ØVERST ER BEST: Fruktnøtt inneholder mindre fett enn Melkesjokolade og en mindre andel av fettet er av det mettede, altså usunne, slaget. Foto: Freia
ØVERST ER BEST: Fruktnøtt inneholder mindre fett enn Melkesjokolade og en mindre andel av fettet er av det mettede, altså usunne, slaget. Foto: Freia
Sjokolade

Velg sjokolade med frukt og nøtter

Mer fiber og mer av det sunne fettet.

Valgets kvaler: Du har tre kritikerroste dvd-filmer i veska, sofaen venter, og nå står du foran sjokoladehylla i kiosken. Skal du velge ren sjokolade, eller en med snacks i?

Både den tradisjonelle melkesjokoladen og Fruktnøtt er bestselgere hos Freia.

Fruktnøtt inneholder mindre fett enn Melkesjokolade og en mindre andel av fettet er av det mettede, altså usunne, slaget. Videre har Fruktnøtt mindre salt og mer kostfiber.

Den har litt flere karbohydrater, men innholdet av rent sukker er omlag det samme som i Melkesjokolade.

Det lønner seg altså å velge Fruktnøtt framfor Melkesjokolade om du skal skeie ut en dag.

Freia Melkesjokolade
Næringsinnhold per 100 gram:
Energi 550 kcal
Proteiner8,2 g
Karbohydrater53,0 g
- hvorav sukkerarter 52,5 g
Fett34,0 g
- hvorav mettet fett20,5 g
Kostfiber 2,3 g
Natrium 0,08 g

Freia Fruktnøtt
Næringsinnhold per 100 gram:
Energi 525 kcal
Proteiner7,8 g
Karbohydrater55,5 g
- hvorav sukkerarter 53,5 g
Fett30.0 g
- hvorav mettet fett15,5 g
Kostfiber3,1 g
Natrium 0,06 g

MED TRANEBÆR, GRANATEPLE, DRUE OG PAPAYA: Denne er knallgod - vi lover! Foto: Produsenten
MED TRANEBÆR, GRANATEPLE, DRUE OG PAPAYA: Denne er knallgod - vi lover! Foto: Produsenten Vis mer

Sjokolade for samvittigheten





Skal du spise sjokolade med ekstra god samvittighet velger du mørk sjokolade. Den er sunnere enn den lyse.

Og vil du ha en samvittighetsboost på toppen av dette igjen velger du en sjokolade som er produsert på etisk forsvarlig måte. En nykommer på det norske markedet er den belgiske NewTree-sjokoladen (ekstern lenke).

Produsenten bruker resirkulert emballasje, engasjerer seg i regnskogbevaring, varene fraktes med båt og hybridkjøretøy, og selskapet opererer fra byggteknisk miljøvennlige bygninger.

Sjokoladen selges i helsekostbutikker og har en rekke ulike smaker, for eksempel ingefær, chili og tranebær. Det helt spesielle med den er at den har 30 prosent mindre sukker enn annen mørk sjokolade, og den har et veldig høyt fiberinnhold.

Og ikke minst - den smaker helt nydelig. Vi har testet!

Slik velger du den sunneste mørke

Det er faktisk forskjell på mørk sjokolade også - det har vi skrevet om før her på KK.no.

Er det slik at jo mer kakao den inneholder, dess sunnere er den? Eller spiller andre faktorer som fett- og sukkermengde inn?

Nettopp dette gir Mattilsynet svar på på Matportalen.no.

70 eller 86 prosent kakao?

I butikken kan du som oftest velge mellom mørk sjokolade som inneholder 70 prosent kakao, eller 86 prosent kakao. Hva er best?

Det svenske livsmedelsverket (ekstern lenke) har funnet ut at mørk sjokolade med mer enn 70 prosent kakao inneholder mer fett og mindre sukker enn mørk sjokolade med mindre enn 70 prosent kakao.

Det totale energiinnholdet var noe høyere i sjokoladen med mest kakao. Så betyr det at det er lurest å velge sjokolade med 70 prosent kakao?

Ikke nødvendigvis. Ifølge Mattilsynet handler det om hvor energien, eller kaloriene, i sjokoladen kommer fra.

LES OGSÅ: Rødvin og sjokolade blir sunnere sammen

Type fett teller

Kalorier fra sukker er som regel ikke positivt. Når det gjelder fett bør du sjekke hva slags type fett det er snakk om.

Varer med en stor andel umettet fett regnes som helsemessig bedre enn varer med mye mettet fett.

TA TESTEN: Hva vet du om fett?

Kakaofett er mettet fett, altså ikke av det sunne slaget. Det er derfor lurt å se på ingredienslisten om noe av fettet i sjokoladen er erstattet med sunne planteoljer.

Aller best er det om ingredienslisten gir opplysninger om andelen mettet fett kontra umettet fett. For eksempel har raps- og olivenolje en gunstig fettsyresammensetning.

Den sunneste sjokoladen inneholder mye kakao, lite sukker og lite mettet fett.
Til forsiden