Helse & Livsstil

Vi er ikke så sunne som vi tror

Nordmenn tror de får i seg mye mindre fullkorn enn de faktisk gjør.

Vi er ikke så sunne som vi tror
Publisert
Sist oppdatert



Fortapt i brødjungelen?

Lurer du på hva brødet du kjøper inneholder, kan du få en indikasjon ved å se på ingrediensrekkefølgenpå pakningen. Produsentene er pålagt å oppgi ingrediensene i mengderekkefølge, altså slik at den ingrendiensendet er mest av, listes opp først, og deretter i synkende rekkefølge.

La deg ikke lure av fargen! Du kan lett lures til å tro at mørke brød er sunnere enn lyse, men mørkerebrødtyper er ofte tilsatt maltekstrakt, sirup, melasse eller sukkerkulør for å se grovere ut, ifølge Matforsk.

Forbrukerinspektørene på NRK har laget denne oversikten over grovhetsgraden i vanlige norske brød.




Skal du holde kostholdet innenfor anbefalingene, bør du få i deg 85 gram fullkorn hver eneste dag. En ny undersøkelse foretatt av InFact viser at gjennomsnittsnordmannen bare spiser 18 gram fullkorn om dagen.

- Dette betyr at mesteparten av brødet som spises, ikke inneholder tilstrekkelig med grovt mel, sier Rune Nordli, administrerende direktør i Ideal Wasa i en pressemeliding. Fire av fem normenn sier at de spiser mest grovbrød og derfor tror at de har sunne matvaner, men dette stemmer ikke overens med virkeligheten.

For at brødmat skal kunne klassifiseres som grovbrød, må det inneholde minst 51% fullkorn. Ifølge undersøkelsen fra InFact, er fullkorn et ullent begrep for over halvparten av befolkningen. Seks av ti vet ikke hva det egentlig er. Er du i tvil? Fullkorn betyr at hele kornet brukes; både skall, kjerne og kime. Fullkornsmel består av malte, hele korn som ikke er siktet. De fleste brød er bakt på en eller flere former for siktet mel.

Tall fra Sosial- og helsedirektoratet at nordmenn spiser 67 gram fullkorn for lite hver dag. Forskningsresultater fra hele verden har lenge påvist at sammen med mosjon og sunne matvaner, reduserer fullkorn risikoen for hjerte- og karsykdommer, samt at det minsker risikoen for diabetes type 2 og vektøkning.

  • Oppskrift på fullkornsbrød fra Nasjonalforeningen for folkehelsa
  • Vi er ikke så sunne som vi tror
    Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

    Les mer