TRANGT: Synes du buksene har krympet litt etter ferien? Det er fort gjort å føle seg litt pløsete og misfornøyd etter flere dager med snop og snacks. Men heldigvis kan du raskt komme deg tilbake til normalen igjen. Foto: NinaMalyna - Fotolia
TRANGT: Synes du buksene har krympet litt etter ferien? Det er fort gjort å føle seg litt pløsete og misfornøyd etter flere dager med snop og snacks. Men heldigvis kan du raskt komme deg tilbake til normalen igjen. Foto: NinaMalyna - Fotolia Vis mer

Vektøkning

Var påskedagene tøffe for vekta?

Da bør du hvert fall være obs på dette i helgen.

Ble det kanskje litt mye godt i påskeferien? Det er du garantert ikke alene om. Ei heller er du alene om å føle deg litt ekstra pløsete nå som hverdagen er i gang igjen.

Noen har kanskje hatt en litt sporty ferie – kanskje har du gått på ski og vært på turer i finværet. Men som alle oss andre har nok også du klart å tømme det ekstra store påskeegget du fylte opp før påsken. Og mye godis over flere dager kan jo umulig gjøre underverker for kroppen.

Men er det egentlig mulig å legge på seg noe særlig over en så kort periode? Eller er det bare den dårlige samvittigheten som gjør at vi føler oss slappe og utrente?

LES OGSÅ: Derfor legger fettet seg akkurat der

KALORIER: Overfylte påskeegg tilhører ikke akkurat sjeldenhetene. Og dersom du har momset godteri hele påsken er det fort gjort å gå opp noen kilo. Foto: All Over Press
KALORIER: Overfylte påskeegg tilhører ikke akkurat sjeldenhetene. Og dersom du har momset godteri hele påsken er det fort gjort å gå opp noen kilo. Foto: All Over Press Vis mer

Kan gå opp flere kilo

– Om man koser seg mye, er det for de fleste av oss mulig å gå opp et halvt, til to kilo. Og i sjeldnere tilfeller kan man gå opp hele fem kilo, men da har du nok fråtset i godteri, kake, junkfood og alkohol. Selv gikk jeg opp ett kilo, rett og slett fordi jeg elsker godteri, sier personlig trener og kostholdsekspert, Tore Vik til KK.no.

Selv om et stort inntak av smågodt, sjokolade og potetgull noen dager i strekk kan ha en noe negativ effekt på kroppen vår, tror han at det som oftest er samvittighetskvalene som er det største gnagsåret på selvfølelsen vår.

– Det er nok mest dårlig samvittighet. Er du trent fra før av og du bare har sittet i sofaen vil du ikke miste musklene dine på én kosepåske. Kanskje føles kroppen litt slappere, men trener du litt rett etter påske er godfølelsen der igjen.

Men ifølge Vik trenger du ikke kaste deg på en haug av ulike dietter. Som regel har ikke dietter langvarige resultater, og det er lett å sprekke når man ikke tillater seg selv noe som er godt. Han anbefaler heller at du kommer deg ut i finværet og beveger deg litt, og at du møter hverdagen med aktivitet og måtehold.

– Men det må ikke bare bli stress og trening. Det er også viktig med restitusjon og å slappe av litt innimellom.

BEVEG DEG: Kom deg ut og i aktivitet, anbefaler eksperten. Foto: REX/Caiaimage/All Over Press
BEVEG DEG: Kom deg ut og i aktivitet, anbefaler eksperten. Foto: REX/Caiaimage/All Over Press Vis mer

Drikk vann og få nok søvn

Ernæringsfysiolog hos Grete Roede AS, Kari H. Bugge, mener også at det er viktig å komme tilbake i den faste hverdagsrytmen, og anbefaler at du prøver å holde på denne rytmen også i helgen.

– Ikke gå tilbake i feriemodus i helgen, men kom deg opp om morgenen. Kroppen trives best når den har en fast rytme, så sørg for spise regelmessig, få nok søvn og drikk mye vann slik at du hjelper kroppen med å komme i gang igjen, sier hun til KK.no.

Når du er uthvilt og opplagt vil du nemlig være bedre forberedt når du møter på fristelser, og det blir lettere å si nei. Det vil også gi deg energi til å dra på trening eller gå turer, og til å spise opp grønnsakene dine.

DØGNRYTME: Kroppen trives best når den har en fast rytme, så sørg for spise regelmessig, drikke nok vann og legg deg til fornuftige tider. Når kroppen er uthvilt er det lettere å motstå fristelser. Foto: Thinkstock
DØGNRYTME: Kroppen trives best når den har en fast rytme, så sørg for spise regelmessig, drikke nok vann og legg deg til fornuftige tider. Når kroppen er uthvilt er det lettere å motstå fristelser. Foto: Thinkstock Vis mer

Fjern fristelsene

Kroppen venner seg fort til sukker. Og når du har fått i deg mye søtt og godt over en liten periode vil du garantert oppleve at søtsuget fortsetter å melde seg. Da er det viktig at du ikke tar med deg dine tillagte ferievaner inn i hverdagen.

– Ligg unna restene av påskegodtet. Kast det i søpla eller spar det til lørdagen, men ikke småspis på det hele uka. Og du bør i hvert fall ikke kjøpe deg mer påskemarsipan bare fordi det er på tilbud, sier hun.

– Marsipan er et veldig energirikt godteri, og mange synes kanskje det er vanskelig å forstå at et par sånne biter kan tilsvare like mye energi som en hel middag. Og selv om det er fort gjort å få i seg mange kalorier, er det ikke like fort gjort å forbrenne dem.

Er viljestyrken dårlig, er det altså best å fjerne fristelsene fra godteskuffen, og hvert fall ikke gå ut og kjøpe mer.

 

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: