<strong>IKKE OVERDRIV MED FRØENE:</strong> Sjekk hvorfor du ikke bør overdrive frøinntaket ditt - selv i hjemmelagde knekkebrød.  Foto: All Over Press NorwayAll Over Pr
IKKE OVERDRIV MED FRØENE: Sjekk hvorfor du ikke bør overdrive frøinntaket ditt - selv i hjemmelagde knekkebrød. Foto: All Over Press NorwayAll Over Pr Vis mer

Frø

Vær obs på frøinntaket ditt

Overdrevent inntak kan blant annet gi allergiske reaksjoner.

Publisert
Sist oppdatert
Solsikkefrø, chiafrø, linfrø, sesamfrø, hampfrø - er du en av de som lesser på med frø i smoothies, salater, kornblandinger og bakevarer fordi du har lest at det er så sunt?

Da bør du få med deg dette.

I likhet med alger, sjøgress, hvetegress, acai og andre såkalte «superfoods», har ulike frøsorter blitt en stor kostholdstrend de siste årene.

Men - som KK.no tidligere har skrevet, er faktisk ikke alle disse frøene like bra for helsen din. Hvert fall ikke i for store mengder.






<strong>VÆR OBS:</strong> Solsikkerkjerner inneholder betydelige mengder av det giftige tungmetallet kadmium. Foto: Thinkstock.com
VÆR OBS: Solsikkerkjerner inneholder betydelige mengder av det giftige tungmetallet kadmium. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Inneholder giftig tungmetall

Tidligere analyser utført av Mattilsynet og næringsmiddelmyndigheter i andre land har for eksempel vist at det er lurt å begrense inntaket av solsikkekjerner.

For selv om disse frøene er en god kilde til protein, flerumettede fettsyrer, vitamin E, folat og en rekke mineraler som selen, kobber, mangan, magnesium og fosfor, inneholder de også betydelige mengder av det giftige tungmetallet kadmium, som blant annet kan skade nyrefunksjonen.

En voksen person bør ikke få i seg mer enn 0,15 milligram kadmium om dagen, og selv om du ikke trenger å droppe frøene helt, er det greit å holde seg til en liten dose om dagen (les mer om solsikkekjerner og kadmium på Matportalen.no).






Kan føre til allergier

Når det gjelder sesamfrø, chiafrø og hampfrø, så kan det være lurt å begrense disse av en helt annen grunn. Som klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør tidligere har uttalt til KK.no, så kan nemlig overdrevent inntak av frøsortene føre til allergier.

– Det er ikke tilsvarende begrensninger om maksimalt inntak av sesamfrø, chiafrø og hampfrø siden de ikke har samme problematikk når det gjelder tungmetaller, men det er likevel grunn til å moderere inntaket av disse, har Sundfør forklart:

– For høyt inntak kan nemlig føre til allergiske reaksjoner.

Til tross for at det stadig vekk dukker opp nye studier som lover at ulike frø kan være bra for hjertehelsen og stabilisere blodsukkeret ditt, understreker Sundfør at det er grunn til å være noe kritisk.

– Det er sparsommelig med dokumentasjon for de positive helseeffektene til disse frøene og ut fra dagens forskning er faktisk negative helseeffekter like sannsynlig som positive, har ernæringseksperten forklart.

<strong>VARIER PÅ FRØENE:</strong> Ifølge ernæringsekspert Kari H. Bugge, er det lurt å variere litt på frøsortene du spiser.  Foto: Thinkstock.com
VARIER PÅ FRØENE: Ifølge ernæringsekspert Kari H. Bugge, er det lurt å variere litt på frøsortene du spiser. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Energirike matvarer

Giftige tungmetaller og mulige allergier er ikke de eneste grunnene til at du bør følge med på frøinntaket ditt.

Ifølge Kari H. Bugge, som er ernæringsfysiolog og fagsjef i Grete Roede AS, er frø, i likhet med nøtter, energirike matvarer.

