RYGGSMERTER: Om man ikke tar ryggsmerter alvorlig kan det føre til kroniske ryggsmerter. Foto: Scanpix
RYGGSMERTER: Om man ikke tar ryggsmerter alvorlig kan det føre til kroniske ryggsmerter. Foto: ScanpixVis mer

Ryggplager

Uvanene som gir deg ryggproblemer

Dette er de syv vanligste situasjonene som gjør ryggen din vond.

KK.NO: Verker det i ryggen når dagen er over eller når du reiser deg fra sofaen?

Du er ikke alene. Omlag 90 prosent av alle over 40 år har hatt minst én episode med vondt i ryggen, ifølge Norsk helseinformatikk.

Naprapat Kenneth Andersen i Rygg og Rehab forteller at de har nærmere 500 pasienter i måneden, som kommer for behandling av ryggsmerter.

Alle er relatert til de sju dagligdagse situasjonene listet opp her:

- Om man ikke gjør noen tiltak for å forebygge ryggsmerter, kan det på sikt føre til kroniske problemer, forteller Andersen.

LES OGSÅ: Ikke glem og trene ryggen

OPPSKRIFTEN PÅ RYGGSMERTER: PC på fanget og høye heler . Foto: Scanpix
OPPSKRIFTEN PÅ RYGGSMERTER: PC på fanget og høye heler . Foto: Scanpix Vis mer

1. Sittestillende arbeid

Vi kjører til jobb, sitter på kontoret, kjører fra jobb og fort gjort er det da å sette seg i godstolen foran tv-en fram til vi legger oss. Nesten morgen skjer det samme. Dette er en ond sirkel for ryggen din.

- Dette er den største pasientgruppen vår. Det er bevist gjennom forskning at de som har kontorjobb, oftere får problemer med ryggen enn hva de som har en aktiv jobb der løfting er en stor del av jobben, sier Andersen.

Prøv dette:
Ta en liten pause på 1-2 minutter hver time der du reiser på deg, går litt rundt, retter litt på ryggen. Rull skuldrene noen ganger framover, bakover, og rist litt løs. Pust dyp inn og ut. Repeter dette hver time, så vil du få en merkbar effekt.

2. Sko med høye hæler

Hvem har vel ikke kjent det i ryggen etter en hel dag i høye heler?

- Når du går med høye heler, presses foten framover i skoen og endrer tyngdepunktet slik at kroppen tipper fremover. Dette fører til at vekten ikke blir fordelt jevnt over korsryggen og belastningen på ryggsøylen endres. Høye heler gir også mindre stabilitet noe som øker trykket på korsryggen, sier Andersen.

Prøv dette:
Elsker du å gå i høye heler, må du rett og slett variere høyden på helene og noen dager ty til flate sko, helst med god demping. På denne måten reduserer du risikoen for å utvikle ryggproblemer. Et tips kan være å ha et par gode, kule joggesko stående under pulten for de dagene høye heler ikke er et must til jobbantrekket.

LES OGSÅ: Vondt i nakke eller rygg?

3. Nysing

Ja, du leste riktig! Nysing er faktisk en forholdvis vanlig grunn til ryggsmerte.

- Et nys kan ha en hastighet på opptil 160 km/t, kan Andersen fortelle.

Når man da, av høflighet, vrir overkroppen unna i det man nyser, kan utfallet føre til smerter i ryggen.

VOND RYGG:Feil BH kan føre til ryggplager. Sørg for å kjøpe BH i riktig størrelse, er rådet fra eksperten. Foto: Scanpix
VOND RYGG:Feil BH kan føre til ryggplager. Sørg for å kjøpe BH i riktig størrelse, er rådet fra eksperten. Foto: Scanpix Vis mer

Prøv dette:
Det er vridningen av overkroppen, kombinert med kraften som utvikles av musklene mellom ribbein og mage. Dette kan lede til smerte i ryggen. Vri derfor hele kroppen i det du nyser og hold ryggen så rett som mulig.

