Trening

Vi avslører treningsmytene

Fem påstander som bare er visvas.

MYTE: Muskler veier mer enn fett? Uttrykket er misvisende. Sjekk hvorfor lenger ned. Foto: Thinkstock
MYTE: Muskler veier mer enn fett? Uttrykket er misvisende. Sjekk hvorfor lenger ned. Foto: Thinkstock Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
I disse treningsfokuserte tider får vi servert treningstips fra alle bauger og kanter - fra venninner, blader, aviser, nettsider, treningseksperter og idrettsutøvere.

Mange tips er sikkert nyttige, men det er noen som bare er visvas. Når en venninne tipser om at du raskere får matchvekten om du går på nutrilettdiett samtidig som du begynner å hardtrene til halvmaraton, da håper vi du skjønner at hun tar feil.

Glem halvmaraton, bli heller med på KK-mila!

Men noen treningsmyter er vanskeligere å avsløre. Her presenterer vi fem "klassikere":

1. Du forbrenner mer fett om du trener på tom mage

Det hadde jo vært fint om det var slik at om du trener før frokost svis rumpeflesket raskere vekk, eller at du kjappere ble kvitt magen om du gikk rett på trening etter jobb uten å ha spist siden lunsj klokka 12. (Når det er sagt så har morgentrening den fordelen at det får igang forbrenningen for resten av dagen.)

Slik er det dessverre ikke. Totalt sett forbrenner du omtrent like mye kalorier enten du trener på tom mage, eller etter å ha spist noe 1-2 timer før. Ifølge KKs treningsekspert Ine Garthe er det dessuten viktig å ha noe mat i magen hvis du skal trene skikkelig, for hvis ikke vil du ikke klare å yte maks.

Så hvis målet med treningen er å bli sterkere, strammere og få bedre kondis, skal du passe på å spise noe et par timer før treningsøkten. Hvis treningen din er av lavere intensitet, og du bare er interessert i å få rørt på deg, løsnet litt i muskler og brent noen kalorier, kan du godt trene på tom mage.

2. En times spasertur er også trening og hjelper deg å miste vekt

Hadde det enda vært så vel. Det er absolutt flott å komme seg ut på en spasertur - du får frisk luft, kan la tankene vandre, og får beveget kroppen. Men det holder ikke dersom målet ditt er å komme i bedre form og bli slankere. (Dette gjelder ikke deg som er kraftig overvektig - i så fall er en spasertur absolutt et supert tiltak på veien til et mer aktivt liv.)

Skal du komme i bedre form og bli slankere må du få opp pulsen og bli anpusten. Kjør opp tempoet, bruk staver, eller sett på deg ankelvekter. Da vil selv en spasertur hjelpe. Alternativt følger du treningsopplegget til Leslie Sansone, som går ut på hyppige gåøkter med styrketrening underveis.

3. Du forbrenner samme antall kalorier enten du går eller jogger samme antall kilometer

Vi skjønner hvor denne tankegangen kommer fra. Si at du løper fem kilometer på en halvtime, eller går den samme distansen på en time. Siden du er i bevegelse dobbelt så lenge når du går distansen, forbrenner du totalt sett samme antall kalorier som om du hadde løpt den. Eller?

Nei, dette stemmer nok ikke. Forskning viser at du forbrenner rundt 30 prosent flere kalorier på å løpe distansen. Når du løper inkluderer dette et svevemoment der du må bruke muskler til å løfte hele kroppsvekten opp fra bakken, og det krever mye mer energi enn å gå. Så det er nok bare å bytte ut gåskoene med joggesko. Ikke overbevist? Les mer om temaet på Runnersworld.com.

4. Hvis du slutter å trene blir musklene til fett

Det kan sikkert virke slik, men teknisk sett er det ikke slik at de fine armmusklene dine forvandles til grevinneheng dersom du slutter å trene. Det som skjer er at du fra 30 års alder begynner å miste muskelmasse helt naturlig, såfremt du ikke driver med styrketrening, eller annen type trening som holder musklene vedlike. Jo mindre muskler du har, jo lavere blir forbrenningen, og derfor er det slik at du fra 30-årene lettere legger på deg selv om du spiser samme mengde mat som du gjorde i 20-årene.

Fettcellene finnes der fra før av, men når du spiser mer enn du forbrenner, får de energitilskudd og begynner å vokse. Les mer om dette hos Healthguidance.com.

5. Muskler veier mer enn fett

Dette er for så vidt ikke en myte, men uttrykket er litt misvisende. Egentlig skulle det hete at muskelceller er mer kompakte enn fettceller. Et kilo muskler tar mindre plass enn et kilo fett. Det betyr at dersom du går fra kvapsete til veltrent, vil ikke vekten nødvendigvis gå nedover - du kan ende opp med å veie MER enn du gjorde som utrent. Sjekk Onemorebite-weightloss.com for mer om dette, og et bildebevis (NB! Litt ekkelt bilde)

Derfor er det viktig at du ikke blir helt forhekset av vekttallet ditt. I stedet skal du fokusere på kroppens konsistens. Det du egentlig vil ha er en sunn og definert kropp, ikke nødvendigvis en vekt som viser under 60 kilo.

Sjekk også ut øvelsene som garantere sterkere kropp

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer