Meieriprodukter

Vanlig, lett eller ekstra lett?

Så mange kalorier sparer du på å velge de magreste alternativene.

RØMME, KESAM, COTTAGE CHEESE: Er du glad i meieriprodukter, kan du spare mange kalorier på å velge smart. Foto: Produsentene
RØMME, KESAM, COTTAGE CHEESE: Er du glad i meieriprodukter, kan du spare mange kalorier på å velge smart. Foto: Produsentene Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

KK.NO: Bruker du ofte meieriprodukter når du lager mat?

Til fest kan det gjøre seg med litt skikkelig seterrømme, men er du opptatt av vekten, kan du spare mange kalorier på å velge magre alternativer til hverdags.

Men, vil det alltid være mye å spare på de magreste alternativene?

LES OGSÅ: Slik forlenger du holdbarheten

Rømme

- Bytter du seterrømmen, som er den feteste varianten, med ekstra lettrømme, vil du spare en tredjedel av kaloriene, har Lise von Krogh, ernæringsfysiolog og en av ekspertene på Bramat.no, tidligere fortalt til KK.no.

Et slikt bytte sparer deg samtidig for mye fett. Mens Tine seterrømme inneholder 35 gram fett per 100 gram, inneholder Tine ekstra lettrømme 10 gram fett.

Men, det er også stor forskjell mellom kaloriinnholdet i lettrømme og ekstra lettrømme.

Tine lettrømme inneholder 188 kcal per 100 gram, mens Tine ekstra lettrømme inneholder 119 kcal.  

I tillegg inneholder Tine lettrømme 18 gram fett per 100 gram, altså åtte gram mer enn den aller magreste rømmen.

LES OGSÅ: Sjekk dette når du handler

RØMME: Hvor mye magrere er egentlig lettvariantene? Foto: Produsenten
RØMME: Hvor mye magrere er egentlig lettvariantene? Foto: Produsenten Vis mer

Kesam, cottage cheese og crème fraiche

Du gjør også lurt i å bytte ut Tine original kesam med Tine mager kesam.

- Da vil du halvere kaloriinnholdet og kun få i deg 1 gram fett til fordel for 8,1 gram, har von Krogh fortalt.

Spiser du mye cottage cheese og synes den vanlige varianten smaker best, trenger du imidlertid ikke bytte for kalorienes skyld. Fordi cottage cheese i utgangspunktet er magert, sparer du lite på å velge den magreste varianten.  

Crème fraiche derimot, er et produkt det kan være lurt å velge magreste variant av.

Tine crème fraiche original inneholder 335 kcal per 100 gram, mens Tine crème fraiche lett inneholder 193 kcal.

Den originale varianten inneholder dessuten 35 gram fett, mot 18 gram fett i lettvarianten.

I tillegg finnes alternativet Vita hjertego' fraiche, som inneholder 180 kcal og like lite fett som Tines lettvariant (men mindre andel mettet fett).

FLØTE: Rørosmeieriets fløte er rik på kalorier. Foto: Produsenten
FLØTE: Rørosmeieriets fløte er rik på kalorier. Foto: Produsenten Vis mer

LES OGSÅ: Bruk cottage cheese i kaken

Matfløte - hva bør du velge?

Magre meieriprodukter som de nevnt over, er ikke tilsatt noen ingredienser, det er kun fettmengden som er blitt redusert.

Unntaket er produkter som Vita hjertego' fraiche. Her er enkelte ingredienser byttet ut og erstattet med umettet fett fra planteoljer.

I tillegg finnes for eksempel også Vita hjertego' mat, som kan brukes i stedet for matfløte.

Vita hjertego mat inneholder 155 kcal og 15 gram fett per 100 gram, mens fløten for eksempel fra Rørosmeieriet inneholder 369 kcal og 39 gram fett.

Foretrekker du imidlertid at matfløten faktisk inneholder fløte, kan du også prøve Tine lett matfløte. Den har 120 kcal og 10 gram fett (men større andel mettet fett enn Vita hjertego' mat).

Og du, hvis matbutikken du handler i ikke har de magre variantene du vil ha, så kan du be dem begynne å ta dem inn.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer