KARBOHYDRATER: Raske karbohydrater bør unngås fordi de blant annet gir lite næring og påvirker blodsukkeret negativt.  Foto: Getty Images
KARBOHYDRATER: Raske karbohydrater bør unngås fordi de blant annet gir lite næring og påvirker blodsukkeret negativt. Foto: Getty Images
Karbohydrater

Velger du riktige karbohydrater?

Et lite kutt kan utgjøre en stor forskjell.

Sliter du fortsatt med å bli kvitt de ekstra kiloene som kom snikende i jula? Ja, da er det kanskje på tide å bytte ut ditt nåværende kosthold med et som er litt bedre.

Små endringer - som å drikke vann i stedet for juice, eller bytte ut poteter med salat, kan utgjøre en stor forskjell.

LES OGSÅ: Bør du droppe karbohydrater helt?

ERNÆRINGSEKSPERT: Camilla Andersen er ernæringsfysiolog med mastergrad fra Universitetet i Oslo, samt gründer og daglig leder av Somebody.no. Foto: SomeBody/Martin Andersen
ERNÆRINGSEKSPERT: Camilla Andersen er ernæringsfysiolog med mastergrad fra Universitetet i Oslo, samt gründer og daglig leder av Somebody.no. Foto: SomeBody/Martin Andersen Vis mer

Unngå raske karbohydrater

Raske karbohydrater, også kjent som «tomme kalorier», finner du ofte i hvitt mel og sukker.

Disse bør unngås fordi de gir lite næring, påvirker blodsukkeret negativt, gir kortvarig energi og lite overskudd utover dagen. I tillegg blir du raskt sulten igjen.





Camilla Andersen, ernæringsfysiolog og daglig leder i Somebody.no, forteller at noe alle bør gjøre er å begrense inntaket av sukker og hvitt mel i hverdagen.

Likevel mener hun karbohydrater ikke er så usunt som en del gjerne skal ha det til.

– Mange påstår at karbohydrater er gift for kroppen og at korn er roten til alle betennelser. Jeg mener det er på tide å se alle de gode råvarene som hjernen, hjertet og kroppen vår har godt av, fremfor alt som har skapt sykdom.

– Det skaper en negativ balanse og folk blir «redd» for mat. Og vi vet alle hvor mye psyken spiller inn, sier hun til KK.no.

LES OGSÅ: Spiser for lite grønnsaker og grove karbohydrater

BRØD: Du bør ha fokus på hele korn og grovest mulig brød når du velger matvarer. Det aller beste er å bake det selv. Foto: All Over Press
BRØD: Du bør ha fokus på hele korn og grovest mulig brød når du velger matvarer. Det aller beste er å bake det selv. Foto: All Over Press Vis mer

Spis mer fiber

Ifølge Foxnews.com er fiber et «mirakel karbohydrat» som egner seg kjempegodt dersom du er på en diett.

Mat som inneholder mye fiber er nemlig kalorifattig og gjør at du beholder metthetsfølelsen lengre.

I tillegg absorberer fiber fett og kalorier i magesekken, og skyller det ut av kroppen før det rekker å resultere i en vektøkning.

(Saken fortsetter under bildet)






Andersen forteller at dersom du bytter ut noen få matvarer med mer fiberrike alternativer, vil du få et betydelig bedre kosthold.

– Kli og kim er den delen av kornet vi trenger da disse er proppfulle av vitaminer, mineraler og fiber. Du bør ha fokus på hele korn og grovest mulig brød når du velger matvarer. Det er best å bake det selv, da vet du akkurat hva du får i deg. Det kan også være lurt å bytte ut pasta og poteter med for eksempel bønner og linser, som er kjempesunt.

– Kun 15 prosent av oss oppfyller myndighetenes anbefalinger om å få i seg fem om dagen, så her har vi mye å hente på å bli flinkere til å spise mer grønnsaker. Frukt og bær er også proppet med vitaminer, antioksidanter og fiber.

LES OGSÅ: Så mye karbohydrater trenger du som trener

Redusert risiko for helseplager

Ifølge Helsedirektoratet er det ikke store kostholdsendringer som skal til for å gi økt helsegevinst.

Bare ved å øke inntaket av grønnsaker, frukt, grove kornprodukter og fisk, samt redusere inntaket av mettet fett, salt, rødt kjøtt og fete kjøttprodukter, kan vi faktisk redusere risikoen for å utvikle hjerte- og karsykdommer, kreft, overvekt og type-2 diabetes.

LES OGSÅ: Karbohydratene du bør være obs på
Til forsiden