IKKE LA TRENINGEN BLI RUTINE: Å trene fast er ikke det samme som å gjøre like øvelser hver gang. Varier så mye som mulig, og sats på det du faktisk liker.
IKKE LA TRENINGEN BLI RUTINE: Å trene fast er ikke det samme som å gjøre like øvelser hver gang. Varier så mye som mulig, og sats på det du faktisk liker. Vis mer

Slanking

Veien til varig vekttap

Det er 9 regler du bør følge.

Publisert




Hun veide over 100 kilo, og har klart å gå ned 50 kilo. I USA er Ali Vincent kjent som vinneren av den femte sesongen av reality-programmet The Biggest Loser. Her konkurrerer overvektige personer om å gå ned mest i vekt.

Vincent er den første kvinnen som har vunnet programmet. I tillegg til å ha halvert vekten sin, har hun gått gjennom en total livsstilsendring og har fått mye bedre selvtillit. En positiv holdning har mye å si når det gjelder vekttap, mener Vincent.

Hun er nå ute med boken, Believe It, Be It, der hun deler prinsippene for et sunt, balansert og godt liv.

Les også:
Gå ned 19 kilo på et år
Se bildene – bli slankere

1. Sett deg selv foran

- Jeg er en giver, og det har alltid vært min plikt, sier Vincent, ifølge Prevention.com.

Men nå har hun lært seg å tenke annerledes:

- Ikke bekymre deg om alle rundt deg, bruk heller tiden og energien til å tenke på deg selv, råder hun.

Hun innrømmer at denne delen er kanskje den vanskeligste å gjennomføre når man skal ned i vekt, men forsikrer at du vil komme langt ved å gi til deg selv først, og la andre komme i andre rekke.

Klassiske slankefeller

2. Nye perspektiver

Du har en jobb som du kanskje ikke liker, men du må holde deg til den for å få penger inn på kontoen. Vincent mener det er lurt å forandre innstillingen sin:

- Lær å like ”hvorfor” biten av jobben – du forsørger hele familien! Ikke fokuser på hvorfor du ikke klarer å oppnå er mål, tenk heller på måtene du skal få det til, oppfordrer hun, og mener det er lurt å tenke på samme måte i en slankekur.

3. Feiring uten kalorier

Du har bursdag. Istedenfor å feire den på en café med venninnene dine, hvor du lar deg friste av alle mulige søtsaker, inviter heller venninnene dine til å bli med deg på en treningsøkt!

Eller gå til svømmehallen med barna eller ta med mannen din på dansekurs, og lær og danse tango.

Maten som gjør deg slankere

4. La ikke trening bli en rutine

Vincent er ikke tilhenger av å holde seg til et fast treningsregime.

- Prøv alt! Gå på spinning, svøm, gjør kickboksing og tren styrke. Det er på den måten jeg gikk ned i vekt, og i tillegg fikk jeg en sterk og definert kropp, sier hun.

Nøkkelordet er å være aktiv: Gå en tur med barna eller hunden, kast en ball, eller gjør noe annet du liker.

- Jeg kjøpte en rokkering og digget det!

Så mye må du trene

5. Tenk på mat som bensin

Noen sier man ikke skal spise etter et bestemt klokkeslett.

- Jeg tenker heller på hva jeg gjør etter at jeg har spist. Hvis jeg skal legge meg rett etterpå, spiser jeg noe lett. Hvis jeg skal på aerobics, sørger jeg for å fylle opp kroppen slik at den skal komme seg gjennom timen, sier Vincent.

Se etter dette i matbutikken

6. Ikke et stort hårete mål

Vincent anbefaler å dele mål inn i delmål. Her er hennes eksempel:

- I mai løp jeg en halvmaraton. Først satte jeg meg som mål å gå 1,5 km, så løpe samme distanse, men etter å ha løpt 5 km følte jeg meg i så fin form at jeg bestemte meg for å fortsette litt til, og litt til etter det. Etter jeg hadde løpt 11 km tenkte jeg: Du har kommet halvveis, hvorfor ikke forsette? Så da løp jeg hele veien.

Sånne interne dialoger har jeg med meg selv hver dag, presiserer Vincent.

Slik blir du treningsglad

7. Press deg selv

Selv om du kan føle deg både mentalt og fysisk utmattet under et slankeprogram, lær deg selv å holde ut. Det vil gi deg styrke, er oppfordringen til Vincent.

Å gå ned 45 kilo kan føles som å måtte bestige Galdhøpiggen, men du klarer det så lenge du tar et skritt av gangen. Det lover Vincent.

8. Spis balansert

Vincent sier hun er veldig enkel når det kommer til kostholdet sitt, men hun har funnet ut hva som fungerer for henne, og holder seg til dette. Dette er dagsmenyen til Vincent:

Frokost: Hardkokte egg, ristet fullkornsbrød og en kaffe med skummet melk og suketter. Noen ganger tar hun litt smøreost på toasten.
Lunsj: Sandwicher. Hun fyller dem med så mange grønnsaker at de blir store og mettende.
Middag: Den kan bestå av taco med fisk eller grillet kveite. Spiser hun ute, bestiller hun grillet kylling med grønnsaker.
Snacks: Hun har alltid med seg mandler, epler og klementiner eller litt proteinpulver.

Derfor er egg sunt

9. Følg et treningsprogram

De gangene du trener på treningsstudio, bør du følge et treningsprogram, oppfordrer Vincent.

Les også: Tren intervaller innendørs

- Når jeg trener styrke trener jeg blant annet bryst, rygg, biceps og triceps til svetten renner. Og når jeg løper på tredemølle, gjør jeg ikke det samme hver gang. Jeg løper og går i forskjellig stigning og fart. Noen ganger går jeg baklengs eller sidelengs, avslutter Vincent.

VANT SLANKEKONKURRANSE OG BLE KJENDIS I USA: Ali Vincent veide over 100 kilo, og har klart å gå ned 50 kilo. Nå vil hun dele sine råd med andre. Foto: All Over Press
VANT SLANKEKONKURRANSE OG BLE KJENDIS I USA: Ali Vincent veide over 100 kilo, og har klart å gå ned 50 kilo. Nå vil hun dele sine råd med andre. Foto: All Over Press Vis mer

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer