Varm Drikke

Varm drikke som er gull for helsa

Her er 4 deilige høstdrikker som er sunne og gode!

NOE VARMT I KOPPEN: Når det er kaldt og mørkt ute smaker det supergodt med noe varmt i koppen. Men visste du at varm drikke ikke bare er har en varmende effekt? Noen typer er faktisk bra for kroppen.  Foto: goodluz - Fotolia
NOE VARMT I KOPPEN: Når det er kaldt og mørkt ute smaker det supergodt med noe varmt i koppen. Men visste du at varm drikke ikke bare er har en varmende effekt? Noen typer er faktisk bra for kroppen. Foto: goodluz - Fotolia Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Høsten gjør de fleste av oss litt småfrosne, og da er det godt å få igjen varmen ved hjelp av noe rykende varmt i koppen.

Det du kanskje ikke tenker over er at det du har i koppen ikke bare gir deg varmen tilbake, men kan også ha betydning for kroppen din.

Her er gode varianter du bør velge:

LES OGSÅ: Derfor blir du kvikk av kaffe

1. Kaffe - inneholder masse antioksidanter

Er du fryktelig glad i kaffe? Da er du ikke alene. Vi nordmenn ligger på verdenstoppen når det kommer til inntak av kaffe, med våre gjennomsnittlige fire kopper om dagen.

Ellen-Margrethe Hovland, som er klinisk ernæringsfysiolog, forteller til KK.no at det er bra å drikke kaffe, da den sorte væsken inneholder en rekke sunne næringsstoffer.

- Kaffe er en av de største kildene vi nordmenn har til antioksidanter, siden vi drikker så mye kaffe sammenlignet med andre nasjonaliteter.

Videre forteller Hovland at du alltid bør velge filterkaffe fremfor koke- og presskannekaffe, da de sistnevnte kan øke kolesterolet, og dermed øke risikoen for hjerte- og karsykdom.  

- Kaffe inneholder også kaffestol, som er et fettstoff som kan øke kolesterolet vårt. Dette finnes i kokekaffe, presskannekaffe og andre kaffevarianter som ikke går gjennom et filter. Velg derfor filterkaffe, da fettstoffene blir liggende igjen i filteret, sier hun.

KAFFE: Kaffe er en av de største kildene vi nordmenn har til antioksidanter, da vi drikker så mye av den sorte væsken.  Foto: (c) Wavebreak Media Ltd/Veer/Corbis/All Over Press
KAFFE: Kaffe er en av de største kildene vi nordmenn har til antioksidanter, da vi drikker så mye av den sorte væsken. Foto: (c) Wavebreak Media Ltd/Veer/Corbis/All Over Press Vis mer

LES OGSÅ: Så raskt blir du påvirket av koffein

2. Kakao - kan være bra for kvinner 

Det er ikke bare kaffe som er bra for helsa, faktisk kan en knakende god kopp med kakao virke helsefremmende, og det spesielt for oss kvinner.

- Kakao laget på pulver inneholder færre næringsstoffer enn den hjemmelagede varianten laget på melk og kakaopulver. Lager du den på melk, får du i deg både kalsium, jod, proteiner og ulike B-vitaminer. Fra kakaopulveret får man i tillegg jern, som er et næringsstoff endel kvinner får for lite av i kostholdet.

- Men for at kakao skal være sunt er det viktig å ikke tilsette for mye sukker. Et godt tips er å lage kakao på en liter lettmelk og en plate mørk sjokolade, uten å tilsette sukker.

KAKAO: Visste du at kakaopulver inneholder jern, som er et næringsstoff endel kvinner får for lite av.
KAKAO: Visste du at kakaopulver inneholder jern, som er et næringsstoff endel kvinner får for lite av. Vis mer

LES OGSÅ: Et glass melk er alt som skal til

3. Solbærtoddy - inneholder mye C-vitamin

Solbærtoddy hører høsten til, og smaker supergodt etter en lang dag ute i kulden. I tillegg til å være en fin måte å få varmen i kroppen på, er også solbærtoddy, eller i alle fall solbær, stappfulle av C-vitamin som har antioksidanteffekt i kroppen vår.

- I tillegg er vitamin C nødvendig for immunforsvaret vårt. Men vitamin C tåler ikke oppvarming så godt, solbærtoddy serveres gjerne rykende varm, så jeg er usikker på hvor mye av vitaminet som overlever oppvarmingen.

Skal du lage deg solbærtoddy, så husk også å være veldig obs på sukkerinnholdet. Det er fort gjort at denne drikken blir en skikkelig sukkerbombe!

LES OGSÅ: Triksene som gjør kakaoen sunn

4. Te med melk

En varm og god kopp te er ypperlig høstdrikke, om du så sitter ved kontorpulten, på kafé med en venninne, eller under pleddet i sofaen.

I likhet med kaffe, inneholder også te (og da særlig grønn te) antioksidanter som kan være bra for helsa.

Hovland forteller at en annen fordel med te er at det inneholder ingen kalorier, og man kan øke næringsstoffene dens med å tilsette litt melk.

- Te inneholder ingen kalorier, dersom du dropper å tilsette melk og sukker – dette kan være gunstig for helsa om man tenker på det store kaloriregnskapet.

- Dersom du er en av dem som liker å ha noe i teen, anbefaler jeg deg å velge melk, da dette som sagt inneholder både kalsium, jod, proteiner og ulike B-vitaminer. Sukker er bare ren energi, såkalte tomme kalorier, fordi de ikke har noen næringsstoffer kroppen har nytte av, sier hun.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer