GØY MED BIVIRKNING: En alkoholrik kveld blir fort full av kalorier. Foto: Thinkstock.com
GØY MED BIVIRKNING: En alkoholrik kveld blir fort full av kalorier. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Alkohol

Velg riktig drikke - spar på kaloriene

Sjekk hvilke type alkohol som inneholder færrest kalorier.

Det går slag i slag nå i jula, med festligheter og sosiale sammenkomster flere ganger i uka. Dette gjør også at de fleste av oss drikker mer alkohol enn ellers.

Det er jo for så vidt greit, så lenge vi har en viss kontroll på det - i hvert fall hva alkohol angår. Det skal faktisk ikke så veldig mye til før du overskrider den «gylne grensen» som gjør deg til en storforbruker av alkohol.

For kvinner ligger den på 14 enheter i uka, og det tilsvarer 14 flaskeøl, eller 14 vinglass á 1,5 dl (om vinen inneholder 12 prosent alkohol).

Én ting er å ikke drikke seg full hver gang alkoholen kommer på bordet, for det har flere leie bivirkninger - for eksempel tømmermenn dagen etter, eller noe så skummelt som at hjerneceller kreperer.

Et annet problem er at alkoholholdig drikke består av en god del kalorier. En fuktig kveld kan innebære at du får i deg dobbelt så mange kalorier som vanlig. Og når dette skjer kveld etter kveld er det fort gjort at kiloene sniker seg på.

LES OGSÅ: Akevitt kan være sunt

JA TIL SJAMPANJE: Men ikke drikk for fort og for mye! Foto: Colourbox
JA TIL SJAMPANJE: Men ikke drikk for fort og for mye! Foto: Colourbox Vis mer

Alkohol = kalorier

Ett gram alkohol gir cirka 7 kalorier. Til sammenligning gir ett gram sukker 4 kalorier. Men hvor mange kalorier inneholder en øl, et glass hvitvin eller en akevitt?

Det er store forskjeller på hvor mange kalorier forskjellige typer drikke inneholder. Det kan jo være kjekt å ha en viss peil på dette, så kan du velge det som inneholder færrest kalorier, om du skulle være bekymret for at du går på en kalorismell.

Her er en oversikt over kaloriinnholdet i vanlige typer drikke:





  • En flaskeøl = ca. 140 kalorier
  • En halvliter = ca. 215 kalorier
  • En flaske lettøl = ca. 80 kalorier
  • En halvliter lavkaloriøl = ca. 135 kalorier
  • Et glass tørr hvitvin (1,5 dl) = ca. 100 kalorier
  • Et glass søt hvitvin (1,5 dl) = ca. 135 kalorier
  • Et glass rødvin (1,5 dl) = ca. 100 kalorier
  • Et glass tørr champagne (1,2 dl) = ca. 90 kalorier
  • En shot brennevin* (4 cl) = ca. 100 kalorier
  • Et glass Baileys (4 cl) = ca. 130 kalorier
  • Et glass likør (4 cl) = ca. 155 kalorier
  • En vodka cranberry = ca. 200 kalorier
  • En rom og cola (4 cl alkohol, 33 cl cola) = ca. 200 kalorier
  • En rom og cola light (4 cl alkohol, 33 cl cola) = ca. 100 kalorier

  • Brennevin med rundt 40 prosent alkohol, som vodka, konjakk, akevitt, whisky eller rom, skriver Weightlossresourses.co.uk.

    De letteste valgene


    Som du ser av lista over, er det beste - om du skal drikke drinker, å velge drinker der blandevannet er uten sukker. Da er det bare alkoholen som tilfører kalorier.

    Hvis du ikke er noen fan av sukkerfrie drinker, er et glass tørr hvitvin, et glass rødvin eller et champagneglass fin alternativer. En fordel med å drikke vin er at du drikker dette saktere enn for eksempel champagne eller øl, og gjerne er flinkere til å drikke vin innimellom.

    Øl er ikke så galt, det heller, men siden vi gjerne drikker mer øl av gangen (enten en flaske på 33 cl eller en halvliter), blir det til at vi får i oss flere kalorier fra dette enn et vinglass.

    Uansett hva du velger er det lurt å drikke sakte, ha mat i magen, og drikke godt med vann mellom hver drink.

    LES OGSÅ: Fyllesyk? Her er maten som hjelper

    Denne artikkelen har tidligere vært publisert på KK.no, men har blitt funnet frem for å glede nye lesere.

    Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

    Saker spesielt utvalgt for deg: