VELGER DU SALAMI PÅ BRØDSKIVENE? Ifølge ernæringsekspert, Jeanette Roede, vil dette raskt resultere i mye kalorier og fett, og kan faktisk være årsaken til de ekstra kiloene som sniker seg på.  Foto: Fotolia
VELGER DU SALAMI PÅ BRØDSKIVENE? Ifølge ernæringsekspert, Jeanette Roede, vil dette raskt resultere i mye kalorier og fett, og kan faktisk være årsaken til de ekstra kiloene som sniker seg på. Foto: Fotolia Vis mer

Fett

Velger du salami på brødskivene?

Det kan være lurt å spare dette pålegget til helgen.

Det er en kjent sak at frokost er dagens viktigste måltid. Enkelte foretrekker å starte dagen med frokostblanding, mens andre går for den kjente og kjære brødskiva - som er spesielt populær blant nordmenn.

I tillegg til å velge riktig brød, er det du har på skiva også sentralt for hvor sunt brødmåltidet er.

Selv de mest næringsrike grovbrødblingsene kan bli usunne hvis vi velger feil pålegg.

Og her er det fort gjort å bomme.

Og ifølge ernæringseksperten kan det være lurt å droppe pålegget som inneholder mettet fett, og heller velge magert.

Kutt ned på pålegg som salami

Hvis du skal ned i vekt, er det ifølge ekspertene først og fremst lurt å kutte pålegg som inneholder mettet fett, og heller velge magert.

Et pålegg som ofte går igjen, og som ikke er særlig magert, er salami.

– Du sparer veldig mye på å velge magert pålegg - spesielt siden salami inneholder det mettede fettet vi helst skal ha mindre av, samt mye salt, sier Jeanette Roede, ernæringsekspert og kommnikasjonssjef i Grete Roede AS.

Nå tenker du sikkert at et par skiver salami i løpet av dagen ikke har så mye å si - og det har det heller ikke i mindre mengder, men ifølge eksperten kan du vinne mye på å bytte ut akkurat dette pålegget, både med tanke på fett og salt.

– En gang i blant gjør det selvfølgelig ingen ting, men spiser du to brødmåltider om dagen, med to brødskiver og fire salamiskiver hver gang, blir det fort en del kalorier og fett.

– Faktisk kan det være årsaken til de ekstra to kiloene som sniker seg på, sier Roede.

Det er nemlig stor forskjell på en porsjon (20 gram) salami og for eksempel en porsjon skinke. En porsjon salami inneholder 79 kilokalorier, sammenlignet med skinke som inneholder 22 kilokalorier.

LES OGSÅ: Ikke løsningen hvis du vil ned i vekt

VELG FISK: Fremfor det usunne fettet du får fra salami, anbefaler Roede at du velger sunne kilder til fett som fisk - for eksempel røkt laks, ørret eller makrell. Foto: Getty Images/iStockphoto
VELG FISK: Fremfor det usunne fettet du får fra salami, anbefaler Roede at du velger sunne kilder til fett som fisk - for eksempel røkt laks, ørret eller makrell. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Den magre varianten er ikke så mye bedre

Som med så mye annet på markedet, har det kommet en salamivariant som er magrere.

Men spørsmålet er om dette er et bedre alternativ?

– Hvis du først skal ha salami, så er det et bedre alternativ, sier Roede.

– Men de inneholder likevel mer kalorier og fett en for eksempel skinke eller kalkunpålegg. I tillegg er det gjerne slik at du spiser litt mer når du velger den magre varianten, og da går vinningen opp i spinningen.

Hun anbefaler derfor at du spiser variert, og som hovedregel heller velger pålegg som er en kilde til sunt fett, som har vist seg å ha en rekke helsefordeler.

– Prøv for eksempel makrell i tomat, røkt makrell, ørret eller laks, forteller ernæringseksperten.






Ellers er også alle andre former for renskåret kjøtt et godt alternativ, for eksempel roastbiff, kalkun og skinke. Du kan av og til bruke spekemat, selv om det inneholder mye salt. Skjær gjerne av det synlige fettet.

Det finnes også magre fiskepålegg som fiskepudding og fiskekaker, som også er gode påleggsalternativer.

Pålegg som servelat vil ifølge eksperten inneholde en del fett igjen.

LES OGSÅ: Sannheten om lettproduktene

EGG ER EN GOD START PÅ DAGEN: De smaker godt og holder deg mett lenger. Men velg bløtkokt eller stekt, sier Fedon Lindeberg.  Foto: Thinkstock.com
EGG ER EN GOD START PÅ DAGEN: De smaker godt og holder deg mett lenger. Men velg bløtkokt eller stekt, sier Fedon Lindeberg. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Velg dette på brødskiva istedenfor

Det finnes flust av andre typer pålegg som er mye bedre for kroppen din, og matguru Fedon Lindberg har tidligere gitt KK.no tips om hvilke som er best.

Hvis du ikke er helt klar for å gi slipp på salami på brødskivene enda, kan du i det minste variere litt med noen av disse alternativene:

FISK ER FLOTT:
Lindberg sier at det aller sunneste pålegget du kan velge er fisk.

– Jeg vil anbefale enten fiskepålegg som peppermakrell, makrell i tomat, sild, sardiner, røkelaks eller gravlaks.

Dette er ikke bare flotte proteinkilder, men gir deg også en sunn dose med den sunne, flerumettede fettsyren omega 3, et stoff de fleste av oss trenger mer av, og også og andre viktige vitaminer og mineraler.

BLØTKOKT EGG: Også egg er et godt alternativ til frokost, men kostholdseksperten kan fortelle at du helst bør velge bløtkokt.

– Egg er bra, men det bør helst være bløtkokt eller stekt slik at plommen fortsatt er flytende. Når plommen blir fast, er en stor del av kolesterolet oksidert og det er ikke bra.






HVIS DU VIL HA NOE SØTT: I så fall bør du enten pynte brødskivene med cottage cheese og friske bær, eller syltetøy med redusert sukkerinnhold - hvis du ikke har bær tilgjengelig.

– En annen variant er peanøttsmør eller annet nøttesmør og litt sukkerfritt syltetøy, sier Lindberg.

BRUK GRØNT TIL PYNT: Mange liker å pynte brødskivene med agurk, paprika eller andre grønnsaker. Men er det noen vits, når det er snakk om så liten mengde?

– Alt hjelper, men vi må ha som mål å få i oss 500-600 gram grønnsaker daglig. Da skal det mye mer til enn en paprikaring eller agurkskive. Det er viktig at samtlige måltider inneholder grønnsaker, gjerne fiberrike som fra for eksempel kålfamilien og løkfamilien.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: