Vann

Vannmyten du ikke bør tro på

Du trenger ikke drikke åtte glass vann om dagen, hevder forskere.

IKKE STRESSDRIKK: Drikk når du er tørst, det holder i massevis. Husk at du også får i deg væske via maten du spiser.  Foto: Thinkstock
IKKE STRESSDRIKK: Drikk når du er tørst, det holder i massevis. Husk at du også får i deg væske via maten du spiser. Foto: Thinkstock Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Kroppen vår trenger omlag 2,5 liter væske daglig. Vi får tilført cirka 1 liter væske gjennom maten vi spiser, og under normale omstendigheter bør alle voksne innta rundt 1,5 liter væske hver dag.

Men vent litt. Stemmer dette, egentlig?

Nei, ikke ifølge en offentlig australsk helsejournal. De konkluderer med at det å drikke åtte glass vann hver dag er en «myte», skriver Today health (ekstern lenke).

Vi får nemlig i oss nok væske gjennom maten vi spiser og det vi drikker, selv fra koffeinholdige drikker som kaffe og te. Dermed mener de at anbefalingen om å daglig drikke åtte glass vann ikke lenger holder mål.

Det nye rådet er derfor å drikke når du er tørst.

LES OGSÅ: Derfor bør du alltid drikke vann til maten

Gammel anbefaling uten bevis

Selv om det ikke er en dum idé å drikke åtte glass om dagen, er det ikke vitenskapelig bevist at det er nødvendig. Ifølge nettsiden stammer trolig anbefalingen fra «the Food and Nutrition Board of the National Research Council», som på 1940-tallet sa at voksne burde innta 2,5 liter vann om dagen.

Men at du får i deg meste parten av vannet du trenger via maten du spiser blir ofte glemt, mener Dr. Aaron Carroll fra Indiana University School.

– Rapporten var ikke basert på noen solide bevis, det var bare en mening, forteller Carroll.

Han har forsket på vannmyten og skrevet boken «Don't Cross Your Eyes ... They'll Get Stuck That Way!»

– Mange år seinere skal dr. Frederick Stare, en berømt ernæringsfysiolog, ha sagt noe lignende om å drikke åtte glass vann om dagen. Men han sa også at det kunne være i form av kaffe, te, melk, brus eller til og med øl. Han sa at frukt og grønnsaker er gode kilder til vann, forklarer Carroll.

KK.no har tidligere omtalt legen Margaret McCartneys artikkel om temaet i British Medical Journal. Hun skriver også at det ikke finnes skikkelig forskning som viser at du må drikke 1,5 til 2 liter vann om dagen, slik vi blir rådet til gjennom media via ernæringseksperter og helsevesen.

LES OGSÅ: Ja, du kan drikke «gammelt» vann

Lytt til kroppen din

Så hvor mye vann bør du egentlig drikke?

Det lureste du gjør er å lytte til kroppen din. Hvis du ikke er tørst, trenger du ikke å drikke. Utsagnet «når du er tørst er kroppen allerede dehydrert» er også en myte.

Husk at du også kan ta en titt i doskålen for å finne ut om du drikker nok.

Er urinen veldig gul i fargen og lukter sterkt, er det et tegn på dehydrering. Du opplever kanskje dette om morgenen? Ved å drikke et glass vann får du gjenopprettet væskebalansen og satt i gang utskillelsen av avfallsstoffer.

Trener du? I denne artikkelen ser du hvor mye vann du må drikke når du trener.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer