JA TAKK: Frukt og grønt er alltid bra, men variantene med sterke farger er best! Foto: Getty Images/iStockphoto
JA TAKK: Frukt og grønt er alltid bra, men variantene med sterke farger er best! Foto: Getty Images/iStockphoto
Frukt Og Grønt

Velg frukt og grønt med sterke farger

Jo sterkere fargen er, desto større er helsegevinsten.

Å spise mye frukt og grønt er det smarteste du kan gjøre for helsas skyld. Og faktisk er «fem om dagen»-regelen bare et minstemål. Du bør aller helst få i deg mer enn det.

Alt av frukt og grønt er selvsagt bra, så lenge du spiser dem mest mulig naturlig. (Du bør i hvert fall holde deg unna sukret frukt). Da sikrer du at kroppen får i seg de nødvendige vitaminene og mineralene som trengs for at den skal fungere optimalt.

Fargene spiller en rolle

Når det er sagt, finnes det frukt og grønt som er sunnere å spise enn andre. Og den generelle tommelfingerregelen er at jo sterkere og dypere farge frukten eller grønnsaken har, jo større er helsegevinsten.

Hvorfor? Fordi de sterke fargene viser at frukten eller grønnsaken inneholder høye nivåer av antioksidanter. Og antioksidanter hjelper til å bekjempe frie radikaler som bryter ned kroppens celler.

 Foto: Getty Images/iStockphoto
Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer
 Foto: All Over PressAll Over Press
Foto: All Over PressAll Over Press Vis mer
GRØNNKÅL: Spis mer av denne for vakrere hud med sunn glød. Foto: Wikipedia
GRØNNKÅL: Spis mer av denne for vakrere hud med sunn glød. Foto: Wikipedia Vis mer
BÆR: Bær er supert for synet, og jo blåere de er, jo bedre. Foto: Colourbox
BÆR: Bær er supert for synet, og jo blåere de er, jo bedre. Foto: Colourbox Vis mer
KJØR PÅ: Alle disse er eksempler på frukt og grønt du gjerne må spise mye av. Foto: Thinkstock.com
KJØR PÅ: Alle disse er eksempler på frukt og grønt du gjerne må spise mye av. Foto: Thinkstock.com Vis mer
SMART MIDDAG: En wok til middag er en enkel måte å få inn masse grønt i kosten. Foto: PantherMedia
SMART MIDDAG: En wok til middag er en enkel måte å få inn masse grønt i kosten. Foto: PantherMedia Vis mer

Her er de fire beste fargene å gå for:












Gå for rødt

Røde grønnsaker inneholder lykopen, en kraftig antioksidant som kan redusere risikoen for kreft og hjerte- og karsykdommer. Rød paprika, rødbeter, reddik og rabarbra er supre kilder, og selvsagt tomater. Men tomatene bør helst knuses eller varmes opp for at kroppen skal ta opp mest mulig av stoffet. Altså - en hjemmelaget tomatsuppe eller pastasaus er tingen.

Obs! Jordbær, bringebær, røde epler og moreller inneholder faktisk ikke lykopen, men får rødfargen sin fra antocyanin, men de er selvsagt sunne, de også.

Gå for oransje

Den flotte oransje fargen kommer fra beta-karoten, en antioksidant som styrker immuunforsvaret ditt. Dessuten inneholder oransje godsaker også mye vitamin C. Gjør det til en vane å spise en oransje frukt eller grønnsak hver dag, så holder du deg frisk og rask. Gulrøtter, appelsiner, søtpoteter og gresskar er fine eksempler. Kan du forresten trikset med å ha revne gulrøtter i kjøttdeigen?

Gå for mørkegrønt

Grønt er skjønt, og særlig mørkegrønt. Mørkegrønne grønnsaker inneholder mye folat, et vannløselig B-vitamin, som er bra for hjertet, spiller en nøkkelrolle i kroppens cellefornying, og spesielt for reparasjon av DNA. Bladgrønnsaker som grønnkål og spinat er de beste kildene, men også brokkoli og rosenkål er fine kilder.

Gå for lilla

Det er antocyanin som gir frukt og grønt den fine lillafargen. (Den finnes som nevnt også i røde frukter, men da er nivåene lavere.) Antocyaniner beskytter cellene mot frie radikaler, og forebygger både kreft og hjerte- og karsykdom. Rødkål, aubergine, lilla poteter og gulrøtter (ja, det finnes!), blåbær, bjørnebær og solbær er alle fine kilder. Les mer om hvorfor lilla er topp på tallerkenen her.

Løk er også topp

Farger er altså flott når du skal velge frukt og grønt. Men noen av de hvite grønnsakene er vel så sunne.

Da snakker vi om løkfamilien; nærmere bestemt hvitløk, sjallotløk, purreløk, vårløk og vanlig løk. Disse inneholder allicin, et plantekjemikalie som har sterke bakteriedrepende virkninger, og dermed fungerer som et naturlig antibiotikum. Med andre ord er det lurt å spise løk for å holde seg frisk. I tillegg senker allicin kolesterolnivået og blodtrykket. Av løkplantene nevnt er hvitløk mest potent når det gjelder allicin. For å utnytte dette, bør du la hakket hvitløk ligge litt på skjærebrettet før du hiver det i panne.
Til forsiden