SØVNPROBLEMER: Pleier du å våkne opp midt på natten og ikke få sove igjen? Sjekk ut hvordan du kan få en god natts søvn med tipsene under.  Foto: Dan Race - Fotolia
SØVNPROBLEMER: Pleier du å våkne opp midt på natten og ikke få sove igjen? Sjekk ut hvordan du kan få en god natts søvn med tipsene under. Foto: Dan Race - Fotolia
Søvnproblemer

Våkner du ofte midt på natten?

Her er triksene som gjør det lettere for deg å sovne igjen.

Det er ikke noe som er så irriterende som å våkne opp midt på natten og ikke få sove igjen. Eller?

Etter en time foran TV-skjermen med onsdagsfilmen i reprise, en halvtime med sudoku og en kopp med varm melk og honning, glimrer fortsatt Jon Blund med sitt fravær.

Så, hva kan du gjøre for å få sove?

LES OGSÅ: Dette bør du ha på menyen litt oftere

FRUSTRERT? Mens du ligger der og teller ned timene til du skal stå opp, er det lett å bli irritert. Prøv istedenfor å slappe av. Foto: Mitarart - Fotolia
FRUSTRERT? Mens du ligger der og teller ned timene til du skal stå opp, er det lett å bli irritert. Prøv istedenfor å slappe av. Foto: Mitarart - Fotolia Vis mer

Ikke bli liggende i sengen!

Regel nummer én er å gå ut av sengen, skriver Huffington Post. Ved å ligge der lys våken sender du nemlig kroppen din helt feil signaler.

– Du trener opp kroppen til ikke å sove i sengen, men bare ligge der - våken. Jo lengre du blir liggende og irritere deg over at du ikke for sove, jo større er sannsynligheten for at det skjer neste gang, sier Eric Olson, søvnekspert ved Mayo Clinic i USA.

– Vi begynner å assosiere soverommet med å sove dårlig, sier han.

Hvis du ikke har fått sove etter 10-15 minutter - enten det er rett etter at du har lagt deg, eller når du våkner opp på natten, bør du stå opp . Prøv å gjøre noe som er avslappende og ikke for stimulerende for hjernen. Med andre ord - la sudokuoen ligge.






Prøv å høre på musikk, les en bok eller til og med rydd opp litt. Det kan også hjelpe med et bad, ettersom det vil senke kroppstemperaturen etterpå - noe som gjør deg trøtt.

Når du føler at du begynner å bli litt trøtt igjen, kan du gå tilbake til sengen.

LES OGSÅ: De hadde hjertestarteren klar

Slapp av og ro ned

Når du ligger der og kaster seg fra side til side mens du ser på sekundviseren på klokka, som såvidt flytter på seg, er det ikke så rart at du blir irritert.

Men fremfor å la dette bygge seg opp, gjelder det å slappe av!

Benytt deg av teknikker du kan for å slappe av. Husker du for eksempel øvelsen i gymtimen på skolen da du skulle slappe av i hver kroppsdel og forestille deg at du sank lenger og lenger ned i madrassen?

Ifølge Harneet Walia, en lege ved klinikk for søvnproblemer i Cleveland, kan det i tillegg være effektivt og spenne hver muskel i omkring fem sekunder før du slapper av igjen.

Ikke minst er pust viktig - og enkelt. Alt du trenger å gjøre er å lytte og fokusere på inn- og utpusten din.

Et annet effektivt grep er fantasien din. Enten du teller sauer eller forestiller deg at du ligger under en paraply i Mexico mens du kjenner en sval bris, er det nemlig mye vanskeligere å få sove hvis nettopp det er alt du tenker på.

– Destor mer du prøver, desto vanskeligere er det. Ved å visualisere snur du tankene bort fra; jeg får ikke sove, jeg får ikke sove, sier Olson.

LES OGSÅ: Så mye antibac bør du bruke

SLAPP AV OG RO NED: Da er det mye letter å få sove igjen. Hvis du ikke klarer det av deg selv, finnes det flere måter å få det til på. Foto: detailblick - Fotolia
SLAPP AV OG RO NED: Da er det mye letter å få sove igjen. Hvis du ikke klarer det av deg selv, finnes det flere måter å få det til på. Foto: detailblick - Fotolia Vis mer

Bekymrer du deg?

Noen ganger kan søvnløse netter skyldes at du bekymrer deg.

Hvis du ligger og bekymrer deg for presentasjonen du skal holde i morgen, eller om bankkontoen vil strekke til denne måneden, kan det være at hjernen din er overarbeidet.

– Prøv å trene opp hjernen din til å tenke på disse tingene på mer passende tider i løpet av døgnet, forteller Olson.






Sett for eksempel av litt tid etter jobb og skriv ned det som bekymrer deg og hvordan du eventuelt kan løse det. Hvis du ikke har noen løsning akkurat nå, så må du bare tenke at du kommer opp med en løsning senere. Da er det lettere å legge vekk disse tankene når du skal sove.

Hvis du fortsatt blir liggende og bekymre deg når du egentlig skal sove, anbefaler Walia at du prøver å skrive ned alt som bekymrer deg der og da. Da blir det lettere å slappe av igjen.

En annen vanlig bekymring er selvfølgelig klokken. Tanken på at du skal stå opp igjen om fire, tre eller to timer er naturligvis stressende. Legg derfor vekk klokken!

LES OGSÅ: – Jeg angret på at vi fikk barn

Vær forsiktig med medisiner

Selv om medisiner kan hjelpe deg med å sove, er både Walia og Olson enige om at dette ikke er noe de anbefaler.

At du blir trøtt rundt elleve-tiden på kvelden er supert, og kan kanskje hjelpe deg med å få sove, men det er nok ikke like passende klokken seks dagen etter, når du skal stå opp og kjøre til jobb.

– Unngå å ta medisiner hvis det ikke er så lenge til du skal stå opp, sier Olson.

Hvis søvnløsheten din fortsetter over lenger tid, og påvirker humør, energi og arbeidsevne, kan det være lurt å oppsøke en lege som kan hjelpe deg med å finne en løsning på problemet. undefined
Til forsiden