- Frø og kjerner er næringsrike matvarer. De er imidlertid energirike, så om du er opptatt av å passe vekten, bør du ha et bevisst forhold til hvor mye og hvor ofte du unner deg frø av ulikt slag. Selv om frø er sunt, er det ikke slik at jo mer jo bedre. Det er rett og slett ingen matvare som er sunn i for store mengder, sier hun til KK.no.






Ifølge Bugge bør du også variere frøinntaket ditt. Altså - ikke spis de samme frøene hele tiden.

- En av mine kjepphester er rådet om å spise variert. Har du et variert kosthold der du inkluderer mange forskjellige matvarer, vil kroppen din få tilgang på mange forskjellige næringsstoffer som den trenger, samtidig som du unngår å få for høye doser av eventuelle skadelige stoffer som kan være i maten.

Hun mener også at det er flere positive ting ved å få i seg litt frø.

- Når du spiser kjerner og frø får du med deg alle næringsstoffer i matvaren – også de aktive plantestoffene, som planten selv produserer for å beskytte seg mot skadedyr og andre angrep fra omgivelsene. På linje med at vi også produserer beskyttende stoffer i vår egen kropp for å hindre at skadelige stoffer får anledning til å utøve skade på våre vev, sier hun.

<strong>SESAMFRØ:</strong> Ifølge Sundfør kan blant annet sesamfrø gi allergiske reaksjoner. Foto: Thinkstock.com
SESAMFRØ: Ifølge Sundfør kan blant annet sesamfrø gi allergiske reaksjoner. Foto: Thinkstock.com Vis mer
<strong>CHIAFRØ:</strong> I likhet med sesamfrø, kan chiafrø gi allergiske reaksjoner. Foto: Getty Images/Hemera
CHIAFRØ: I likhet med sesamfrø, kan chiafrø gi allergiske reaksjoner. Foto: Getty Images/Hemera Vis mer
<strong>HAMPFRØ:</strong> Husk at det finnes bedre kilder til omega-3 enn frø.  Foto: Thinkstock.com
HAMPFRØ: Husk at det finnes bedre kilder til omega-3 enn frø. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Dette bør du vite om noen av frøene





Sesamfrø: Allergiske reaksjoner som følge av sesamfrø er blitt økende blant befolkningen, og årsaken er blant annet endring i spisevaner.

– Tilsetning av mer sesamfrø i maten har ført til økt forekomst av atopisk allergi mot sesam, og det dreier seg ofte om ganske alvorlige reaksjoner, har Sundfør forklart.

Det finnes ingen øvrig grense for inntak, men det er greit å vite av økt forbruk av sesamfrø øker risikoen for sesam-allergi.



Chiafrø:
Ifølge Sundfør kan også chiafrø ha allergifremmende egenskaper.

– Ifølge European Food Safety Authority kan frøene fremkalle farlige allergiske reaksjoner hos personer som er allergiske mot peanøtter og sesamfrø, har hun fortalt.

Det stilles også spørsmål ved om et høyt inntak av chiafrø kan føre til allergi mot frøene i seg selv, i tillegg til peanøtter og sesamfrø.

Hampfrø:
Hampfrø har ikke vist seg å ha noen negative helseeffekter, men Sundfør understreker at



innholdet av omega-3 fettsyrer i frøene ikke er like effektive for helsen som de du får fra sjømat.

– Vegetabilske kilder til omega-3 inneholder bare alfalinolensyre, som må omdannes til de lengre omega-3-fettsyrene EPA, EHA og DPA i kroppen. Dette er ikke like effektivt, spesielt ikke når kosten vår inneholder store mengder omega-6, har hun forklart.

Hun anbefaler derfor at du får i deg de lange omega-3 fettsyrene direkte fra maten - altså fra sjømat.

LES OGSÅ: – Spise salat? Ikke less på med dette

<strong>I MATEN:</strong> Mange av oss bruker ulike frøsorter i maten vår fordi vi har hørt at det er sunt. Og det er det - men ikke i for store mengder.  Foto: John Kelly / Alamy/All Over Press
I MATEN: Mange av oss bruker ulike frøsorter i maten vår fordi vi har hørt at det er sunt. Og det er det - men ikke i for store mengder. Foto: John Kelly / Alamy/All Over Press Vis mer
Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer