BRUNOST: Ifølge ernæringsfysiologen bør du begrense inntaket til helgen. Brunost inneholder kanskje mindre fett enn mange andre oster, men den inneholder også store mengder sukker, og den lettere varianten inneholder faktisk mer enn originalen.  Foto: Thinkstock
BRUNOST: Ifølge ernæringsfysiologen bør du begrense inntaket til helgen. Brunost inneholder kanskje mindre fett enn mange andre oster, men den inneholder også store mengder sukker, og den lettere varianten inneholder faktisk mer enn originalen. Foto: Thinkstock Vis mer

Ost

Velger du den lette brunosten?

Den inneholder faktisk mer sukker enn den vanlige varianten.

Er du en av dem som bare elsker ost?

Jarlsberg, Norvegia, brie, camembert, chèvre , ridderost og mozzarella - det finnes uendelig med gode oster å meske seg med.

Og det beste av alt er at de har så mange bruksområder - enten det er sammen med kjeks og druer, på pastaen eller på brødskivene dine.

Men hvor sunt - eventuelt usunt, er egentlig ost?

LES OGSÅ: Tomatsausen som kan redde livet ditt

BLÅMUGGOST: Oster som blåmuggost eller hvitmuggost er blant de som inneholder mest fett, og som regel litt mindre kalsium enn det det er i brunost og gulost.  Foto: Thinkstock.com
BLÅMUGGOST: Oster som blåmuggost eller hvitmuggost er blant de som inneholder mest fett, og som regel litt mindre kalsium enn det det er i brunost og gulost. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Inneholder en del mettet fett

– Blåmuggost og hvitmuggost inneholder vanligvis mer fett og kalorier, og mindre kalsium, enn gulost og brunost, selv om det kan variere noe, forteller klinisk ernæringsfysiolog, Lise von Krogh.






Likevel er de fleste meieriprodukter - inkludert ost, en god kilde til kalsium - et mineral som har mange viktige funksjoner for kroppen din.

Kalsium er først og fremst viktig for å holde skjelettet godt og sterkt, men er også viktig for musklene, cellene og nervesystemet i kroppen. Tidligere studier har også vist at mineralet kan forlenge livet ditt.

– I forhold til blåmuggost og lignende varianter, er både brunost og gulost magrere varianter det kommer til fettinnhold, forteller von Krogh.

Så mye fett er det i osten:
  • Gulost 27 prosent fett
  • Brunost 27 prosent fett
  • Normanna 28 prosent fett
  • Brie 32 prosent fett
  • Gräddost 37 prosent fett
  • Royal Blue 45 prosent fett

  • 924900

    Mye av fettet i ost er i tillegg mettet fett, som blant annet kan bidra til å øke risikoen for hjerte- og karsykdom.

    LES OGSÅ: Enkle triks for et sunnere hjerte

    SPIS GULOST TIL FROKOST: Lise von Krogh anbefaler gulost til hverdags - gjerne beriket med vitamin D, og brunost til helgene.  Foto: Fotolia
    SPIS GULOST TIL FROKOST: Lise von Krogh anbefaler gulost til hverdags - gjerne beriket med vitamin D, og brunost til helgene. Foto: Fotolia Vis mer

    Brunost er magrere, men ikke sunnere

    Selv om brunost og gulost inneholder mindre fett enn andre sorter, er det dessverre ikke slik at du kan spise ubegrensede mengder - spesielt ikke av brunost.

    Den inneholder riktignok mindre fett, men også store mengder sukker.

    – Melkesukker gir like mye energi som vanlig sukker. De fleste oster innholder lite melkesukker - blant annet hvitost og muggost. Brunost, geitost og prim derimot, inneholder mellom 37-53 prosent sukker, sier von Krogh.

    Og det er heller ingen løsning å velge den lette brunostvarianten - tvert om! Lett betyr nemlig mindre fett, ikke sukker - som regel inneholder de faktisk mye mer sukker.

    For eksempel inneholder Gudbrandsdalsost 37,6 gram sukker, og den lette varianten 46,3 gram sukker. Fløtemysost inneholder 37,5 gram sukker, og den lettere varianten innholder 46,4. Prim inneholder 50,4 gram sukker, og den lette varianten 53,1 gram.






    – Det er derfor en fin energikilde etter trening, men litt for søtt som pålegg i hverdagen.

    I tillegg er kalsiuminnholdet i brunost og prim halvparten av det du finner i gulost.

    – Det er også viktig å merke seg at brunost ikke lenger er tilsatt jern slik som den var tidligere, og er derfor ikke så mye bedre enn gulost. Hvis du trenger tilskudd av jern, bør du derfor heller se etter den som er til barn, som Sprett.

    LES OGSÅ: Snacks med litt bedre samvittighet

    DEN SUNNESTE OSTEN: Ifølge ernæringsfysiologen er gammelost den aller sunneste osten du kan velge, ettersom den inneholder 50 prosent proteiner.  Foto: Tone Ruud Engen
    DEN SUNNESTE OSTEN: Ifølge ernæringsfysiologen er gammelost den aller sunneste osten du kan velge, ettersom den inneholder 50 prosent proteiner. Foto: Tone Ruud Engen Vis mer

    En god kilde til jod

    Hvis du skal velge den aller sunneste osten, anbefaler von Krogh at du går for gammelost, som inneholder hele 50 prosent proteiner.






    I tillegg har den en rekke andre helsefordeler. Tidligere studier har blant annet vist at inneholdet av de helsefremmende stoffene vitamin K og peptider kan bidra til at pålegget senker blodtrykket.

    Men de andre ostefavorittene kan også by på mer enn bare sukker og mettet fett.

    – Meieriprodukter er også en kilde til jod, ettersom kraftfôret til dyrene er beriket med stoffet. Jod er et næringsstoff det finnes lite av i andre matvarer enn sjømat, og meieriprodukter er derfor en god kilde, sier von Krogh.

    Uansett hvilken ost du foretrekker, er det imidlertid ikke slik at du trenger å kutte ut noe som helst. Ernæringsfysiologen anbefaler bare at du tenker litt over når du spise de forskjellige.

    – Jeg anbefaler hvitost i ukedagene (gjerne den med tilsatt vitamin D), og brunost til helgekosen. Da spiser du osten med mest kalsium i ukedagene og den med mest sukker i helgen, sier hun.

    Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

    Saker spesielt utvalgt for deg: