VEI DEG PÅ FREDAG: Da er du på ditt letteste. Foto: Aflo Foto Agency / Alamy/All Ove
VEI DEG PÅ FREDAG: Da er du på ditt letteste. Foto: Aflo Foto Agency / Alamy/All OveVis mer

Vekt

Vei deg på fredag

Da kan du kanskje få et lite selvtillitsboost.

Det å følge slavisk med på baderomsvekta kan være en slitsom affære. Av og til er det nesten litt gøy å veie seg, andre ganger er det som et slag i trynet.

Vekta vår forandrer seg så smått hele tiden, og som mange vet er det ofte verst etter helga.

En del av oss legger på seg littegrann i løpet av fridagene, men vi mister også litt i løpet av uka, viser en undersøkelse gjort av VTT Technical Research Centre of Finland, Cornell University og Tampere University of Technology publisert på Social Science Research Network.

Derfor kan det være en fin start på dagen å hoppe på vekta fredag morgen. Dette er nemlig dagen i uka du er på ditt letteste!

LES OGSÅ: Derfor er du sugen på usunn mat

Tydeligst hos slankere

I undersøkelsen, omtalt av Today.com, kommer det frem at dette mønsteret er tydeligst hos slankere, eller de som holder seg på cirka samme vektnivå.

Hos de av oss som bevisst eller ubevisst legger på seg, er vektsvingningene mindre.

Forskerne undersøkte vektmålinger over 80 dager fra 178 mennesker, der flesteparten av dem var overvektige. Det kom frem at de begynte å legge på seg litt på lørdag, men at innen tirsdag var vekten på vei ned igjen. Fredag var dagen der deltagerne veide «minst».

Det er altså ikke så ille å nyte litt sjokolade til gullrekka på lørdagskvelden.

UNN DEG LITT GODIS: Det er helt greit å unne seg litt godis i blant, så lenge det ikke skjer hver dag.   Foto: Thinkstock
UNN DEG LITT GODIS: Det er helt greit å unne seg litt godis i blant, så lenge det ikke skjer hver dag. Foto: Thinkstock Vis mer

LES OGSÅ: Så mye må du trene for å gå ned i vekt

Matfrihet er bra

- Å tillate seg litt fleksibilitet i helga, er en langt mer realistisk mate å tilnærme seg mat og et sunt kosthold på. Dette fordi det hjelper oss å unngå og bli altfor lei av det stramme kostholdet, skriver Brian Wansink, professor i forbrukeroppførsel og forfatter av boka Slim by Design: Mindless Eating Solutions for Everyday Life.

Du blir ikke tjukk av å skeie ut litt av og til. Det viktigste er at det hører til sjeldenhetene, heller enn til hverdagsvanene.

- Ikke straff deg selv hvis du går litt opp i vekt over helga. Det som betyr noe er hvordan du legger opp uken din fra mandag morgen av, sier Wansink.

Lurt å sjekke

AV OG TIL ER LURT: Du trenger ikke gå på vekta hver dag, eller uke, men av og til er litt lurt.  Foto: Erwin Wodicka
AV OG TIL ER LURT: Du trenger ikke gå på vekta hver dag, eller uke, men av og til er litt lurt. Foto: Erwin Wodicka Vis mer

Hvis du gruer deg til å gå på vekten, er du ikke alene. Mange utsetter det å veie seg, kanskje spesielt etter ferier og helger med mye god mat og drikke.

Og selv om du ikke trenger å veie deg ofte, så kan det for de fleste av oss være lurt å sjekke status innimellom.

– Jeg tror mange kunne unngått å legge på seg mye, dersom de hadde veid seg av og til, har klinisk ernæringsfysiolog Kari Sellæg ved Norsk Idrettsmedisinsk Institutt (NIMI) tidligere uttalt til KK.no.

Ernæringsfysiologen har møtt mange overvektige pasienter, som forteller at de ikke har vært klar over ekstrakiloene på tidspunktet da de «kun» veide litt for mye.

Resultatet ble at vekten fortsatte å krype oppover.

 Sellæg mener mange kunne unngått en stor vektøkning, hvis de hoppet i det og gikk på vekten.

– Ikke la noen få kilo ekstra bli til mange kilo ekstra. Det gjelder å ta tak i det før det går for langt, sier hun.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: