltet under de kritiske fasene kan rett og slett være farlig for deg. Og om du først har vært på do, husk å skylle ned. Folk som ikke skyller ned er en av tingene kabinbetjeningen irriterer seg over.

Å trykke unødig på service-knappen

Å mase på personalet ved å stadig trykke på service-knappen, er til stor irritasjon. De ansatte er skolert i å gå til det aktuelle setet med en gang, fordi knappen også brukes i nødstilfeller. Så om du bare ønsker å kvitte deg med litt sjokoladepapir, eller lurer på hvor lenge det er til flyet lander, vent heller til kabinbetjeningen har veien forbi.

HVA ER KLOKKA, TRO? Nei, å ringe på kabinbetjeningen for småting er ikke å anbefale. FOTO: NTB
HVA ER KLOKKA, TRO? Nei, å ringe på kabinbetjeningen for småting er ikke å anbefale. FOTO: NTB Vis mer

Å be personalet skru opp varmen

Å trykke på serviceknappen for å be personalet skru opp varmen har lite for seg. Fly er ofte kalde, så kle heller godt på deg, og ha en ekstra kardigan og sokker i håndbagasjen.

Å komme med spesielle matønsker

Et fly har begrensede artikler og matvarer om bord. Alle spesialønsker bør du ha meldt inn på forhånd, om du vil være sikker på å ikke bli skuffet. Det har med andre ord lite for seg å be om soyamelk, om det ikke står i menyen.

Kilder: Insider, Allas.se

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer