FESTFROKOST: Alt som er godt skal fram under julefrokosten. Se hva du bør velge. Foto: fotofund - Fotolia
FESTFROKOST: Alt som er godt skal fram under julefrokosten. Se hva du bør velge. Foto: fotofund - Fotolia Vis mer

Kostholdsråd

Velg riktig til julefrokosten

Slik forholder du deg til julas bugnende frokostbord.

KK.NO: Lange, sene frokoster med et bord fullt av brød, pålegg og god drikke. Dette er noe av det som gjør jula ekstra hyggelig.

Endelig har vi tid til å sitte lenge og nyte frokosten, eller brunsjen - om du er av dem som liker å sove lenge i jula.

Uansett om julefrokosten inntas før klokka 11 eller ikke (fra klokka 11 kalles det gjerne brunsj) preges dette måltidet av overflod.

Alt som er godt står framme, og dermed er det fort gjort å forspise seg.

LES OGSÅ: Den beste frokosten dagen derpå

Velg smart fra buffeen

Det er selvsagt lov å spise en større frokost i jula enn vanlig, men da jula ofte betyr store lunsjer og middager også, i tillegg til mye god drikke, kan det være lurt å ha et bevisst forhold til hva du velger.

- Det er mange som snakker om mindful eating, altså at vi skal ta oss tid til å spise og virkelig nyte maten. Sånn sett er julefrokosten perfekt, for da sitter vi lenge og koser oss i en helt annen setting enn under hverdagsfrokosten, har Kari H. Bugge, ernæringsfysiolog hos Grete Roede AS, fortalt.

Hennes råd er å ikke spise deg mett på brødet når det er så mye godt pålegg. Tynne skiver er tingen, og del dem gjerne i to, slik at du kan smake på flere forskjellige pålegg uten å spise altfor mye brødmat.

HETT TIPS: Del skivene i to, så kan du smake på mer av pålegget uten å bli mett av brødet. Foto: Colourbox.com
HETT TIPS: Del skivene i to, så kan du smake på mer av pålegget uten å bli mett av brødet. Foto: Colourbox.com Vis mer


- Velg grovt brød, gjerne det grove rugbrødet, og unn deg mer av pålegget. Prioriter fiskepålegget, for da får du i deg sunt fett. Det er ellers veldig mye mettet fett i julematen, sier Bugge.

- Vær forsiktig med majones og begrens smørmengden litt. Ikke fråtse i de feteste tingene på frokostbordet. Velg juleskinke framfor julesylte, for eksempel. Spis sakte og kjenn etter når du er mett. Husk at det er flere frokoster i julen, så du trenger ikke ta den helt ut hver gang.

LES OGSÅ: Dette spiser treningsguruene til frokost

Tenk over innkjøpene

Om du er den som handler inn til julefrokosten, kan du med fordel prøve å begrense innkjøpene noe.

- Husk at vi ikke har dobbelt så stor mage i julen som ellers. Hvem skal spise opp all maten? Jeg er personlig veldig glad i ost, og kjøper inn de gode ostene i fleng, men det er jo bare meg som spiser dem, sier Bugge.

De fleste spiser litt mer i jula enn ellers, men du trenger altså ikke kjøpe inn dobbelt så mye av alt til julefrokosten.

LES OGSÅ: Slik vet du om brødet er grovt nok

Ikke skei helt ut

Du bør ellers følge de samme reglene under julefrokosten som du ellers gjør til frokostmåltidet. Det betyr at du begrenser det søte pålegget, og ligger unna kaker og brus.

NEI TAKK: Julekaken får vente, ligg unna den til frokost. Foto: Colourbox
NEI TAKK: Julekaken får vente, ligg unna den til frokost. Foto: Colourbox Vis mer


Dette bør du gå for:

  • Rene kjøttprodukter som juleskinke og roastbiff framfor salami, bacon, lammerull og sylte.
  • Røkelaks, gravlaks og sild, da får du proteiner og sunt fett.
  • Tynne brødskiver framfor rundstykker.
  • Grovt framfor fint brød.
  • Friske grønnsaker som pynt.


Dette kan du spise litt av:


Dette bør du ligge unna:

  • Brus, kaker og søt gjærbakst.

    Denne saken har tidligere vært publisert på KK.no, men er hentet frem igjen til glede for nye lesere!

 

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: