Yoghurt

Velger du riktig yoghurt?

Ikke alle er like fordelaktige for magen.

VELGER DU RIKTIG? Dersom du spiser yoghurt for magen sin skyld, kan det være lurt å sjekke ingredienslisten. Blant annet er det lurt å styre unna enkelte typer tilsatt fiber og sukkeralkoholer. Foto: kichigin19 - Fotolia
VELGER DU RIKTIG? Dersom du spiser yoghurt for magen sin skyld, kan det være lurt å sjekke ingredienslisten. Blant annet er det lurt å styre unna enkelte typer tilsatt fiber og sukkeralkoholer. Foto: kichigin19 - Fotolia Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

KK.NO: Du har kanskje hørt at yoghurt er bra for magen?

Hvis magen krangler - enten det er fordi den for tiden er litt treg, du opplever at du er oppblåst eller den bare rumler en hel del, så er ofte yoghurt det første rådet du får.

Men i et uendelig utvalg av smaker, merker og varianter  - hvilken bør du egentlig velge?

Er det for eksempel det samme om du velger yoghurt naturell, eller en med smak? Bør du velge med sukker eller uten? Kanskje du burde velge gresk, eller tyrkisk?

Det er lett å bli forvirret, og ifølge eksperten er det ikke det samme.

LES OGSÅ: Bytt ut julekakene med jordbær

Vær obs på lett-variantene

- Yoghurt kan påvirke magen gjennom sitt innhold av laktose, melkesyrebakterier, fiber og søtstoffer, sier Stine Malvik, som har en bachelorgrad i ernæring ved Universitetet i Oslo og for tiden avslutter sin mastergrad innen klinisk ernæring.

- Melkesyrebakterier, eller probiotika, finnes i alle typer yoghurt, men enkelte typer er tilsatt ekstra melkesyrebakterier, og da er det gjerne valgt ut stammer av bakterier som har god effekt på tarmen, forteller hun.

VANSKELIG Å VELGE: Det finnes jo så mange varianter,, så hvordan skal man velge? Sjekk listen lenger ned for å få med deg noen greie huskeregler.  Foto: Mara Zemgaliete - Fotolia
VANSKELIG Å VELGE: Det finnes jo så mange varianter,, så hvordan skal man velge? Sjekk listen lenger ned for å få med deg noen greie huskeregler. Foto: Mara Zemgaliete - Fotolia Vis mer

Disse kan hjelpe dersom du har diaré eller treg mage - litt avhengig av hvilke bakteriestammer som er brukt. Malvik understreker imidlertid at det er mye forskere ikke vet når det gjelder dette ennå, så det er derfor ingen garanti for at det hjelper.

Men det betyr likevel ikke at du ikke kan øke sannsynligheten ved å velge riktig.

- Enkelte yoghurter - spesielt lettvarianter, tilsettes fiber for å opprettholde riktig konsistens når fettet fjernes. Fiberet er ofte inulin, FOS eller oligosakkarider - noe som for personer med sensitiv tarm ofte vil skape rumling, oppblåsthet og luftdannelse.

Når det gjelder sukkerfri yoghurt, kan det imidlertid variere.

Enkelte er tilsatt det samme søtningsmiddelet som finnes i lettbrus - som ikke påvirker fordøyelsen i stor grad, mens andre er tilsatt stoffer som ikke er like bra for fordøyelsen. Det er derfor lurt å sjekke ingredienslisten, og noe du bør se etter er sukkeralkoholer.

- Du skal være oppmerksom på yoghurt som inneholder sukkeralkoholer - som maltitol og sorbitol. Disse vil kunne gi luft i magen hos de fleste, forklarer Malvik.

LES OGSÅ: Her er lesernes beste julebakst

Så, hva er det beste du kan velge?

- Det beste du kan velge hvis du har fordøyelsesproblemer er yoghurt naturell - enten helt vanlig, gresk eller tyrkisk. Da slipper du fiber og kunstig søtning, sier Malvik.

Det finnes nemlig mange varianter av søtstoffer, og ikke alle er like vennlige mot magen.

- Har du problemer med diaré kan du prøve en type som er tilsatt melkesyrebakterier, men min erfaring er at disse ofte inneholder enten fiber eller kunstig søtning. Dermed går vinningen opp i spinningen, og du ender opp med luft i magen istedenfor.

Hvis du vil ha yoghurt med smak, men samtidig ønsker å passe på magen er det beste alternativet å velge de helfete variantene, og heller spise det litt mer sjeldent.

Fortsatt forvirret? La oss snevre det litt inn.

  • Sukker eller ikke sukker?

- Yoghurt med sukker er helt trygt å velge for magen, så lenge de ikke er søtet med fruktose i stedet for vanlig sukker, sier Malvik.

Fruktose vil hos enkelte personer med sensitiv mage skape trøbbel. Maltitol er et sukkeralkohol - kunstig søtning, og vil for de fleste gi problemer med luft, og ved stort inntak diaré. Det er imidlertid trygt å velge den uten sukker så lenge du ser at det ikke står sukkeralkoholer eller fruktose på ingredienslisten.

  • Naturell eller med smak?

- Naturell yoghurt er det absolutt tryggeste du kan velge hvis du vil spise en yoghurt uten å få magetrøbbel. Her er det ikke tilsatt kunstig søtning eller fiber som gir luftplager, forteller ernæringsfysiologen.

Hun forteller at smaksatt yoghurt kan komme med eller uten tilsatt sukker, og er den uten, er det lurt å sjekke om maltitol står på listen.

  • Gresk eller tyrkisk?

- Det spiller ingen rolle om den er gresk eller tyrkisk, men tyrkisk yoghurt er som oftest helt «naturell», og dermed veldig magevennlig. Gresk yoghurt er også helt fint, men vær oppmerksom på de som er tilsatt smak, er sukkerfrie eller har redusert fettinnhold.

- Da kan det være tilsatt fiber (inulin, oligofruktose eller FOS) eller maltitol.

SUPERT MELLOMMÅLTID: Hvis du velger riktig, er ikke bare yoghurt bra for fordøyelsen, men det er også et supert mellommåltid - for eksempel i slumpen rundt klokken 14.00. Foto: Fotolia
SUPERT MELLOMMÅLTID: Hvis du velger riktig, er ikke bare yoghurt bra for fordøyelsen, men det er også et supert mellommåltid - for eksempel i slumpen rundt klokken 14.00. Foto: Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Bytt ut lettrømmen med yoghurt

Hva er egentlig melkesyrebakterier?

Det er mye snakk om melkesyrebakterier, men hva er det egentlig?

- Yoghurt er et syrnet melkeprodukt og inneholder derfor melkesyrebakterier helt naturlig, forteller Malvik. 

Hun forklarer imidlertid at melkesyrebakteriene ikke klarer å overleve det sure miljøet i magesekken, noe som betyr at de vil ødelegges der. Noen typer yoghurt er derfor syrnet med helt spesielle melkesyrebakterier som klarer å overleve syren i magesekken.

Dette er bakterier som hører til en sunn tarmflora.

- Bakteriene som tilsettes er oftest «lactobacillus acidophilus» og «lactobacillus bifidus», samt «lactobacillus rhamnosus GG (LGG)», forteller ernæringsfysiologen.

- Vi vet at disse melkesyrebakteriene er viktige for tarmfloraen vår, men vi kan ikke med sikkerhet si hvilken effekt det har å tilføre ekstra gjennom kosten, det man har sett i studier er at probiotika er gunstig ved diaré som følge av rotavirus eller antibiotikabruk.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer