Kaffe

Vær forsiktig med kokekaffe, espressokaffe og presskaffe

Kan påvirke kolesterolet ditt i negativ grad. Drikk pulver- eller filterkaffe istedet!

PÅVIRKER KOLESTEROLET: Ifølge Helsedirektoratet kan espressokaffe, kokekaffe og presskaffe påvirke kolesterolet ditt negativt.  Foto: colourbox.com
PÅVIRKER KOLESTEROLET: Ifølge Helsedirektoratet kan espressokaffe, kokekaffe og presskaffe påvirke kolesterolet ditt negativt. Foto: colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Det er mange forskjellige meninger om hva slags effekt kaffe har på helse og kropp.

Og mens noen sier at du ikke bør drikke for mye av det, eller for sent - spesielt med tanke på søvn, har studier vist at kaffe for eksempel kan bidra til å forebygge depresjoner.

Som KK.no tidligere har skrevet, finnes det likevel noe som heter «for mye av det gode», og det anbefales ikke å drikke mer enn to til fire kopper om dagen, da dette kan føre til uheldige bivirkninger som halsbrann og dehydrering.

LES OGSÅ: 12 ting du bør vite om kaffe

BEDRE:Filterkaffe er bedre for kolesterolet, da traktingen gjør at mesteparten av de skadelige fettstoffene fra kaffebønnene fanges opp i papirfilteret. Det samme gjelder for pulverkaffe, som er blitt filtrert før frysetørkingen.  Foto: colourbox.com
BEDRE:Filterkaffe er bedre for kolesterolet, da traktingen gjør at mesteparten av de skadelige fettstoffene fra kaffebønnene fanges opp i papirfilteret. Det samme gjelder for pulverkaffe, som er blitt filtrert før frysetørkingen. Foto: colourbox.com Vis mer

Påvirker kolesterolet negativt

Ifølge Helsedirektoratet har typen kaffe du drikker også en del å si for helseeffektene. Visste du for eksempel at kokekaffe, espressokaffe og presskaffe påvirker kolesterolet ditt negativt?

Ja, er du i risikosonen for høyt kolesterol bør du faktisk ikke få i deg for mye av disse kaffevariantene, og dette har rett og slett sammenheng med bryggingen av kaffen.

Kaffe i seg selv inneholder ikke kolesterol, men kaffebønner har i seg fettstoffer som cafestol og kahweol. Og det er faktisk disse stoffene som er uheldige for kolesterolnivået (og da særlig det LDL-kolesterolet) i blodet , står det på Matportalen.no.

LDL-kolesterol er regnet som det «skadelige» kolesterolet, og kan øke risikoen for hjerte- og karsykdommer.






LES OGSÅ: Slik kommer du i kolesterolbalanse

Bytt til filter- eller pulverkaffe

Har du høyt kolesterol, eller står i faresonen for å utvikle det, bør du vurdere å bytte til filer, eller pulverkaffe.

Filterkaffe er bedre, da traktingen gjør at mesteparten av de skadelige fettstoffene fra kaffebønnene fanges opp i papirfilteret. Det samme gjelder for pulverkaffe, som er blitt filtrert før frysetørkingen.

Disse kaffevariantene er altså ufarlige når det kommer til kolesterol, og forskning har også vist at det å drikke filterkaffe fremfor annen kaffe er forbuddet med 10 prosent lavere sykdomsrisiko.

En annen bonus med å drikke svart filterkaffe er at det inneholder ingen kalorier, i motsetning til en kaffe mocca, som kan inneholde opptil 270 kalorier.

Forskning har også vist at kapselkaffe kan være «giftigere» enn annen kaffe, fordi det inneholder mer furan.

LES OGSÅ: Den perfekte mengden kaffe er...

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer