MAGERT KJØTTPÅLEGG: Ja, det er en god kilde til proteiner og du sparer mye kalorier og fett, men pass på at pålegget ikke inneholder for mye salt.
MAGERT KJØTTPÅLEGG: Ja, det er en god kilde til proteiner og du sparer mye kalorier og fett, men pass på at pålegget ikke inneholder for mye salt. Vis mer

Mat

Vær obs på saltinnholdet i magert kjøttpålegg

– Du bør ikke spise ubegrensede mengder, sier ernæringsfysiologen.

Når det gjelder valg av pålegg på brødskivene dine er ekspertene stort sett enig.

I tillegg til at makrell i tomat kommer ut som det absolutt beste alternativet, er det også et annet råd som stadig vekk går igjen - velg magert!

Da tenker du kanskje at du kan pøse på med forskjellige skinker, kalkunfilet eller kyllingpålegg?

Vel, det er ikke sikkert du gjør så lurt i akkurat det...

LES OGSÅ: Ikke start dagen med en kaffekopp

SPEKESKINKE: Ifølge ernæringsfysiologen er speket skinke verstingen, ettersom den er tørket i salt eller har ligget i saltlake.  Foto: Subbotina Anna - Fotolia
SPEKESKINKE: Ifølge ernæringsfysiologen er speket skinke verstingen, ettersom den er tørket i salt eller har ligget i saltlake. Foto: Subbotina Anna - Fotolia Vis mer

Inneholder ofte en god del salt

KK.no spurte Lise von Krogh, som er klinisk ernæringsfysiolog og en av ekspertene på Bramat.no om hva man bør være obs på når det gjelder pålegget - og da særlig de magre kjøttpåleggene.

– Det er bedre å velge magert, fremfor pålegg som inneholder mye fett - det gjelder også med tanke på kaloriene, forteller von Krogh, og advarer samtidig mot saltinnholdet i magre påleggsorter:

– Et høyt inntak av salt er vel så ille som å innta mye kalorier, og kan som kjent påvirke blodtrykket ditt, og øke risikoen for hjerte- og karsykdom.

Du finner spesielt mye salt i kjøttpålegg som er speket - som spekeskinke, ettersom de er tørket i salt eller har ligget i saltlake, men det finnes også en god del salt i pålegg som vanlig kokt skinke.






Ettersom vi allerede får i oss for mye salt, er det god grunn til å kutte ned på alle områder. I tillegg til at det kan øke risikoen for hjerte- og karsykdom, kan salt øke risikoen for diabetes, og studier viser at vi allerede får i oss dobbelt så mye som det som er anbefalt av norske myndigheter.

LES OGSÅ: Lenge siden du veide deg?

VARIASJON ER VIKTIG: Så ikke dropp gulosten, selv om du vet at magert kjøttpålegg inneholder mindre fett og kalorier.  Foto: Fotolia
VARIASJON ER VIKTIG: Så ikke dropp gulosten, selv om du vet at magert kjøttpålegg inneholder mindre fett og kalorier. Foto: Fotolia Vis mer

Variasjon er viktig - uansett!

Ifølge von Krogh bør du i tillegg være obs på konserveringsmidler.

– Blant annet nitritt. Dette blir tilsatt de fleste kjøttprodukter for å forlenge holdbarhetstiden. Studier har imidlertid vist at konservering av kjøtt ved bruk av nitritt/nitrater, røyking og salting kan øke risikoen for kreft i tykk- og endetarm.

Det kan imidlertid være enkelte økologiske produsenter som ikke inneholder nitritt, så se eventuelt at ikke tilsetningsstoffene E250 - E252 står på ingredienslisten.

På grunn av innholdet av salt og nitritt bør du ikke spsie ubegrensede mengder magert kjøttpålegg.

– Uansett hva du spiser er variasjon viktig, sier ernæringseksperten.






Men det finnes også ingredienser som gjør pålegget sunnere.

– Det er viktig å se på ingredienslisten, noen bruker for eksempel rapsolje i kjøttpåleggene, som bidrar til å trekke dem opp, sier von Krogh.

LES OGSÅ: Plages du av svingende blodsukker?

En god kilde til proteiner, jern og enkelte mineraler

Det er heller ikke det eneste som gjør at magert kjøttpålegg er et sunt og godt valgt på brødskivene dine.

For selv om de kan inneholde en del salt og konsveringsmidler, er de en god kilde til viktige næringsstoffer og vitaminer.

– Både kalkunpålegg, skinke, roastbiff og hamburgerrygg inneholder en høy andel proteiner - for eksempel inneholder hamburgerrygg og roastbiff henholdsvis 21 og 27 prosent proteiner, forteller ernæringsfysiologen.

Og proteiner er viktig! Ifølge Helsedirektoratet er proteiner nødvendige for oppbygning av nye celler både under vekst (også muskelvekst) og til vedlikehold av kroppen.

– Ellers kan kjøttpålegg – spesielt av storfe, sau og rein bidra med jern – som gjelder for alle matvarer og pålegg med muskelfibre, sier von Krogh.

Svinekjøtt har noe laver innhold, men er likevel en god kilde. Kjøttpålegg inneholder også noen mineraler som sink og magnesium, i tillegg til vitamin B12.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: