Helse & Livsstil

Velg riktig mat

Du trenger ikke være ernæringsfysiolog for å velge rett. Sjekk KKs enkle eksperttips fra Christine Helle og Ina Garthe ved Olympiatoppen.

HETE SAKER: Chili får fart på blodomløpet, og er med å senke kolesterolet. Foto: Colourbox
HETE SAKER: Chili får fart på blodomløpet, og er med å senke kolesterolet. Foto: Colourbox Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Kjøttmiddag
Velg: Kyllingfilet, biff og vilt
Dropp: Pølser, kjøttpudding og koteletter med mye flesk

Taco-/spagettimiddag
Velg: Karbonadedeig eller renskåret kjøtt
Dropp: Kjøttdeig, medisterdeig o.l.

Fiskemiddag
Velg: Fileter eller skalldyr. Husk å variere mellom ulike fiskeslag.
Dropp: Fiskepinner o.l. hvis de er panert i mye fett. Varm dem i så fall i ovnen,
ikke i stekepanne med enda mer fett.

Snacks
Velg: Popkorn, nøtter (og spesielt valnøtter) eller potetgull stekt i enten rapsolje, peanøttolje, olivenolje e.l. Les innholdsfortegnelsen. Aller best: Stek chips selv, hjemme i ovnen.
Dropp: Kjeks lagd på ugunstige fett-typer. Potetgull stekt i usunn eller ukjent oljetype. Står det bare vegetabilsk olje, betyr det ofte palmeolje, som du med fordel kan styre unna.

Pålegg
Velg: Makrell i tomat eller halvfete/magre oster, mager leverpostei eller egg. NB! Husk grønnsaker oppå pålegget!
Dropp: Fete oster, salami o.l.

Drikke
Velg: Skummet melk, ekstra lett lettmelk, lettmelk eller smaksmelk lagd på lettmelk.
Dropp: H-melk og drikkeyoghurt.

Is
Velg: Saftis, yoghurtis eller en liten porsjon vanlig vaniljeis med bær oppå.
Dropp: Is med sjokobiter og liknende. Prøv også å venne deg av med de aller
rauseste porsjonene – og søte sauser på toppen. I hvert fall til hverdags.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer