VANNMELONJUICE: Ny forskning viser at vannmelonjuice kan gjøre deg mindre støl etter trening.  Foto: bit24 - Fotolia
VANNMELONJUICE: Ny forskning viser at vannmelonjuice kan gjøre deg mindre støl etter trening. Foto: bit24 - Fotolia Vis mer

Sportsdrikke

Vannmelonjuice er super restitusjonsdrikk

Tilfører kroppen viktige næringsstoffer etter en tøff treningsøkt.

Etter en god treningsøkt har kroppen behov for påfyll av energi for å komme seg igjen.

Men med utallige valgmuligheter er det mange som synes det er vanskelig å vite akkurat hva som er lurest å drikke, eller spise etter trening.

Nå har spanske forskere funnet ut at vannmelonjuice er noe av det beste du kan få i deg etter hard fysisk utfoldelse, skriver Science Daily.

LES OGSÅ: Kokosvann er en super treningsdrikk

VANNMELON: Forskere mener Citrulline i vannmelon fjerner melkesyre fra musklene.  Foto: livingstonphoto - Fotolia
VANNMELON: Forskere mener Citrulline i vannmelon fjerner melkesyre fra musklene. Foto: livingstonphoto - Fotolia Vis mer

Motvirker stølhet

I en studie som undersøkte effekten vannmelonjuice hadde på sportsutøvere, fant forskerne ut at det å drikke juicen like etter en treningsøkt reduserte stølhet.

Nøkkelingrediensen i vannmelonjuice er Citrulline, som også er kjent som en uvanlig aminosyre.

Chemical and Engineering News intervjuet en av forskerteamets medlemmer, Encarna Aguayo, som fortalte at de har sett at det å innta Citrulline etter trening fjerner melkesyre fra musklene.

– Det gjør at kroppen blirr åpen for mer intens trening og kommer seg raskere etter en økt enn ellers, sa hun.

LES OGSÅ: Slik blir du rå på trening

(saken fortsetter under bildet)






TOMATJUICE: Også tomatjuice og sjokolademelk er supre restitusjonsdrikker etter hard trening.  Foto: Thinkstock
TOMATJUICE: Også tomatjuice og sjokolademelk er supre restitusjonsdrikker etter hard trening. Foto: Thinkstock Vis mer

Testet teorien

Den neste fasen i studien bestod av å lage juice av vannmelon og måle konsentrasjonen av Citrulline i pasteurisert og upasteurisert juice.

Forskerne rekrutterte syv atletiske menn til å teste vannmelonjuicen. Disse ble bedt om å drikke fem desiliter av en av tre forskjellige drikker- vannmelonjuice med 1, 17 gram Citrulline, vannmelonjuice beriket med fem gram Citrulline eller en rosa, fruktig drink uten vannmelon.

Etter å ha drukket en av de tre drikkene, syklet mennene langt med kun ´en pause på 11 minutter.

Dagen etter rapporterte de mennene som hadde drukket vannmelonjuice at de ikke var støle, mens de som hadde drukket den rosa drinken sa de var såre i kroppen.

Testingen av vannmelonjuice er ikke komplett. Aguayo har fortalt at hun vil finjustere testene og leke seg med de ulike nivåene av Citrulline i håp om å finne den nøyaktige mengden som trengs for å forebygge muskelstølhet.





LES OGSÅ: Ja, du kan trene bort grevinnehenget

Bra med tomatjuice og sjokolademelk

Det er imidlertid ikke bare vannmelonjuice som har vist seg å være bra etter trening.

Ønsker du god effekt av økten din og at kroppen skal restitueres raskt, har tidligere forskning vist at sjokolademelk og tomatjuice også er supre alternativer.

Tomatjuicen er bra på grunn av innholdet av lykopen, som er en kraftig antioksidant, mens sjokolademelk er rik på viktige aminosyrer og energi - som kroppen trenger etter en tøff økt.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: