Marie Claire

Velg burger etter kroppstype

Gjør deg selv en tjeneste og sleng riktig burger på grillen.

Selv om du har en kroppstype som er sånn eller slik så er det ingen selvfølge at den ideelle hamburgeren for eksempel er laget utelukkende av grønnsaker, ifølge Angela Ginn-Meadow, talsperson i organisasjonen The American Dietetic Association.

  • Velg sunn hurtigmat
  • Spis sunt på budsjett
  • Bli en superspiser
  • Ukeplan for et sunnere liv

  • Dette har fått Marie Claire.com til å lage en artig liten oversikt over fire ulike kroppstyper og hvilken hamburger som er mest passende i forhold til fett - og proteininnhold og så vidre. Se bare her:

    Epleform

    Din kroppstype: Eple: du legger på deg rundt midtpartiet, nærmere bestemt magen.
    Velg: Soyaburger (vegetarhamburger). Proteinene er med på å senke risikoen for hjerteykdommer som er en fare for denne kroppstypen. I motsetning til hamburgeren som inneholder mye mettet fett så inneholder soyaburgeren 85 prosent umettet fett, i tillegg til masse proteiner.
    Tips: Tilfør smak ved å dandere burgeren med vitamnrike løkringer eller sopp.

    Prøv for eksempel disse oppskriftene på soyaburgere.

    Pæreform

    Din kroppsfasong: Pære – ekstra vekt blir liggende på hoftene dine.
    Velg: Grønnsaksburger (vegetarhamburger). Dette er det ideelle lavkalori-valget.
    Tips: Spis sammen med en salat inneholdende protein – og fiberrrike bønner.

    Prøv for eksempel denne linseburgeren.

    Bananform

    Din kroppstype: Banan, du er naturlig tynn.
    Velg: Kalkunburger. Denne burgeren kommer med masse proteiner som trengs for å bygge muskler. Perfekt for slanke typer som ikke vil ned i vekt, men likevel holde seg faste i fisken.
    Tips: Dropp gjerne den ene halvdelen av hamburgerbrødet og legg masse grønnsaker oppå i stedet og spis med kniv og gaffel.

    Prøv for eksempel kalkunburger i pitabrød.

    Avokadoform

    Din kroppstype: Avokado- ekstrakiloene sprer seg rundt omkring, skriver Marie Claire.com.
    Velg: Biffburger. Et relativt høyt fett – og proteininnhold gjør at du holder deg mett lenger.
    Tips: Spis sammen med masse tomater – vitamin C er med på å hjelpe kroppen din å absorbere jernet i kjøttet.

    Prøv for eksempel denne luksusvarianten med indrefilet av storfe.

    Sjekk KKs kjærlighetshoroskop