Kosthold

Velg en mindre tallerken

Da kan du gå ned opptil én kilo i måneden, påstår forskere.

STØRRELSEN TELLER: Jo mindre tallerken du velger, jo mindre ender du opp med å spise. Det viser forskning. Foto: All Over Press
STØRRELSEN TELLER: Jo mindre tallerken du velger, jo mindre ender du opp med å spise. Det viser forskning. Foto: All Over Press Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Du vet du bør velge sunn mat, spise sakte og tygge godt, men visste du at hjemmet ditt faktisk kan jobbe mot deg hvis du prøver å gå ned noen kilo, eller bare ønsker å holde vekta?

En studie viser at små endringer i hjemmet kan være avgjørende for om du klarer å gå ned i vekt, viser en ny studie. Både hvor du spiser og størrelsen på tallerkenen kan faktisk spille en rolle når du prøver å kvitte deg med noen overflødige kilo, skriver Daily Mail.

I en studie fikk kinogjengere enten en stor eller en ekstra stor boks med popkorn. De som spiste fra den ekstra store boksen, spiste 45 prosent mer popkorn, sier forsker Brian Wansink til Daily Mail.

LES OGSÅ: Øyeblikkene som gjør deg tjukk

I en annen studie viste det seg at barn som fikk frokostblanding i en større bolle, mer sannsynlig ville be om en ny porsjon, enn barn som fikk servert maten i en mindre bolle.

Doktor Wansink forteller også om en studie hvor deltakerne gikk ned opptil én kilo i måneden ved å gjøre små forandringer hjemme.

Selv om det anbefales at du spiser hjemme, forklarer Wansink at hjemmene våre er fulle av skjulte feller som gjør at vi spiser mer enn vi trenger.

– Folk tror ikke at noe så enkelt som størrelsen på tallerkenen kan påvirke hvor mye du spiser, sier han.

LES OGSÅ: Viktig når du skal velge middag

– De fleste av oss har for mye kaos i livene våre til å være bevisst hver matbit spiser og så spørre oss selv om vi er mette, sier han.

Triksene du trenger

Nøkkelen ligger i å endre miljøet rundt deg slik at det jobber med deg, ikke mot deg, forklarer han.

LES OGSÅ: Så lenge bør du tygge maten

– Det er enklere å endre miljøet ditt enn å endre tankemønsteret ditt, sier Wansink.

Han gir følgende forslag til ting du kan gjøre for å få fart på vekttapet og unngå overspising:
1. Bruk mindre tallerkener.
2. Gjem eller fjern usunn mat.
3. Unngå å spise mens du ser på tv.
4. Ikke stol på at magen din sier ifra når du er mett – den kan lyve.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer