Vann

Vanntrikset som gjør at du drikker mer

OG føler deg mindre oppblåst.

TRENGER MYE VANN: Kroppen vår har behov for 2,5 liter væske per dag for å holde seg hydrert.  Foto: Getty Images
TRENGER MYE VANN: Kroppen vår har behov for 2,5 liter væske per dag for å holde seg hydrert. Foto: Getty Images Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Det å få i seg nok vann er helt essensielt for at kropp og hode skal fungere optimalt.

Kroppen trenger nemlig vann for å kunne oppta næringsstoffer og transportere disse stoffene til cellene våre. I tillegg trenger fordøyelsen vann for at vi skal unngå forstoppelse.

Og det er ikke rent lite væske vi bør innta hver dag.

LES OGSÅ: Drikk vann sakte når du er tørst

Trenger 2,5 liter per dag

Kroppen trenger nemlig om lag 2,5 liter væske daglig. Gjennom maten vi spiser får vi tilført cirka 1 liter væske, så under normale omstendigheter bør alle voksne innta rundt 1,5 liter væske hver dag.

Ifølge Helsedirektoratet er vann den absolutt beste tørstedrikken når kroppen din trenger væske. Det slukker nemlig tørst effektivt, og inneholder verken sukker, alkohol eller fett.

Det å sørge for å få i seg nok vann er imidlertid en vanesak, og det er fort gjort å glemme det – særlig hvis du er mye på farten.

LES OGSÅ: De tre viktigste vannreglene

Gjør det tilgjengelig

Ett av de beste tipsene er derfor å sørge for at du alltid har vann lett tilgjengelig.

Ha for eksempel en mugge med vann stående hjemme eller på arbeidsplassen, bær med deg en vannflaske i veske eller sekk, og sørg alltid for at du har med nok vann på trening.

Synes du det er slitsomt å få i deg så mye vann, så kan du også gjøre det litt mer fristende ved å ha i noen sitronskiver, frukt eller litt slangeagurk.

LES OGSÅ: Vann gjør deg slankere

Motvirker oppblåst mage

Helsenettstedet Prevention.com (ekstern lenke) har også utarbeidet en super «vannoppskrift» for deg som synes vann smaker kjedelig og vondt. Og det beste av alt – oppskriften gjør deg også mindre oppblåst.

«Hemmeligheten» ligger i ingrediensene – som består av agurk, peppermynte, ingefær og ikke minst sitron.

Sitron, og vann tilsatt sitron, har lenge vært kjent for å kunne motvirke oppblåsthet. I tillegg kan sitron være med på å bedre fordøyelsen.

Slik lager du drikken:


Ingredienser:
  • 1 agurk i tynne skiver
  • 1 sitron i tynne skiver
  • 12 peppermynteblader eller 1 teskje tørket peppermynte
  • 1 teskje fersk, raspet ingefær

    Oppskrift:
  • Fyll en mugge med cirka to liter vann
  • Tilsett ingrediensene
  • Rør rundt
  • Sett muggen i kjøleskapet over natten
  • Ta ut muggen om morgenen og sil ut råvarene
  • Ha muggen tilgjengelig i løpet av dagen
  • Drikk hele muggen

    Ifølge Opplysningskontoret for frukt og grønt (ekstern lenke) kan også følgende frukt og grønt gi vannet ditt en ekstra piff:

  • Mynte eller sitronmelisse som setter en frisk smak på vannet. Disse krydderurtene egner seg også utmerket til å lage te.
  • Gulrot skåret i tynne skiver eller skrelt på langs i strimler, med en potetskreller.
  • Appelsin: Husk å vaske skallet før du skjærer skiver med skallet på. Du kan også legge appelsinbåter i vannet.
  • Rips, solbær eller blåbær: Disse bærene gir ikke så mye smak, men det ser delikat ut.
  • Jordbær setter en jordbærsmak på vannet

    LES OGSÅ: Det er ikke noe poeng med vitaminvann

  • Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

    Les mer