4. Feil bh-størrelse

Det er rart at det skal være så vanskelig å finne den perfekte bh. Forskning viser at cirka 80 prosent av alle kvinner faktisk bruker en bh som ikke passer. Ofte er den for stram, eller gir for lite støtte.

- Dette kan lede til muskulære problemer og nedsatt styrke i nakke- og skulderområdet. En bh som ikke gir nok støtte for brystene, kan lede til krummet og sår nakke, musklene mellom skulderbladene må jobbe hardere og blir etterhvet trøtte og ømme, sier Andersen.

Spesielt gjelder dette spile-bh, som kan ligge og presse på muskelen som sitter i armhulen og på siden av brystkassen mot ribbeina. Denne muskelen er viktig for stabilitet i skulderen. Med tanke på at vi kvinner går med bh-en cirka 15 timer om dagen, blir det et konstant trykk mot denne muskelen som kan lede til minsket funksjon i skulderområdet og smerte.

NAPRAPAT:Kenneth Andersen er Naprapat oppfordrer deg til på ta ryggplagene på alvor. Foto: Rygg og Rehab
NAPRAPAT:Kenneth Andersen er Naprapat oppfordrer deg til på ta ryggplagene på alvor. Foto: Rygg og Rehab Vis mer

Prøv dette:
Løsningen for dette kan være å få kjøpt en bh som passer ordentlig og som gir god støtte, gjerne med bredere stropper. Eventuelt bh uten spiler, som for eksempel en sports-bh.

LES OGSÅ: Får du kviser på ryggen

5. Stress

Er du en av de som automatisk heiser opp skuldrene når du er stresset, vil du etter en stund kunne kjenne smerte i nakken.

- Musklenes oppgave er å trekke seg sammen og slappe av, men når du er stresset trekker de seg sammen så mye at de nesten går i krampe, og da dannes det triggerpunkter i muskulaturen, forteller Andersen.

Stress øker også produksjonen av cortisol som er et av kroppens stresshormoner. Cortisol øker inflamasjonen i muskelvevet og gjør problemet værre.

SMARTTELEFON: Naprapat Kenneth Andersen har mange pasienter som har pådratt seg ryggsmerter på grunn av smarttelefon Foto: Scanpix
SMARTTELEFON: Naprapat Kenneth Andersen har mange pasienter som har pådratt seg ryggsmerter på grunn av smarttelefon Foto: Scanpix Vis mer

Prøv dette:
En rolig tur i skog eller mark kan redusere stressnivået å få tankene over på noe annet. Et annet tips er pusteteknikker der man puster dypt inn igjennom nesen og ut av munnen. Viktig at man puster med magen og ikke med bryst/hals som man ofte gjør under stressende perioder. Yoga er også gull for å få ned stressnivået i kroppen.

6. Smarttelefon og nettbrett

Hvor mange ganger i løpet av dagen sitter du ikke med hode ned i telefonen?

- Den bøyde posisjonen hodet inntar når vi ser på mobiltelefon, nettbrett eller laptop drar i musklene bak i nakken og mellom skulderbladene og kan over tid lede til stivhet og smerte. Om man sitter i timevis med denne bøyde posisjonen i hodet, vil kroppen til slutt tilpasse seg denne bøyde posisjonen og man kan få vedvarende problemer, forklarer Andersen.

Prøv dette:
Ta hyppige pauser fra bruken av dette, forsøk å få skjermen på nivå med øynene slik at man kan ha en rett holdning i nakken.

7.Sover du lenge i helgen?

For mange av oss er det beste med helgen å sku av vekkeklokken og sove ut over formiddagen. Det er ikke Andersen helt enig i:

- De ekstra timene i senga kan føre til at man blir stiv i ryggen. Forklaringen på dette er at når du sover lenge, og ligger i samme posisjon over en lengre tid, kan det utløse eller forverre eksisterende smerter i ledd og muskler.

Prøv dette:
Sov som vanlig, og ta heller en ettermiddagslur senere på dagen om du trenger det. Da blir ikke muskler og ledd like påvirket.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: